Ayasun, SaffetHorzum, Serkan2019-11-062019-11-0620182018-06Horzum, S. (2018). Kesirli dereceli kontrolör içeren zaman gecikmeli yük frekans kontrol sistemlerinin kararlılık analizi. (Yüksek Lisans Tezi) Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Niğdehttps://hdl.handle.net/11480/7066Yük frekans kontrol sistemlerinde kullanılan fazör ölçüm cihazları ve haberleşme ağından dolayı, zaman gecikmeleri kaçınılmaz hale gelmiştir. Bu zaman gecikmeleri sistemin dinamik performansını olumsuz etkilemekte ve kararsızlıklara sebep olmaktadır. Bu tez çalışmasında, zaman gecikmesinin bir bölgeli yük frekans kontrol (YFK) sisteminde klasik tamsayı katsayılı kontrolör yerine kesir dereceli Oransal-İntegral (PI) kontrolör kullanılmıştır ve kesirli dereceli PI kontrolör tamsayı dereceli transfer fonksiyonu biçiminde yaklaşık olarak ifede edilmiştir. Çalışmanın ilk aşamasında, bir bölgeli YFK sisteminin sınırda kararlı olacağı maksimum zaman gecikmeleri, literatürde mevcut olan Üstel Terimin Yok Edilmesi yöntemi ile PI kontrolörlü birinci ve ikinci dereceden kesirli dereceli yaklaşık transfer fonksiyonları ile modellenmiş YFK sistemi için teorik olarak hesaplanmıştır. Ayrıca, PI kontrolör kazançlarının, maksimum zaman gecikmesine etkisi araştırılmıştır. Çalışmanın ikinci aşamasında ise, elde edilen teorik sonuçların doğruluğu Matlab/Simulink programı kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlar, kesirli dereceli PI kontrolörün yaklaşık transfer fonksiyonu ile ifade edilmesi durumunda YFK sistemini karasızlaştırdığı gözlemlenmiştir. Ayrıca, sonuçların doğruluğu kullanılan teorik yöntemlerin uygun olduğunu göstermiştir.Time delays have become inevitable due to the use of phasor measurement units (PMUs) and communication network in Load Frequency Control (LFC) systems. Such time delays adversely affect the dynamic performance and may even cause instability. In this thesis, a fractional order propotional – integral (PI) controller is used in a single-area LFC system and the impact of time delays on the system dynamics is investigated. A first and second order rational polynomial are used to approximately represent the fractional-order PI controller. An analytical method, Elimination of Exponential Terms is used to compute maximum time delay at which the LFC system will be marginally stable. Finally, the accuracy of theoretical delay margin is investigated by time-domain simulations. The result indicate that approximation of fractional order PI controller destabilize the LFC system. Moreover, the accuracy of results indicate that the proposed theoretical method is an appropriate method to compute stability delay margins of LFC system.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessKararlılıkKesirli Dereceli Yaklaşık AnalizKesirli Dereceli KontrolörMaksimum Zaman GecikmesiÜstel Terimin Yok Edilmesi MetoduYük Frekans KontrolüZaman GecikmesiStabilityGrade Approximate AnalysisFractional Grade ControllerDelay MarginControlDirect MethodLoad Frequency ControlTime DelayKesirli dereceli kontrolör içeren zaman gecikmeli yük frekans kontrol sistemlerinin kararlılık analiziStability analiysis of time delayed load frequency control systems with fractional order controllersMaster Thesis514956