Demir, Yusuf KağanAmırı, Mohammad Sabır2024-11-042024-11-042021https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=sELqxhTlFGAjsbjOuuiyCLztDTXL_VNv2kWn7JMOoTtyafjeMcjEsCl7kacOPUkchttps://hdl.handle.net/11480/9356Fen Bilimleri Enstitüsü, İnşaat Mühendisliği Ana Bilim DalıHava ulaşımı, sadece havalimanın yapısal varlığıyla sürdürülebilir bir işletme modeline sahip değildir. Nüfus yoğunluğu düşük kentlere yeni havalimanı yapmak yerine, çevre illerdeki havalimanlarına hızlı ve uygun erişim sağlanması araştırılması çalışmanın ana fikrini oluşturmaktadır. Çalışmada, Niğde'de yerel bir havalimanın talebinin rakip havalimanları karşısındaki payını kestirmeyi amaçlamaktadır. Bunun için erişim türü, erişim maliyeti, erişim süresi, uçuş sıklıkları ve uluslararası uçuş olanakları ile türlere özgü değişkenler kullanarak sunulmuş seçenekler yöntemi ile yapılan anket verilerine dayanarak iş ve gezi yolculukları için logit modeller türetilmiş, böylelikle yerel bir havalimanın farklı ulaşılabilirlik seçenekleri altında çevre havalimanları karşısındaki payı farklı senaryolar oluşturularak incelenmiştir. Ayrıca, deneklere havalimanın konumunun belirtilmediği ve belirtildiği anketler sunularak, konum bilgisinin davranış üzerindeki etkisi de ölçülmüştür ve kullanıcıların uçuş sıklıkları, uluslararası uçuş olanakları nedeniyle aynı şartlar altında çevre havalimanlarını tercih ettikleri, anketlerde havalimanlarının konumları verildiğinde ise özellikle iş yolculuklarında akılcı olmayan seçimler yaptıkları, yüksek hızlı tren ile erişimin sağlandığı havalimanlarının tercihlerde öne çıktığı bulguları elde edilmiştir.The physical existence of an airport as a transportation mode is not enough alone for sustainable operation. The key idea of the study is to research enhancing access parameters between low-population and high population cities such as speed and cost instead of constructing a new airport. This study aims to estimate shares of airports in case a new local airport is constructed. Logit models which are based on stated preferences survey including access attributes such as access type, access cost, access duration, flight frequency, and international flight option were derived for work and leisure trips. Besides, shares of airports were simulated for scenarios having the different airport options by those models. It, also, was analyzed whether the location of an airport is given in the survey affects the rational behavior of users while they are making a choice. Airline users prefer nearby airports (Kayseri) having high flight frequency and international flight options. Users making leisure trips, also, behave more rationally than users making work trips in case location info is given in the survey. Finally, it is seen that if there is an airport having high-speed train access in choice; it has prime attraction relative to others in the set, even if one of those is a local airport.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessİnşaat MühendisliğiCivil EngineeringNiğde Havalimanı ve Niğde-Kayseri hızlı tren seçeneklerine ait talep araştırmasıDemand survey for Niğde Airport and Niğde-Kayseri high speed train optionsMaster Thesis1180741615