Çınar, BekirErdem, Nebahat2024-11-042024-11-042023https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=S2eMu1TIwY_v4mYv58xAryNsC520sByKJVeWt9UVmloeoBJIeLA9Rd3HU2wg2AJ8https://hdl.handle.net/11480/10823Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türk Dili ve Edebiyatı Ana Bilim DalıNâmî'nin asıl adı Mehmed, şiirlerinde kullandığı mahlas ise Nâmî'dir. Kaynaklarda doğumuyla ilgili bilgi tespit edilememiştir fakat vefatına düşülen tarihten 1604 olduğu anlaşılmaktadır. Sultan III. Murad ve Sultan III. Mehmed dönemlerinde yaşamıştır. Sultan III. Murad'ın şehzade III. Mehmed için tertip ettirdiği görkemli sünnet düğününe şahit olmuş, yazmış olduğu kasidelerde o dönemin önemli devlet adamlarını da methetmiştir. Babası Mîrek Mustafa'nın hem Osmanlı sarayında hekimlik yaptığı hem de bir şair olduğu birçok kaynakta belirtilmektedir. Bu çalışmada şairin divanının edebî yönden incelenmesi hedeflenmiştir. Bu tezi hazırlarken 1996 yılında Cemal Kurnaz tarafından hazırlanan Hayâlî Bey Divânı'nın Tahlili, 2001 yılında Harun Tolasa tarafından hazırlanan Ahmet Paşa'nın Şiir Dünyası, 1971 yılında Mehmet Çavuşoğlu tarafından hazırlanan Necâti Bey Dîvânının Tahlili, 2001 yılında Mustafa Nejat Sefercioğlu tarafından hazırlanan Nev'i Dîvânı'nın Tahlili esas alınmıştır. Sonuç olarak Nâmî'nin hem kendi dönemi içindeki yeri ve orijinalliğini hem de kendinden sonraki şairlerle ortak ve farklı yönlerini araştıracak çalışmalar için bir basamak oluşturulmaya çalışılmıştır.Nâmî's real name is Mehmed, and the pseudonym he uses in poems is Nâmî. His birth could not be determined from the information the sources, but it is understood the date of his death to be 1604. He lived during the reign of Sultan III. Murad and Sultan III. He witnessed the magnificent circumcision wedding organized by Sultan Murad III for the prince Mehmed III. He also praised the important statesmen of that period in the odes he wrote. It is stated in many sources that his father, Mîrek Mustafa, was a physician in the Ottoman palace and that he was also a poet. This study aims to examine the poet's divan in terms of literature. While preparing this thesis, Analysis of Hayâlî Bey's Divan prepared by Cemal Kurnaz in 1996, Ahmet Pasha's World of Poetry prepared by Harun Tolasa in 2001, Analysis of Necâti Bey's Divan prepared by Mehmet Çavuşoğlu in 1971, Nev'i prepared by Mustafa Nejat Sefercioğlu in 2001 were consulted. The analysis of his Divan was taken as a basis, and it it is an attempt to determine the metaphors used by Nâmî. As a result, it was tried to create a step for studies that will investigate both the place and originality of Nâmî in his own period and the common and different aspects of him with the poets after him.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessTürk Dili ve EdebiyatıTurkish Language and LiteratureMehmed Nâmî Efendi Dîvânının tahliliMehmed Nâmî's analysis of DivanDoctoral Thesis1452832392