Çaycı, BarışBaşaran, Kübra2024-11-042024-11-042024https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=KMB79M3N7zK1UR2WYeRgQsiKtL6RhrsTpn_lTlVz9JaJUnD8m4JyCEPvY7zAATEbhttps://hdl.handle.net/11480/8896Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Ana Bilim Dalı, Sınıf Öğretmenliği Bilim DalıBu araştırmanın amacı, ilkokul 3. ve 4. sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersi sorumluluk düzeylerini belirlemek ve öğrencilerin sorumluluk düzeyleri ile akademik başarıları ve temel becerileri arasındaki ilişkiyi tespit etmektir. Bu araştırmada birden fazla özelliğe ilişkin veri toplanarak bunlar arasındaki ilişki incelendiği için ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, Nevşehir il merkezindeki 2022-2023 eğitim öğretim yılında öğrenimine devam eden 3. ve 4. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise küme örneklem yöntemiyle tespit edilmiş ve ilde yer alan 10 okuldan 310 üçüncü sınıf, 310 dördüncü sınıf olmak üzere 620 öğrenciden oluşmuştur. Araştırmada kullanılan veri toplama araçları; Açıkgöz(2021) tarafından geliştirilen "Fen Bilimleri Dersi Odaklı Öğrenci Sorumluluk Ölçeği", Padilla, Cronin ve Twiest (1985)'in geliştirdiği; Aydoğdu ve Karakuş (2015)'un Türkçe'ye uyarladığı "Temel Beceriler Ölçeği" ve araştırmacının hazırladığı hem 3. hem de 4. sınıf akademik başarı testleri kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre; ilk olarak ilkokul 3. ve 4. sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersine yönelik sorumluluk, akademik başarı ve temel becerileri düzeylerini belirleyebilmek için betimsel analizler uygulanmıştır. Uygulama sonucunda; sorumluluk ve akademik başarıları yüksek, temel becerileri ise orta düzeyde bulunmuştur. İkinci olarak öğrencilerin sorumluluk düzeylerinin cinsiyet ve sınıf düzeyi değişkenlerine göre anlamlılık durumunu inceleyebilmek için MannWhitney U- testi uygulanmıştır. Test sonucunda; kız öğrencilerinin ve 3. sınıf düzeyinin lehine anlamlı düzeyde farklılık olduğu belirlenmiştir. Üçüncü olarak öğrencilerin sorumluluk düzeyleri ile akademik başarıları ve temel becerileri arasındaki ilişkiyi incelemek için korelasyon analizi yapılmıştır. Analiz sonucunda; öğrencilerin fen bilimleri dersi sorumluluk düzeyi ile akademik başarıları ve temel süreç becerileri arasında pozitif yönde ve orta düzeyde bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Son olarak öğrencilerin akademik başarı ve temel becerileri, sorumluluk düzeylerini yordama durumu için regresyon analizi yapılmış ve sonucunda fen bilimleri dersine yönelik akademik başarı ve temel beceri düzeyleri, sorumluluk düzeylerinin anlamlı bir yordayıcısı olduğu belirlenmiştir. Anahtar Kelimeler: İlkokul Fen Bilimleri Dersi, Sorumluluk, Akademik Başarı, Temel Süreç Becerileri.The purpose of this research is to determine the science course responsibility levels of primary school 3rd and 4th grade students and to determine the relationship between students' responsibility levels, academic achievements and basic skills. In this research, the relational screening model was used because data on more than one feature was collected and the relationship between them was examined. The population of the research consists of 3rd and 4th grade students who continue their education in the 2022-2023 academic year in Nevşehir city center. The sample of the research was determined by the cluster sampling method and consisted of 620 students, 310 in the third grade and 310 in the fourth grade, from 10 schools in the province. Data collection tools used in the research; "Science Lesson Focused Student Responsibility Scale" developed by Açıkgöz (2021), developed by Padilla, Cronin and Twiest (1985); The "Basic Skills Scale" adapted into Turkish by Aydoğdu and Karakuş (2015) and both 3rd and 4th grade academic achievement tests prepared by the researcher were used. According to research findings; Firstly, descriptive analyzes were applied to determine the levels of responsibility, academic success and basic skills of 3rd and 4th grade primary school students towards the science course. As a result of the application; Their responsibility and academic achievements were found to be high, while their basic skills were found to be at a medium level. Secondly, MannWhitney U-test was applied to examine the significance of students' responsibility levels according to gender and grade level variables. As a result of the test; It was determined that there was a significant difference in favor of female students and 3rd grade students. Thirdly, correlation analysis was conducted to examine the relationship between students' responsibility levels, academic achievements and basic skills. As a result of the analysis; It was determined that there was a positive and moderate relationship between students' science course responsibility level and their academic success and basic process skills. Finally, regression analysis was conducted to determine whether students' academic success and basic skills predicted their level of responsibility, and as a result, it was determined that their academic success and basic skill levels for the science course were a significant predictor of their level of responsibility. KeyWords: Primary School Science Course, Responsibility, AcademicAchievement, Basic Process Skills.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessEğitim ve ÖğretimEducation and Trainingİlkokul öğrencilerinin fen bilimleri dersi sorumluluk düzeyleri ile akademik başarıları ve temel becerileri arasındaki ilişkiThe relationship between primary school students' science course responsibility levels and their academic success and basic skillsMaster Thesis1104867343