Çelik, TuğbaÇetinkaya, GökhanYenmez, Arzu Aydoğan2024-11-072024-11-0720201301-37182458-8342https://doi.org/10.30964/auebfd.544757https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/372336https://hdl.handle.net/11480/12803Dilsel açıdan öğrenci düzeyine uygun biçimlendirilmiş matematik ders kitaplarının öğrencilertarafından daha iyi anlaşılacağı varsayılmaktadır. Metinlerin okunabilirliğini ölçen çeşitliformüller geliştirilmiştir. Bu çalışmada okunabilirlik kavramı, tümce uzunluğu değişkeniyle elealınmıştır. Nitel yaklaşım içinde durum çalışması olarak planlanan bu araştırmada Milli EğitimBakanlığı (MEB) ve özel yayınevleri tarafından yayımlanan, Talim ve Terbiye KuruluBaşkanlığı onaylı ve 2017-2018 öğretim yılında devlet okullarında okutulan 5., 6., 7., 8. sınıfmatematik ders kitaplarındaki bilgi, soru ve çözüm düzeyindeki metinlerin okunabilirlik düzeyiile bu metinlerin anlaşılabilirlikleri, öğrenci ve öğretmen bakış açısıyla sorgulanmıştır. Bubağlamda 18 matematik öğretmeninden ve bu öğretmenlerin 5., 6., 7., 8. sınıf düzeyindekitoplam 181 öğrencisinden, Çetinkaya-Uzun okunabilirlik formülüyle düşük, orta ve yüksekdüzey olarak belirlenmiş okunabilirlik değerine sahip bilgi, soru ve çözüm metinlerinin tümceuzunluğu ve anlaşılabilirliğine ilişkin görüşleri alınmıştır. Öğrenciler metinleri genellikleanlamayı engellemeyecek düzeyde okunabilir bulmuş, öğretmenler ise kolaylıklaanlamlandırılabilecek düzeyde bulmuşlardır. Öte yandan öğrenciler metinleri genellikle orta veiyi düzeyde anlaşılabilir öğretmenler ise genellikle iyi düzeyde anlaşılabilir bulmuşlardır.Görüşler incelendiğinde öğretmenler, metnin yapısı dışında ortaokul matematik derskitaplarındaki metinlerde günlük yaşamdan örneklerin artırılmasını; öğrenciler ise çoklutemsillerin kullanılmasını, yoğun sembol kullanımının azaltılmasını, yaşantısal ve deneyimselaçıdan yaş düzeylerine uygun örneklerin artırılmasını istemektedirler.Anahtar sözcükler: Matematik eğitimi, ders kitapları, okunabilirlik, anlaşılabilirlik, öğretmengörüşü, öğrenci görüşü.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessEğitimEğitim AraştırmalarıOrtaokul Matematik Ders Kitaplarındaki Metinlerin Okunabilirliği ve Anlaşılabilirliği Üzerine ÖğretmenÖğrenci GörüşleriArticle53112810.30964/auebfd.544757372336