Uğurlu, Nihal BaloğluTaş, Alev2024-11-042024-11-042024https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=weFMBHaUra8rsS5wi2bmHOhOWwPot0515Hac-Q_f9KkCUwC6wunN-VDiECHppmSchttps://hdl.handle.net/11480/8949Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Ana Bilim Dalı, Sosyal Bilgiler Eğitimi Bilim DalıBu araştırmanın amacı, tutuklu ve özgür çocukların demokratik değerlerinin tespiti ve karşılaştırılmasıdır. Araştırma, 2021-2022 Eğitim-öğretim yılının Bahar dönemi ile 2022-2023 Eğitim-öğretim yılının Güz döneminde, Maltepe ve Sincan cezaevlerindeki 46 tutuklu çocuk ve Ankara ?l Millî Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı devlet ve özel ortaokullarındaki 365 öğrenci olmak üzere toplam 411 kişi ile yürütülmüştür. Araştırma karma araştırma modellerinden sıralı açıklayıcı yöntem ile yapılandırılmıştır. Nicel yöntemde betimsel tarama modeli, nitel boyutta ise fenomenoloji deseni kullanılmıştır. Çalışmada nicel verileri toplamak için Uygun ve Engin (2014) tarafından geliştirilen Temel Demokratik Değerler Ölçeği, nitel verileri toplamak için ise araştırmacı tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen nicel veriler SPSS 26.0 istatistik programı ile, nitel veriler ise içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda tutuklu ve özgür çocukların demokratik değerlerinin adil olma, özgüven ve iş birliği boyutunda istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık göstermezken, farklılıklara saygı boyutunda ise özgür çocuklar lehine anlamlı bir farklılık görülmektedir. Araştırma sonunda demokratik değerlerin tutuklu ve özgür çocuklar açısından önemi tartışılmış ve tutuklu çocukların yeniden topluma kazandırılması ve özgür çocukların da suça yönelmemesi için gerekli demokratik değerlerin önemi vurgulanmıştır. Anahtar Kelimeler: Demokratik değerler, Sosyal Bilgiler, tutuklu ve özgür çocuklarThe aim of this research is to identify and compare the democratic values of detained and free children. The research conducted with a total of 411 people, including 46 detained children in Maltepe and Sincan prisons and 365 students in public and private secondary schools affiliated with the Ankara Provincial Directorate of National Education. The research was structured with the sequential explanatory method of mixed research models. Descriptive survey model was used in the quantitative method, and phenomenology pattern was used in the qualitative dimension. In the study, the Basic Democratic Values Scale developed by Uygun and Engin (2014) was used to collect quantitative data, and a semi-structured interview form prepared by the researcher was used to collect qualitative data. The obtained quantitative data were analyzed with the SPSS 26.0 statistical program, and the qualitative data were analyzed with content analysis. As a result of the research, while there is no statistically significant difference in the democratic values of detained and free children in terms of fairness, self-confidence and cooperation, there is a significant difference in favor of free children in the dimension of respect. At the end of the research, the importance of democratic values for detained and free children was discussed and the democratic values necessary to reintegrate detained children into society and to prevent free children from turning to crime were emphasized. Key words: Democratic values, social studies, detained and free childrentrinfo:eu-repo/semantics/openAccessEğitim ve ÖğretimEducation and TrainingTutuklu ve özgür çocukların demokratik değerlerinin karşılaştırılmasıComparison of democratic values of detainee and free childrenMaster Thesis181849279