Tunçel, MehmetKızıl, Deniz2024-11-042024-11-042024https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=KMB79M3N7zK1UR2WYeRgQs0FeKjZ4cn9_HlTf8ZNRnUExK57Dk49rPypFXFvhT65https://hdl.handle.net/11480/8831Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik ve Fen Bilimleri Ana Bilim Dalı, Fen Bilgisi Eğitimi Bilim DalıBu araştırma, 2022-2023 Eğitim Öğretim yılı bahar döneminde, Niğde ilinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığı'na (MEB) bağlı Yıldıztepe Zeynep Erden Ortaokulu'nda yapılmıştır. Araştırmada bu okulda öğrenim gören 36 öğrenci çalışma grubu olarak belirlenmiştir. 8. sınıf öğrencilerinden oluşan çalışma grubunda 8/A sınıfı öğrencilerinin oluşturduğu 16 kişilik deney grubuna, proje tabanlı öğrenme yöntemiyle çevre eğitimi verilmiş, yine aynı sınıf düzeyinde 8/B sınıfı öğrencilerinden oluşan 20 kişilik diğer sınıfa ise geleneksel öğrenme yöntemi ile çevre eğitimi verilmiştir. Bu amaç doğrultusunda oluşturulan rastgele olmayan daha önceden belirlenmiş gruplardan seçilen, yarı deneysel yönteme göre deney ve kontrol grupları oluşturulmuştur. Çalışma, Bilim Uygulamaları dersinde haftada iki ders saati olmak üzere uygulanmıştır. Çalışmanın amacı kırsalda yaşayan öğrencilerin proje tabanlı öğrenme yöntemi ile çevre eğitiminin, süregelen düz anlatım ile çevre eğitimi verilen diğer öğrenciler arasındaki çevre bilgi düzeyleri, çevre duyuş ve çevre davranış düzeyleri arasındaki farklılıkları ölçülmek ve değerlendirmektir. Her iki grupta bulunan öğrencilere çalışma öncesinde ön test uygulanarak, 10 hafta boyunca deney grubunda yer alan öğrencilere farklı çevre konularıyla ilgili proje çalışmaları yapılmıştır. Kontrol grubunda bulunan öğrencilere ise proje çalışmalarının konu başlığını oluşturan çevre konuları düz anlatımla öğrencilere aktarılmıştır. Çalışma tamamlandığında her iki gruptaki öğrencilere son test uygulanarak, proje tabanlı öğrenme ve geleneksel öğretim yöntemiyle çevre eğitimi verilen öğrencilerin çevre bilgi düzeyleri, çevresel duyuş ve çevresel davranışlarındaki değişim ölçülmüştür. Testlerin analizinde SPSS 26 programından yararlanılmış, ilişkili iki ölçüm setine ait puanlar arasındaki farkın istatistiksel açıdan anlamlı olup olmadığını test etmek için Wilcoxon İşaretli Sıralar testi kullanılmıştır. İki ilişkisiz örneklemden elde edilen puanların birbirinden istatistiksel açıdan anlamlı bir şekilde farklılık gösterip göstermediğini test etmede de Mann Whitney U testi kullanılmıştır. Yapılan çalışma sonucunda çevre bilgi testinde proje tabanlı çevre eğitiminin verildiği deney grubunun, geleneksel öğretim ile çevre eğitimi verilen kontrol grubuna göre test puanlarında artış gözlenmiştir. Çevre duyuş testi analizlerinde her iki grup düzeyinde anlamlı farklılık oluşmamıştır. Çevre davranış testi analizlerinde ise deney grubunda olumlu geri bildirimler alınmış olsada, istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Çalışma süresi daha geniş tutularak öğrencilerin çevresel duyuş ve çevresel davranış yönünden gelişmelerine imkân verilebilir. Çalışmada nicel ölçme araçları kullanılmıştır. Nitel ölçme araçlarıyla çevresel duyuş ve davranış düzeylerinde daha fazla veri sağlanarak farklı sonuçlar elde edilebilir. Anahtar sözcükler: Proje Tabanlı Yaklaşım, Geleneksel Öğretim, Çevre Eğitimi, Çevre Okuryazarlığı, Çevre Bilinci, Çevresel Duyuş, Çevresel Davranış, Bilim Uygulamaları Dersi, Kırsal Bölge.This study was conducted in the spring term of the 2022-2023 academic year at Yıldıztepe Zeynep Erden Secondary School affiliated to the Ministry of National Education (MoNE) in Niğde province. In the study, 36 students studying at this school were determined as the study group. In the study group consisting of 8th grade students, environmental education was given to the experimental group of 16 students 8/A class with project-based learning method, and environmental education was given to the other class of 20 students 8/B class with traditional learning method. Experimental and control groups were formed according to the quasi-experimental method, selected from non-random, predetermined groups formed for this purpose. The study was implemented in science applications courses for two hours a week. The aim of the study was to measure and evaluate the differences between the environmental knowledge levels, environmental affect and environmental behaviour levels of students living in rural areas and other students who were given environmental education with project-based learning method. A pre-test was administered to the students in both groups before the study and different project studies related to environmental issues were carried out for 10 weeks for the students in the experimental group. The students in the control group were taught the environmental issues, which constituted the subject of the project studies, by lecturing. When the study was completed, a post-test was applied to the students in both groups and the changes in their environmental knowledge levels, environmental affect and environmental behaviours were measured with project-based learning and traditional teaching method. SPSS 26 programme was used in the analysis of the tests and Wilcoxon Signed Ranks test was used to test whether the difference between the scores of two related measurement sets was statistically significant. Mann Whitney U test was used to test whether the scores obtained from two unrelated samples differed from each other in a statistically significant way. As a result of the study, an increase was observed in the test scores of the experimental group in which project-based environmental education was given in the environmental knowledge test compared to the control group in which environmental education was given with traditional teaching. There was no significant difference at the level of both groups in the environmental affect test analyses. In the environmental behaviour test analyses, although positive feedbacks were received in the experimental group, no statistically significant difference was found. The duration of the study can be kept wider and students can be given the opportunity to develop in terms of environmental sensitivity and environmental behaviour. Quantitative measurement tools were used in the study. With qualitative measurement tools, different results can be obtained by providing more data at the levels of environmental affect and behaviour. Key words: Project Based Approach, Traditional Teaching, Environmental Education, Environmental Education, Environmental Literacy, Environmental Awareness, Environmental Affect, Environmental Behaviour, Science Applications Course, Rural Area.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessEğitim ve ÖğretimEducation and TrainingProje tabanlı çevre eğitiminin ortaokul öğrencilerinin çevre bilinci üzerine etkisinin incelenmesiProject-based environmental education for middle school students examining the effect on environmental awarenessMaster Thesis1129866578