Mesut Sağnak2019-08-012019-08-0120121303-0485https://app.trdizin.gov.tr/makale/TWpRNU1EZ3hNUT09https://hdl.handle.net/11480/2067Bu çalışmanın amacı, Tuana tarafından ileri sürülen ahlak okuryazarlığı modelinin analizini yapmak, üstünlüklerini ve sınırlılıklarını tartışmak ve konu ile ilgili öne sürülen teorilerden ve araştırmalardan yararlanarak yeni bir modelin teorik koşullarını oluşturmaktır. Model, ahlak okuryazarlığının etik duyarlılık, etik muhakeme becerileri ve ahlaki imgelem olmak üzere üç temel öğeden oluştuğunu ve bu öğelerin de en az üç öğeyi içerdiğini belirtmiştir. Bu çalışmada, ahlaki duyarlılığın, hem bilişsel hem de duyuşsal süreçleri içerdiği ileri sürülmüş ve duygu ile ilgili bir alt öğeye açıkça yer verilmesi gerektiği önerilmiştir. Tuana'nın, ahlaki yoğunluğu etik duyarlılığın bir alt öğesi olarak nitelendirmesinin tartışmaya açık olduğu, bazı araştırmaların ahlaki yoğunluğun duyarlılıkla olduğu kadar ahlaki yargı ve ahlaki niyetle ilişkisini ortaya koyduğu ve bu nedenle ahlaki yoğunluğun etik karar sürecinde temel öğeleri etkileyen kuşatıcı bir öğe olarak düşünülebileceği belirtilmiştir. Modelde, bir ölçüt olarak ileri sürülen erdem etiğinin daha çok davranışla, eylemin yerine getirilmesiyle ilgili bir kavram olduğundan ahlaki yargı içinde ele alınmasının eleştiriye açık bir durum olduğu belirtilmiştir. Ahlak okuryazarlığının üçüncü öğesi olan ahlaki imgelemin de ahlaki yoğunluk gibi bu sürecin temel ya da alt öğesinden ziyade sürecin öğelerini etkileyen genel bir niteliğe sahip olduğu ileri sürülmüştür. Tuana'nın modelinde eylem ile ilgili herhangi bir öğeye açıkça yer verilmediği görülmüş ve bu nedenle eylemle ilgili bir öğe olan ahlaki niyet öğesinin modelde temel bir öğe olarak yer alabileceği önerilmiştirBu çalışmanın amacı, Tuana tarafından ileri sürülen ahlak okuryazarlığı modelinin analizini yapmak, üstünlüklerini ve sınırlılıklarını tartışmak ve konu ile ilgili öne sürülen teorilerden ve araştırmalardan yararlanarak yeni bir modelin teorik koşullarını oluşturmaktır. Model, ahlak okuryazarlığının etik duyarlılık, etik muhakeme becerileri ve ahlaki imgelem olmak üzere üç temel öğeden oluştuğunu ve bu öğelerin de en az üç öğeyi içerdiğini belirtmiştir. Bu çalışmada, ahlaki duyarlılığın, hem bilişsel hem de duyuşsal süreçleri içerdiği ileri sürülmüş ve duygu ile ilgili bir alt öğeye açıkça yer verilmesi gerektiği önerilmiştir. Tuana’nın, ahlaki yoğunluğu etik duyarlılığın bir alt öğesi olarak nitelendirmesinin tartışmaya açık olduğu, bazı araştırmaların ahlaki yoğunluğun duyarlılıkla olduğu kadar ahlaki yargı ve ahlaki niyetle ilişkisini ortaya koyduğu ve bu nedenle ahlaki yoğunluğun etik karar sürecinde temel öğeleri etkileyen kuşatıcı bir öğe olarak düşünülebileceği belirtilmiştir. Modelde, bir ölçüt olarak ileri sürülen erdem etiğinin daha çok davranışla, eylemin yerine getirilmesiyle ilgili bir kavram olduğundan ahlaki yargı içinde ele alınmasının eleştiriye açık bir durum olduğu belirtilmiştir. Ahlak okuryazarlığının üçüncü öğesi olan ahlaki imgelemin de ahlaki yoğunluk gibi bu sürecin temel ya da alt öğesinden ziyade sürecin öğelerini etkileyen genel bir niteliğe sahip olduğu ileri sürülmüştür. Tuana’nın modelinde eylem ile ilgili herhangi bir öğeye açıkça yer verilmediği görülmüş ve bu nedenle eylemle ilgili bir öğe olan ahlaki niyet öğesinin modelde temel bir öğe olarak yer alabileceği önerilmiştirtrinfo:eu-repo/semantics/openAccessEğitimEğitim AraştırmalarıOkul Yönetimi ve Ahlak Okuryazarlığı: Bir Modelin Kavramsal AnaliziArticle122 Suplementary14191424249081