Elvan Yalçınkaya2019-08-012019-08-0120151306-8253https://app.trdizin.gov.tr/makale/TVRjek1UZzFOUT09https://hdl.handle.net/11480/3008Fıkralar, insanları güldürüp eğlendirirken aynı zamanda düşünmeye sevk etmektedir. Hoş- görü timsali olan Hacı Bektaş Veli’nin inanç ve düşünce yapısından izler barındıran Bektaşi fıkralarının o dönemin olumsuz yaşantılarını eleştirel bir bakış açısıyla yansıtırken insanlara bazı değerleri öğretme amacında olduğu görülmektedir. Bektaşi fıkralarında anlatılan olayın gerçekten Bektaşi’nin başından geçip geçmediğini tespit etmek mümkün değildir. Türk insa- nı Bektaşi fıkralarındaki tipin aslında insanların dikkat çekmelerini sağlamak amacıyla çeşitli rollere ve karakterlere büründüğünün farkındadır ve burada asıl amacın insanları bazı konu- larda bilinçlendirme olduğunu bilmektedir. Bektaşi fıkraları mizah yoluyla önemli değerle- re dikkat çeker ve insanların mutlaka ders çıkarmalarını sağlar. Bektaşi fıkralarının özünde eğiticilik vardır. Osmanlı’nın son dönemlerindeki olumsuzluklar, gerileme ve yıkılışın ne- denlerini anlatan Bektaşi fıkraları insanların tarihten ders almalarına odaklanmaktadır. Aynı zamanda doğruluk ve dürüstlük gibi önemli insani değerlere de vurgu yapmaktadır. Bu çalış- mada, Bektaşi fıkralarının eğitici yönü ortaya konmaya çalışılmıştır. Aynı zamanda, Bektaşi fıkralarının değerler eğitiminde kullanılıp kullanılamayacağı tartışılmıştır. Bu fıkralar Türk kültürü, tarihi ve sosyal yaşamını yansıtmaktadır. Çocukların ilgisini çekebilecek çok sayıda Bektaşi fıkrası bulunmaktadır. Bu yüzden bu fıkraların çeşitli değerler ile Türk kültürü, tarihi ve sosyal yaşamını öğretmek için kullanılabileceği düşünülmektedir. Bu makalede, değerler eğitiminde kullanılabilecek örnek Bektaşi fıkralarına yer verilmiştir.Comic anecdotes should direct people to think beside entertaining and amusing. It can be seen that comic Bektashi anecdotes, bearing the stamp of belief and thought structure of Hacı Bektash Veli, have purposed of teaching some values as well as refecting negative manner of its term with a critical view. It is not possible to determine whether the Bektashi actually lived the events. Turkish people recognize that the model at comic Bektashi anecdotes play various roles and characters in order to get atraction and the main aim within this is to make people conscious about some maters. Comic anecdotes of Bektashi point out important values by humor and provide lessoning of people. Tere is educating in the essence of these comic anecdotes. Comic anecdotes of Bektashi telling problems during last terms of Otoman Empire, reasons of recession and collapsing focus on people’s lessoning from history. Also, significant human values like honesty and sincerity were stressed. Within this study, whether the comic anecdotes of Bektashi can be used for values education or not has been investigated. Tese comic anecdotes refect Turkish culture, history and social life. Tere are many comic anecdotes of Bektashi that draw children’s atention. So, these anecdotes can be used to teach various values, Turkish Culture, history and social life. Tis article includes a sample of comic anecdotes of Bektashi that can be used for values education. Also, it is emphasized that these comic anecdotes can be used at values education for social studies.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessAntropolojiBektaşi fıkralarının eğitici yönü ve değerler eğitimi açısından önemiEducational aspects of comic Bektashi anecdotes and their importance in terms of value educationArticle074101118173185