Teymen, Ahmet2024-11-072024-11-0720191019-1011https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/322437https://hdl.handle.net/11480/13617Merdiven basamaklarında, iç ve dış zemin döşemelerinde kullanılan doğal taşlar araç ve yaya yüklerinemaruz kalmaktadır. Yapı taşları genellikle farklı ölçülerde ebatlandırılmış plakalar şeklinde üretildiğindenbu malzemelerin eğilme dayanımı son derece önemli bir parametredir. Plakaların boyutu ve kalınlığı, desteknoktaları arasındaki mesafe, kayacın eğilme dayanımına göre tespit edilebilmektedir. Bu çalışmanın başlıcaamacı, yapı taşı olarak kullanılan tüflerin eğilme dayanımı ile uygulaması kolay ve düşük maliyetlimühendislik özellikleri arasındaki ilişkileri araştırmaktır. Bu çalışmada, 27 adet tüfün eğilme dayanımı(FTS), darbe dayanımı (DN), kayaç darbe sertlik numarası (RIHN), kaya dayanım katsayısı (CRS), darbedayanım indeksi (ISI), yassılık indeksi (FI), İsveç kırılganlık indeksi (S 20 ) ve porozite (P) değerleribelirlenmiştir. Tüflerin FTS değerinin tahmini için basit ve çoklu doğrusal regresyon analizleri (SPSS)gerçekleştirilmiş ve denklemlerin doğrulanması için F ve t-testleri kullanılarak denklemler doğrulanmıştır.Sonuçlar, kayaçların FTS ve mühendislik özellikleri arasında yeterli ve iyi ilişkiler olduğunugöstermektedir. Ayrıca, çoklu modeller, basit modellerden daha iyi tahmin verimliliğine sahiptir ve tüflerinFTS değerini yeterli güvenirlikle tahmin etmek için uygulanabilirler. Türetilen eşitlikler incelendiğinde,FTS’nin tahmini için kullanılan parametreler arasında S 20 , ISI, CRS, FI ve P gibi testler oldukça etkilidir.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessMimarlıkİnşaat ve Yapı TeknolojisiMineralojiMalzeme BilimleriSeramikYapı Taşı Olarak Kullanılan Tüflerin Eğilme Dayanımlarının Kaya-Agrega Özellikleri ile ModellenmesiArticle341223232322437