Ay, EbruTülüceoğlu, Fatma2024-11-042024-11-042022https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=sELqxhTlFGAjsbjOuuiyCGy2YwWLbnVGr6sTqDaxKG3sg2UhY0AZ2TYPQAQxr3Rmhttps://hdl.handle.net/11480/8939Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Ana Bilim Dalı, Sosyal Bilgiler Eğitimi Bilim DalıDeğerler insanların yaşama ve sosyalleşmeye dair ihtiyaçlarından doğmakla birlikte, günümüz dünyasında insanların birlik, beraberlik ve huzur içinde yaşamını devam ettirebilmesi için de gerçekliği yadsınamaz bir ihtiyaç haline dönüşmüştür. Yunus Emre nezdinde Türk Milletinin milli, manevi, ahlaki, insani ve kültürel değerlerini yansıtan ve bu değerlerin çağları aşarak günümüze taşınması noktasında bir köprü görevi gören Yunus Emre Divanı, değerlerin korunması ve aktarımına hizmet eden edebi eserlerden biridir. Bu çalışmanın amacı; Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı ile öğrencilere verilmek istenen değerlerin Yunus Emre Divan'ında yer alma durumunu belirlemek ve eserin değerler eğitimi açısından önemini ortaya koymaktır. Nitel araştırma yaklaşımı ile gerçekleştirilen çalışmanın veri toplama aşamasında ise doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Çalışma kapsamında veri toplama aracı olarak Yunus Emre Divan'ı ve Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı'ndan faydalanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel analiz ve içerik analizi yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmanın geçerliğini ve güvenirliğini sağlamak adına kodlayıcılar arası görüş birliğinin hesaplanması için iki uzmandan görüş alınmıştır. Değerlerin sözlük anlamları eşliğinde geniş bir şekilde tanımlamaları yapılmış, eserdeki değerlerin tespit edildiği kodları içeren beyitler belirlenip burada verilen iletiler irdelenerek yorumlanmıştır. Yunus Emre Divan'ında Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programında yer alan değerlerin on sekizine de (adalet, aile birliğine önem verme, bağımsızlık, barış, bilimsellik, çalışkanlık, dayanışma, duyarlılık, dürüstlük, estetik, eşitlik, özgürlük, saygı, sevgi, sorumluluk, tasarruf, vatanseverlik, yardımseverlik) yer verildiği tespit edilmiştir. Yunus Emre'nin Divan'ında en güçlü vurguladığı ve en fazla yer verdiği değer sevgi, en az yer verdiği değer ise bağımsızlık olarak belirlenmiştir. Araştırmada tespit edilen değerlerin benzer çalışmalarda tespit edilen değerlerle kıyaslaması yapılmış ve örtüştüğü görülmüştür. Türk milletinin milli ve manevi değerlerinden biri olan Yunus Emre'nin, Divan adlı eseri de değerler eğitimi açısından zengin bir içeriğe sahiptir. Yunus Emre Divan'ı, sosyal bilgiler dersi kapsamında yürütülen değerler eğitimine katkı sağlayabilecek önemli bir eserdir.Not only do values arise from people's needs for life and socialization but also their reality has become an undeniable need for people to continue their lives in unity, togetherness and peace in today's world. Yunus Emre Divan, which reflects the national, spiritual, moral, humanitarian and cultural values of the Turkish Nation in the presence of Yunus Emre and serves as a bridge to carry these values to the present day by crossing the ages, is one of the literary works that serves the protection and transmission of values. The aim of this study is to determine whether the values desired to be given to students with the Social Studies Course Curriculum are included in Yunus Emre Divan and to reveal the importance of the work in terms of values education. Document analysis technique was used in the data collection phase of the study, which was carried out with the qualitative research approach. Within the scope of the study, Yunus Emre Divan and Social Studies Course Curriculum were used as data collection tools. Descriptive analysis and content analysis methods were used in the analysis of the data. In order to ensure the validity and reliability of the research, two experts were consulted to calculate the consensus among the encoders. Values have been broadly defined in the accompaniment of their dictionary meanings, couplets containing the codes in which the values in the work have been determined and the messages given here have been analyzed and interpreted. It has been determined that eighteen values in the Social Studies Course Curriculum (justice, giving importance to family unity, independence, peace, scientificness, sedulity, solidarity, sensitivity, honesty, aesthetics, equality, freedom, respect, love, responsibility, savings, patriotism, benevolence) are included in Yunus Emre Divan. In Yunus Emre's Divan, the value that he emphasized most strongly and gave the most place to was determined as love, while the value he gave the least place to was independence. The values determined in the research were compared with the values determined in similar studies and it was seen that they overlapped. One of the national and moral values of the Turkish nation, Yunus Emre's work, Divan, has a rich content in terms of values education. Yunus Emre Divan is an important work that can contribute to the values education carried out within the scope of social studies course.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessEğitim ve ÖğretimEducation and TrainingYunus Emre Divanı'nın sosyal bilgiler dersi öğretim programında yer alan değerler açısından incelenmesiAn examination of Yunus Emre Divan in terms of the values in the social studies course curriculumMaster Thesis1279744389