Ceran, YunusAhmadov, Turan2024-11-042024-11-042006https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=ePX_SaJ0b35Gq45swKG3lGA0R5PqN-3d6HxJiqCRuN9AQnaCqs3e1sDSS5RKPflvhttps://hdl.handle.net/11480/10305Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Ana Bilim DalıEkonomik ve sosyal degismelerle gelisen ileri teknoloji, yüksek düzeyde ve her geçen gün sertlesen bir rekabet ortamını beraberinde getirmistir. Bu rekabet ortamı isletmeleri kısa süre içinde, yüksek kaliteli ve düsük maliyetli mamul üretimi hedeflerini aynı anda ve en yüksek düzeyde gerçeklestirmek zorunda bırakmıstır. sletmeler bu hedeflerine ulasmada birçok maliyet yönetim tekniklerinden yararlanmaktadır. Hedeflerine ulasırken isletmelerin yararlandıkları veya yararlanabilecekleri bu tekniklerden biri de stratejik kar ve maliyet planlama aracı ve yönetim sisteminin bir parçası olan Hedef Maliyetleme yöntemidir. 1970'li yıllarda Japon elektronik ve araç üreticileri tarafından gelistirilmis olan Hedef Maliyetleme, isletmelerin ürünlerini en uygun bir fiyatla müsterilerin isteklerine göre üretmelerine ve mümkün olan en kısa zamanda pazarda satısına olanak saglamaktadır. Bu çalısma ile yasanan ekonomik ve teknolojik gelismelerin maliyet ve yönetim muhasebesi üzerinde dogurdugu etkiler üzerine deginilerek, Maliyet Yönetimi ve Stratejik Maliyet Yönetimi sistemlerinin, Stratejik Maliyet Yönetimi enstrümanı olan Hedef Maliyetleme'nin teorik bazda incelenmesi amaçlanılmaktadır. Ayrıca, Kayseri ilinde mobilya sektöründe faaliyet gösteren isletmeler üzerinde yapılan bir anket çalısması ile Hedef Maliyetleme'nin mobilya sektöründe uygulanabilirliginin tespiti de amaçlanmaktadır. Uygulamadan elde edilen verilerin degerlendirilmesinde SPSS?10 (Statistical Package For Social Science) paket programından yaralanılarak frekans analizleri yapılmıstır. Yapılan çalısmanın sonuçlarından göre bazı sorunlara ragmen Hedef Maliyetlemenin mobilya sektöründe uygulanabilecegi anlasılmaktadır. Özellikle isletmelerin ileri üretim ve yönetim teknolojilerinden yararlanmaları ve yöneticilerin bu yöntem konusunda bilgilendirilmeleri bu süreci hızlandıracaktır.Nowadays, economic, social and technological changes bring forth an oppressive and pressing competitive environment. This competitive environment forces companies to manufacture high-quality and low-cost products in the short run to meet customers? requirements. For the mentioned purpose, the companies derive benefit from numerous cost management techniques. One and important of these cost management techniques is Target Costing methodology that has been cultivated by Japanese electronic and vehicle manufacturers during 1970?s. Target Costing methodology enables companies to manufacture products according to their customers? requirements in consideration of appropriate price and time. In this study, the effects of economic and technological changes on costing and management accounting are discussed and in the light of the discussion, an important strategic cost management instrument, Target Costing methodology is overviewed theoretically. In addition, a survey of furniture manufacturers in Kayseri Region, the applicability of Target Costing methodology on furniture manufacturing industry is analyzed by using SPSS-10 (Statistical Package for Social Sciences-10) software. Results of the study show that, despite of some problems, Target Costing methodology can be used in furniture manufacturing industry.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessİşletmeBusiness AdministrationStratejik maliyet yönetiminin bir enstrümanı olarak hedef maliyetleme yöntemi ve mobilya sektöründe uygulanabilirliği üzerine bir araştırmaTarget costing as a tool for strategic cost management and a research on the applicability to the furniture industryMaster Thesis1222209319