Canlı, SunaÖzdemir, Betül2024-11-042024-11-042022https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=5XiSE4yCP_gmnukpMEp65QCq_R3cNzOFbppZwRROvgFg4AOalXrleGZvF5A2qGvKhttps://hdl.handle.net/11480/8924Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Ana Bilim Dalı, Türkçe Eğitimi Bilim DalıBu araştırmada, çocuklar için felsefe yapıtları, çocuk edebiyatı temel iç yapı ilkelerine (konu, ileti, dil ve anlatım) göre ve çocuk gerçekliğine seslenme odağında incelenmiştir. Bununla birlikte araştırmaya konu olan yapıtların; hangi sınıf-yaş düzeyinde kullanılacağı, hangi alt konularla işleneceği, çocuk okurun hangi gelişim alanlarına katkı sağlayacağı, hangi üst düzey düşünme becerilerini geliştireceği; yapıtların eşliğinde hangi değerlerin ve Türkçe öğretimi açısından dilsel etkinliklerin gündeme getirileceği başlıklarında incelemeler yapılmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi ile belirlen araştırma olarak kurgulanan çalışmanın inceleme nesnesi Felsefe Dedektifi, Çıtır Çıtır Felsefe, Düşünme Çemberi, Çocuklar İçin Felsefe, Filozof Çocuk dizilerinden seçilen toplamda 20 kitap olup söz konusu yapıtlar, betimsel çözümleme yöntemiyle incelenmiştir. Bu araştırmada "felsefe yapmayı ve düşünme eğitimini amaçlayan atölye kitapları" ve "felsefe yapmayı, düşünme eğitimini güdümlü-kurgulanmış anlatı metinleri aracılığıyla sunan kitaplar" çocuk edebiyatının temel ilkelerinden içerik özellikleri odağında (konu, ileti, dil ve anlatım) incelenmiştir. Böylece çocuklar için felsefe izleği etrafında oluşturulmuş çocuk kitaplarından amaçlı örnekleme yöntemlerinden "ölçüt örnekleme" yoluna gidilerek araştırmanın veri kaynağı/tabanı (inceleme nesnesi) belirlenmiştir. İncelenmek üzere ele alınan çocuklar için felsefe kitapları, yayınevlerinden elde edilerek çocuğa görelik ilkesi odağında çocuk edebiyatı ilkelerine göre incelenmiştir. İncelemelerde Sever'in (2007) "Çocuk Edebiyatı Öğretimi Nasıl Olmalıdır?" adlı çalışmasında ayrıntılı olarak açıkladığı, çocuk edebiyatı yapıtlarında bulunması gereken ilkeler kullanılmıştır. Belirlenen alt problemlere dönük betimsel çözümlemeler bu ölçütler doğrultusunda yapılmıştır. Çalışmanın inceleme nesnesi olarak belirlenen yapıtlar üzerinde gerçekleştirilen çözümlemeler sonucu, yapıtların konu, ileti, dil ve anlatım bakımından çocuğa görelik ilkesine uygun olduğu belirlenmiştir. Anahtar Sözcükler: Çocuk edebiyatı, çocuklar için felsefe, düşünme becerileri, nitelikli çocuk kitaplarıIn this research, works of philosophy for children were examined according to the basic internal structure principles of children's literature (subject, message, language and expression) and in the focus of addressing children's reality. However, the works that are the subject of the research; at which grade-age level it will be used, which sub-topics will be covered, which developmental areas the child reader will contribute to, which high-level thinking skills will be developed; In this study, studies were carried out under the titles of which values and linguistic activities in terms of Turkish teaching will be brought to the agenda in the accompaniment of the works. The study object, which is designed as a research determined by document analysis, one of the qualitative research methods, is a total of 20 books selected from the series Felsefe Dedektifi, Çıtır Çıtır Felsefe, Düşünme Çemberi, Çocuklar İçin Felsefe, Filozof Çocuk and these works have been analyzed by descriptive analysis method. In this research, "workshop books aiming at philosophizing and thinking education" and "books that offer philosophy and thinking education through guidedconstructed narrative texts" were examined in the focus of content features (subject, message, language and expression), which are among the basic principles of children's literature. Thus, the data source/base (object of study) of the research was determined by using the "criterion sampling" method, one of the purposive sampling methods from children's books created around the philosophy of philosophy for children. Philosophy books for children, which were taken into consideration for review, were obtained from publishing houses and examined according to the principles of children's literature, with the focus on the principle of being suitable for the child. Sever's (2007) "How Should Children's Literature Teaching Be?" The principles that should be found in works of children's literature, which he explained in detail in his work named , were used. Descriptive analyzes of the determined subproblems were made in line with these criteria. According to the results obtained from the examinations carried out on the works determined as the study object of the study, it has been determined that the said works are in accordance with the principle of appropriateness for the child in terms of subject, message, language and expression. Keywords: Children's literature, philosophy for children, thinking skills, quality children's bookstrinfo:eu-repo/semantics/openAccessEğitim ve ÖğretimEducation and TrainingÇocuklar için felsefe kitaplarının nitelikli çocuk kitaplarında bulunması gereken özellikler bakımından incelenmesiReview of philosophy books for children in terms of features to be found in qualified children's booksMaster Thesis1291716371