Uslu, SalihÇetin, Mehmet2024-11-042024-11-042022https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=sELqxhTlFGAjsbjOuuiyCNLq9wnUYNA-YXgKUnGMiiMPlOaE_cffDw4hJZ0F7Jv6https://hdl.handle.net/11480/8944Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Ana Bilim Dalı, Sosyal Bilgiler Eğitimi Bilim DalıBu araştırmada sosyal bilgilerde yenilikçi öğrenme uygulamalarının kullanımının öğrencilerin harita okuryazarlık becerilerine, akademik başarılarına ve kalıcılığa etkisinin sınanması amaçlanmıştır. Araştırma yarı-deneysel model türlerinden biri olan ön test/son test eşitlenmemiş kontrol gruplu modelinde tasarlanmış ve araştırmanın çalışma grubunun belirlenmesinde basit seçkisiz örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Bu kapsamda çalışma, Niğde İli, Bor İlçesinde bulunan 2 devlet ortaokulunda 2021-2022 eğitim-öğretim yılı 1.döneminde 6.sınıf seviyesinde öğrenim gören 52 öğrenciyle yürütülmüştür. Yenilikçi öğrenme uygulamalarının etkililiğinin sınanması amacıyla kontrol grubundan farklı olarak deney grubunda gerçekleştirilen eğitim-öğretim sürecinde, simülasyon, animasyon, etkileşimli haritalar, etkileşimli videolar ve dijital oyunlara da yer verilmiştir. Araştırmacı tarafından geliştirilen akademik başarı ve harita okuryazarlığı beceri testleri ile Milli Eğitim Bakanlığı'nca hazırlanan kazanım kavrama testlerinin veri toplama araçları olarak kullanılmıştır. Bu testlerden elde edilen veriler TAP ve JAMOVI istatistik programları ile analiz edilmiştir. Çalışma grubundan elde edilen verilerin normallik analizleri için Shapiro-Wilk, Skewness (Çarpıklık) ve Kurtosis (Basıklık) testleri uygulanmış, verilerin normal dağılım göstermesi üzerine, parametrik testlerden bağımlı ve bağımsız örneklemler için t-Testi kullanılmıştır. Harita okuryazarlığı becerisi açısından analiz sonuçları incelendiğinde; deney ve kontrol gruplarının ön test puanları arasında ve kontrol grubunun ön test ve son test puanları arasında anlamlı farklılığın olmadığı, deney grubunun ön test ve son test puanları arasında ise son test lehine anlamlı farklılığın olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin vermiş oldukları cevaplar akademik başarı açısından incelendiğinde; deney ve kontrol grubu öğrencilerinin ön test puanları arasında anlamlı farklılığın olmadığı, ön test ve son test puanları arasında ise iki grupta da son test lehine anlamlı farklılığın olduğu tespit edilmiştir. Uygulamanın sona ermesinden 1 ay sonra gerçekleştirilen kalıcılık testi sonucunda ise deney grubu lehine istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılığın olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar Kelimeler: Sosyal Bilgiler, Yenilikçi Öğrenme, Akademik Başarı, Harita Okuryazarlığı, Beceri, KalıcılıkIn this research, it is aimed to test the effects of the use of innovative learning practices in social studies on students' map literacy skills, academic achievement and (learning) permanence. The research was designed in the pre-test/post-test unequalized control group model, which is one of the quasi-experimental models. Accordingly, the study group was selected through simple random sampling method. In this context, the study was carried out with 52 students studying at the 6th grade in the 1st semester of the 2021-2022 academic year in 2 public secondary schools in the Bor District of Niğde Province. Simulation, animation, interactive maps, interactive videos and digital games were also included in the education-teaching process carried out in the experimental group in order to test the effectiveness of innovative learning practices. The data were collected through academic achievement test and map literacy skill test developed by the researcher and the achievement comprehension tests prepared by the Ministry of National Education. The data obtained from these tests were analysed with TAP and JAMOVI statistical programs. Shapiro-Wilk, Skewness and Kurtosis tests were conducted for normality analyses of the data obtained from the study group. As the data showed normal distribution, t-Test was used for dependent and independent samples. When the results of the analysis are examined in terms of map literacy skills, it was determined that there was no significant difference between the pre-test and post-test scores of the experimental and control groups and between the pre-test and post-test scores of the control group. On the other hand, a significant difference was found between the pre-test and post-test scores of the experimental group in favour of the post-test. As for the results in terms of academic achievement, it was found that there was no significant difference between the pre-test scores of the experimental and control group students while s a significant difference existed between the pre-test and post-test scores in favour of the final test in both groups. As a result of the permanence test conducted 1 month after the end of the experiment, it was concluded that there was a statistically significant difference in favour of the experimental group. Keywords: Social Studies, Innovative Learning, Academic Achievement, Map Literacy, Skill, Permanencetrinfo:eu-repo/semantics/openAccessEğitim ve ÖğretimEducation and TrainingSosyal bilgilerde yenilikçi öğrenme uygulamalarının kullanımının öğrencilerin harita okuryazarlık becerilerine, akademik başarılarına ve kalıcılığa etkisiThe effect of the use of innovative learning practices in social studies on the students' map literacy skills, academic achievement and permanenceDoctoral Thesis1183742152