Ayhan, Bayram2024-11-072024-11-0720182148-0494https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/361029https://hdl.handle.net/11480/13519Muhammed Ahmed Halefullah (ö. 1997) Kur’ân’da mitolojinin varlığının yanı sıra,bazı kıssaların rasyonel tarihi veri içermediğini söyler. Müellife göre bazı kıssalaradair bilgi Yahudiler’den öğrenilmiş, daha sonra Hz. Peygamber’e sorulduğunda iseKur’ân Yahudiler’in zikrettiği muhtevayı aynen aktarmak durumunda kalmıştır. Bumakalede mezkur kanaat Kasas Sûresi 38. âyet bağlamında tahlil edilecektir. Âyet,söz konusu kanaate iki olgu bağlamında muhatap olmuştur. Firavun’un hitap ettiğikişi Hâmân olamaz. Çünkü Kitab-ı Mukaddes’e göre Hâmân Hz. Musa’dan sonrayaşamış bir kişiliktir. İkincisi, söz konusu ayette Firavun Hâmân’dan tuğla pişirerekbir bina yapmasını emreder. Bu bilgi tarihi verilerle uygunluk arz etmemektedir.Çünkü Hz. Musa’nın yaşadığı dönemde Mısır’ın mimari yapılarında kullanılanmalzeme taştır. Muhammed İzzet Derveze (ö. 1984) ayetin tarihsel zemindekirasyonel veriyi değil, Yahudiler’den bilgi alan Mekkeliler’in zihnindeki bilgiyizikrettiği kanaatindedir. Makale özellikle Mısır tarihini ele alan kaynakların tarihselverileri doğrultusunda bu konunun ele alınabileceğini savunmakta ve dolayısıylaiddia edildiği gibi Kur’ân-ı Kerîm’deki tarihsel verinin rasyonel olmadığı iddiasınınyanlışlığını ortaya koymaktadır.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessDin BilimiKASAS SÛRESİ 38. ÂYET BAĞLAMINDA KUR’ÂNI KERÎM’DEKİ TARİHSEL VERİNİN RASYONEL OLMADIĞI İDDİASIArticle612394415361029