Bağı, ResulAka, Taner2024-11-042024-11-042023https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=nLNfCsWgUluh5T2iyudShtpqvGyqdu219nowc2jXpUo3cZwoYi7yuiQ-ZigH6_vkhttps://hdl.handle.net/11480/10563Sosyal Bilimler Enstitüsü, Müzikoloji Ana Bilim DalıDünya tarihinde halkların çoğunun farklı sebeplerle göç ettikleri bilinmektedir. Nitekim bu göçlerin siyasi, doğal afetler, ekonomi, savaş, sürgün gibi nedenle yapılması söz konusudur. Bazı devlet politikalarında zorunlu göç durumları da vardır. Böyle durumlarda insanlar doğdukları yerlerini, yurtlarını bırakmak zorunda kalmışlardır. Çepniler de Anadolu'ya göç ile gelmiş ve yurdun muhtelif yerlerine dağılmıştır. Çepnilerin Anadolu'nun Türkleşmesinde oldukça etkili oldukları söylenebilir. Ancak temelde nereden geldikleri, nasıl yayıldıkları ve nerelere yerleştikleri hakkında kesin bilgiler elimizde bulunmamaktadır. Çepnilerin varlığından XII. ve XIII. Yüzyıldaki yazılı kaynaklardan söz edilmektedir. Bu bağlamda Çepnilerin kültürü ve sosyal yaşam bilgilerine XII. Yüzyıldan itibaren ulaşılabilmektedir. Çepni müziği Alevi Bektaşi kültürü ile yoğrulmuş eserlerden oluşmaktadır. Müzikal yapıları âşıklık geleneği üzerine kurulmuş deyiş, semah ve uzun havalardan oluşan bir yapıya sahiptir. Yörede yaşayan âşıklar hem inanca hitap eden deyişler hem de aşk, doğa, insan sevgisi, geçim sıkıntısı gibi sosyal hayatı konu edinen türküler de üretmişlerdir. Buna bağlı olarak da Gaziantep'in Yavuzeli ilçesinde yaşayan âşıklar dedelik görevini ifa ettikleri gibi halk ozanlığı görevini de üstlenmişlerdir. Anahtar Kelimeler: Çepni, Çepni müziği, Alevi Bektaşi kültürü, inanç, Müzikal yapı.It is known that most of the peoples migrated for different reasons in the history of the world. As a matter of fact, these migrations are made for reasons such as political, natural disasters, economy, war, exile. There are also cases of forced migration in some state policies. In such cases, people had to leave their birthplace, their homeland. Çepni also came to Anatolia with migration and dispersed to various parts of the country. It can be said that the Çepni were quite influential in the Turkification of Anatolia. However, we do not have precise information about where they came from, how they spread and where they settled. The existence of Çepni is mentioned in written sources in the XIIth and XIIIth centuries. In this context, information on the culture and social life of the Çepni can be reached since the XIIth century. Çepni music consists of works blended with the Alevi Bektashi culture. Their musical structures are based on the tradition of minstrelsy, consisting of sayings, semahs and long airs. The minstrels (folk minstrels) living in the region have produced both folk songs that appeal to belief as well as folk songs that deal with social life such as love, nature, human love, and financial difficulties. Accordingly, the minstrels living in the Yavuzeli district of Gaziantep not only performed the duty of dede, but also assumed the duty of folk poets. Keywords: Chepni, Chepni music, Alevi Bektashi culture, belief, Musical structure.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessMüzikMusicGaziantep Çepnilerinde ritüel ve müzikRitual and music in Gaziantep ÇepnisMaster Thesis189823404