Mat, Mahmut DursunÇelik, Selahattin2020-11-262020-11-2620092009-06Çelik, S. (2009). Doğrudan metanollu yakıt pillinde iki fazlı akışın nümerik incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi) Niğde Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Niğdehttps://hdl.handle.net/11480/7519Bu tez kapsamında dogrudan metanollu yakıt pillerinin performansına etki eden parametreler ve madde dagılımı deneysel ve teorik olarak incelenmistir. Deneysel programda yüksek performanslı bir DMYP hücresi gelistirilmis ve performansa etkieden proses parametreleri incelenmistir. Sıcaklık ve metanol konsantrasyonun performansın belirlenmesinde en etkin parametreler oldugu bulunmustur. Yüksek sıcaklıklarda performans reaksiyon kinetigi iyilestigi için önemli ölçüde artarken yüksek yakıt konsantrasyonlarında anottan katota metanol geçisi nedeniyle performansın düstügü tespit edilmistir. Bir deney düzenegi hazırlanarak hücre boyunca metanol ve sudagılımları ölçülmüstür. Deneysel sonuçlar akım yogunluguna ve debiye baglı olarakhücre çıkısına dogru yakıt konsantrasyonunun azalabilecegini göstermistir. Diger bir deney düzenegi ile de DMYP'de gaz çıkısı ve gaz hareketi gözlenmis ve özellikle gaz birikmesinin yakıt akısını etkiledigi tesbit edilmistir. Tek hücrelerden elde edilen bilgilerle 5 hücreli bir DMYP stagı imal edilmis ve literatürle karsılastırılabilecek güç sonuçları elde edilmistir. Teorik programda ise iki fazlı akıs esasına dayanan bir matematiksel model gelistirilmis sayısal olarak çözülmüs ve DMYP'nin çalısma sırasında meydana gelen akısı kütletransferi ve elektrokimyasal olaylar detaylı bir sekilde incelenmistir. Sayısal sonuçlar deneysel sonuçlarla uyum içinde oldugu görülmüstür.In this thesis, the parameters affecting the performance of a Direct Methanol Fuel Cell(DMFC) experimentally and theoretically investigated. In the experimentalprogram, ahigh performance DMFC cell is developed and effect of processes parameters on theperformance is investigated. The operating temperature and concentration of fuel arefound to be key parameters on the performance. The performance of a DMFC cellsubstantially increases with temperature due to the enhanced reaction kinetics howeverperformance is adversley affected at high fuel concentration due to the methanol crossoverfrom anode to cathode. A new experimental set-up is devised to measure methanoland water concentration on the cell. Experimental results showed that depending on thecurrent density and flow rate, fuel depletion may result towards to outlet of the cell.Another experimental set up is developed for observation in a DMFC cell. It is observedthat the gas build up may block the outlet of the cell and affect the fuel flow in thesystem. A DMFC stack with 5 cell is developed with the experience and knowledgeaccumulated through the project. The DMFC product a power comparable with thegood results in the literature.In the theoritical program, a mathematical model is developed and numerically solved.The fluid flow, mass trasfer and elecrochemical proceses that occuring during theDMFCoperation are investigated in details. The numerical results agree satisfactolywith experimental data.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessDoğrudan Metanollü Yakıt PiliKonsantrasyon Ölçümleriİki Fazlı AkışMatematiksel ModelSayısal ÇözümlemeDirect Methanol Fuel CellConcentration MeasurementTwo Phase FlowMathematical ModelNumerical SolutionDoğrudan metanollu yakıt pillinde iki fazlı akışın nümerik incelenmesiNumerical investigation of two phase flow in direct methanol fuel cellMaster Thesis245141