Yasemin YavuzerZeynep Karataş2019-08-012019-08-0120131300-2163https://app.trdizin.gov.tr/makale/TVRVeU16RTNOdz09https://hdl.handle.net/11480/2962Amaç: Araştırmanın amacı, ergenlerin otomatik düşünceleri ile fiziksel saldırganlık düzeyleri arasındaki ilişkide öfkenin aracılık (mediation) ro- lünü ortaya koymaktır. Yöntem: Çalışmaya 2011-2012 öğretim yılında Burdur il merkezindeki üç farklı lisede, 9. sınıfta öğrenim gören 224 ergen katılmıştır. Katılım- cılara Saldırganlık Ölçeği ve Otomatik Düşünceler Ölçeği uygulanmış- tır. Veriler basit ve çoklu doğrusal regresyon analizi ile çözümlenmiştir. Bulgular: Erkek ve kız ergenlerin fiziksel saldırganlık ile otomatik dü- şünceler ve öfke puanları arasında, öfke ile otomatik düşünceler puanla- rı arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişkinin olduğu saptanmıştır. Reg- resyon analizlerine göre, otomatik düşüncelerin ergenlerin fiziksel sal- dırganlık (?= 0,233, p< 0,001) ve öfke düzeylerini (?= 0,325, p< 0,001) yordayıcı gücü olduğu gözlenmiştir. Öfkenin aracılık rolüne ilişkin ana- lizlerde otomatik düşünceler ve fiziksel saldırganlık arasında öfkenin tam aracı rolünün olduğu gözlenmiştir (Sobel z= 5,646, p< 0,001). Sonuç: Araştırmanın bulguları otomatik düşünceler ile fiziksel saldır- ganlık arasındaki ilişkide, öfkenin tam aracılık rolünün olduğunu ortaya koymuştur. Ergenlerde fiziksel saldırganlığı önlemeye yönelik çalışma- larda öfke yönetimi becerilerinin kazandırılması için hazırlanan prog- ramların ergenlerin işlevsel olmayan ve öfkeyi tetikleyen otomatik dü- şüncelere ilişkin farkındalık kazanması ve bu düşüncelerini değiştirebil- mesi ile ilgili uygulamaları içermesi yararlı olacaktır. Araştırmanın çalış- ma grubu Burdur il merkezindeki farklı liselerde öğrenim gören ergen- lerden oluşmaktadır. Sonuçlar yalnızca benzer özelliklere sahip grupla- ra genellenebilir.Objective: This study aimed to examine the mediating role of anger in the relationship between automatic thoughts and physical aggression in adolescents. Materials and Methods: The study included 224 adolescents in the 9th grade of 3 different high schools in central Burdur during the 2011-2012 academic year. Participants completed the Aggression Questionnaire and Automatic Thoughts Scale in their classrooms during counseling sessions. Data were analyzed using simple and multiple linear regression analysis. Results: There were positive correlations between the adolescents&amp;#8217; automatic thoughts, and physical aggression, and anger. According to regression analysis, automatic thoughts effectively predicted the level of physical aggression (b= 0.233, P &lt; 0.001)) and anger (b= 0.325, P &lt; 0.001). Analysis of the mediating role of anger showed that anger fully mediated the relationship between automatic thoughts and physical aggression (Sobel z = 5.646, P &lt; 0.001). Conclusion: Anger fully mediated the relationship between automatic thoughts and physical aggression. Providing adolescents with anger management skills training is very important for the prevention of physical aggression. Such training programs should include components related to the development of an awareness of dysfunctional and anger- triggering automatic thoughts, and how to change them. As the study group included adolescents from Burdur, the findings can only be generalized to groups with similar characteristics.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessPsikiyatriErgenlerde otomatik düşünceler ile fiziksel saldırganlık arasındaki ilişkide öfkenin aracı rolüThe mediating role of anger in the relationship between automatic thoughts and physical aggression in adolescentsArticle242117123237542652-s2.0-84880803346Q3152317WOS:000333547900007Q4