Çetinkaya, GökhanŞentürk, RahimeDikici, Ayhan2024-11-072024-11-0720202149-5602https://doi.org/10.31464/jlere.763574https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/422144https://hdl.handle.net/11480/12819Bu araştırmanın amacı, öğrencilerin özetleme stratejilerini kullanım sıklığıile özetleme becerileri arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Araştırmanın katılımcılarınıeğitiminibeşinci, dokuzuncu ve üniversite birinci sınıfta sürdüren 246 öğrenci oluşturmuştur. Öğrencilerin özetleme stratejilerini kullanma sıklıklarına ilişkin veriler okuma-anlama, taslak özet metni oluşturma ve taslak özet metni gözden geçirme olmak üzere üç boyut 56 maddeden oluşan dörtlü likert tipi bir sormaca ile toplanmıştır. Özetleme becerilerine ilişkin veriler için öncelikle öğrencilere bir öykü verilmiş ve öyküyü özetlemeleri sonrasında özet metinlerini gözden geçirerek tekrar yazmaları istenmiştir. Yazılan özet metinler iki ayrı araştırmacı tarafından değerlendirme rubriği ile değerlendirilmiştir. Veriler istatistik programına aktarılmış ve çözümlenmiştir. Ulaşılansonuçlara göre öğrencilerin özetleme stratejilerini kullanım sıklığı ile özet başarımı arasında anlamlı bir ilişki vardır. Bunun yanında, özetleme stratejilerini kullanımsıklığı ve özetleme başarımı cinsiyet değişkenine göre kızlarınlehine anlamlı farklılık göstermiştir. Sınıf değişkenine göre ise özetleme stratejilerini kullanma sıklığında farkoluşmamış, özetleme başarımının iki alt boyutunda ise saptanmıştır.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessEğitimEğitim AraştırmalarıDil ve Dil BilimÖzetleme Stratejilerinin Kullanımı ile Özetleme Başarımı Arasındaki İlişkiArticle6258360010.31464/jlere.763574422144