Yazar "Yalap, Hakan" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 4 / 4
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe 5. ve 8. Sınıf Türkçe Ders Kitaplarında Tutarlılık İlişkileri(2023) Demirgüneş, Sercan; Yalap, HakanTürkçe öğretiminde kullanılan ders kitaplarında yer alan metinlerin dilsel açıdan nitelikli olması gerekmektedir. Bir metnin nitelikli metin olmasını sağlayan bazı ölçütler bulunmaktadır ve bu ölçütlerden biri de metinsellik ölçütleridir. Metinsellik ölçütleri yaygın olarak iki farklı sınıflamada ele alınmaktadır. Bunlar metin merkezli ve kullanıcı merkezli ölçütlerdir. Metin merkezli ölçütler ise iki ana alt başlıkta incelenir, bunlar bağdaşıklık (cohesion) ve tutarlılık (coherence)tır. Bu çalışmada, 5. ve 8. sınıf Türkçe ders kitaplarında yer alan metinler rastgele seçilerek Kehler’in tutarlılık ilişkileri temelinde incelenmiştir. Çalışma, nitel araştırma modeli ile yapılandırılmış ve çalışmanın verileri doküman inceleme yöntemiyle toplanmıştır. Veritabanı kapsamındaki önermeler Kehler’in sınıflamasına tabii tutulmuştur. 16 metindeki önermeler incelendiğinde toplam 389 tutarlılık ilişkisi belirlenmiştir ve bu ilişkilerin 148’i 5. sınıf ders kitabında, 241’i ise 8. sınıf ders kitabındadır. En sık kullanılan ilişki türlerine bakıldığında, 5.sınıf ders kitabında bitişiklik ilişkisinin en çok kullanıldığı; 8. sınıf ders kitabında neden-sonuç ilişkilerinin (108) en sık kullanılan ilişki türü olduğu görülmüştür. Ders kitaplarının sınıf düzeyleri düşünüldüğünde bu sonucun çıkması olası görülmüştür. Sınıf düzeyi arttıkça ders kitaplarında kullanılan metinlerin türleri öyküleyici metinlerden bilgilendirici metinlere göre artış göstermektedir.Öğe A Study on Vocabulary Frequencies in Textbooks For Teaching Turkish to Foreigners(2023) Demirgüneş, Sercan; Yalap, HakanLearning a language different from the mother tongue offers an individual the opportunity to look at life from different perspectives and engage in new experiences. Teaching Turkish as a foreign language (TTFL) has been given more importance in recent years with the increase in the number of people coming to Turkey from different countries for various reasons, and thus the diversity of studies in this field has increased. The more audio-visual and written materials are introduced into the classroom environment, the more the learners’ vocabulary and conceptual world will develop. However, these should not be expected from every teacher, so there is a need for language teaching textbooks to have a qualified structure. A great care should be taken for textbooks to appeal to the age group of learners, for texts in these textbooks to include carefully selected words and for textbooks to develop vocabulary in students to the greatest extent because textbooks are given great responsibility in helping learners to develop their vocabulary. There are many textbooks belonging to different institutions and organizations used in TTFL. Word frequency studies will contribute to the formation of vocabulary, to get an idea about the development process of the language, to make text analysis healthier and to understand the cultural change based on words. The purpose of the current study is to determine the total number of words and the number of unique words in the texts included in the Textbook A (Gazi Turkish for Foreigners) and Textbook B (İstanbul Turkish for Foreigners) A1, A2, B1, B2 and C1 level textbooks.Öğe İsmâîl Rüsûhî-yi Ankaravî Şerh-i Mesnevî Mecmû'atu'l-Letâyif ve Matmûratu'l-Ma'ârif (II. cilt) (inceleme-metin-sözlük)(Niğde Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2014) Yalap, Hakan; Avşar, ZiyaMesnevî şerhlerinin en önemlilerinden biri olan ?smâil Rüsûhî-yi Ankaravî tarafından yazılan ve Anadolu sahasında üçüncü tam şerh olan Mecmû’atu’l-Letâyif ve Matmûratu’l-Ma’ârif (Şerh-i Mesnevî) adlı eserin ikinci cildi tenkitli olarak incelenmeye çalışılmıştır. Eser sadece bir şerh çalışması olarak edebî değer taşımaz; aynı zamanda dönemin Türk fikir hayatını ve tasavvuf felsefesini de çok iyi bir şekilde ortaya koyar. Bu yönüyle ilgili alanda bilgilerimize ışık tutacaktır. ?smâîl Ankaravî, Mesnevî’yi şerh ederken Sühreverdî’den ve özellikle ?bn Arabî’den çok fazla etkilenmiş ve bu yönüyle de tenkitlere konu olmuştur. Mecmû’atu’l-Letâyif ve Matmûratu’l-Ma’ârif’in elde edilebilen bütün nüshalarına ulaşılmış ve uygun metin oluşturulmaya çalışılmıştır. Metin oluşturulduktan sonra eserden hareketle müellifin mensubu olduğu tasavvuf felsefesi üzerine de bir bölüm hazırlanmıştır. Bu çalışmayla Mecmû’atu’l-Letâyif ve Matmûratu’l-Ma’ârif bilim dünyasına kazandırılmış olunmakla birlikte; bugün hala bir bilinmez olan ?bn Arabî gibi büyük filozofun anlaşılmasına ciddi bir kaynak teşkil edecektir. Son olarak da metinden hareketle “murâd sözlüğü” ve “kelime anlamları sözlüğü” hazırlanmıştır.Öğe Subhizâde Abdî (Abdullah) hayatı edebî kişiliği ve divanı (inceleme- metin- indeks)(Niğde Üniversitesi, 2007) Yalap, Hakan; Çınar, BekirAbdî mahlasıyla şiirler söylemiş olan Subhizâde Abdullah Efendi, XVIII. yüzyıl şairlerindendir. Şair bir ailenin ferdi olan Abdî Efendi, İstanbul'da doğmuştur. Abdî'nin babası Feyzullah Feyzî, dedesi Subhî Ahmet ve oğlu Ali Necip de şairdir. Abdî Efendi hakkında pek çok kaynakta bilgi bulunmakla birlikte bu bilgiler genellikle muhtasar bir şekilde verilmiştir. Şair hakkında bilgi veren bu kaynaklarda, şairin doğum tarihi hakkında her hangi bir bilgi bulunmamaktadır. Şairin vefat tarihi konusunda da kaynaklar iki farklı tarihi göstermektedirler. Şairin babası Feyzullah Feyzî, Türk Edebiyatının son hamsesini yazmıştır. Abdî'nin dedesi de divan sahibi bir şairdir. Klâsik Şiire hakimiyetiyle tanınan şair, tezkirelerde bilgili, kültürlü bir aile olarak tanımlanan bir ailenin ferdidir. Meslek hayatında da babasının ve dedesinin yolunu takip eden Abdî Efendi, ruznamçecilik, maliye tezkereciliği ve yeniçeri katipliği yaparak 1758 tarihinde sadaret kethüdası olmuştur. Bu vazifeden azledilerek ayrılan Abdî Efendi, 1761'de (H. 1175) vefat etmiştir. Şair, Eyüp Kabristanı'nda metfundur. Abdî Efendi'nin şiirlerinde özellikle Nedim tarzı bir mecaz, mana ve söyleyiş vardır. Şiirlerinde dönemin mahallileşme akımının tesiriyle Türkçe redifler ve kafiyeler dikkati çeker. Bu rediflerin de genellikle fiil kökenli olması şairin şiirlerine farklı bir söyleyiş kazandırmıştır. Bu özellikleriyle şair dönemin meşhur şairleri arasındadır. Kaynaklarda şairin nesir türünde de eserlerinin olduğu ve bunların çok beğenildiği söyleniyorsa da bu çalışmalara günümüzde daha ulaşılamamıştır. Abdî'nin divanında, özellikle tarihler büyük bir yer kaplamaktadır. Nitekim bu tarihlere kaynaklar atıf yapmış ve şairin manzum tarihlerinin değerli bulunduğunu yazmışlardır. Anahtar Kelimeler: Abdî, Divan, Klâsik Türk Edebiyatı