Aslandağ, BuketAkkoç, Sevde Sevil2024-11-042024-11-042021https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=8tbPippmWV_b-Irrn9YEAl0LJ_FXbvOMLAjiLTLK99oNu4XRDPnUGji7Txibwewfhttps://hdl.handle.net/11480/8759Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı, Eğitim Programları ve Öğretim Bilim DalıBu araştırmanın temel amacı, ortaokul öğrencilerinin matematik kaygı düzeylerini bazı değişkenler açısından incelemektir. Araştırmada var olan durumu saptamak amacıyla tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın ulaşılabilir evrenini, 2019-2020 eğitim-öğretim yılında, Niğde iline bağlı Bor ilçe merkezindeki 13 resmi okullarda öğrenim gören 3182 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise, seçkisiz örnekleme yönteminden tabakalı örnekleme yöntemi ile seçilen 6 resmi okullarda öğrenim gören 716 ortaokul öğrencisine uygulanmıştır. Araştırmanın verileri, Erktin, Dönmez ve Özel (2006) tarafından geliştirilen "Matematik Kaygısı Ölçeği'nden elde edilmiştir. Elde edilen verilerin analizi, SPSS-26 istatistik paket programı kullanılarak değerlendirilmiştir. Verilerin normal dağılım özelliklerini belirlemek için "Kolmogorov-Smirnov Testi" ve basıklık – çarpıklığa bakılmıştır. Ortaokul öğrencilerinin matematik kaygı düzeylerinin cinsiyete, öğrencinin matematik dersini anlaması için yardım alma durumuna, matematik öğretmenini sevme durumuna, yeterli kaynağa sahip olma durumuna, anne öğrenim durumu ve baba öğrenim durumuna göre karşılaştırmasını yapmak için bağımsız gruplar t-testi uygulanmıştır. Sınıf düzeyi, karne ortalaması, ailenin gelir düzeyi, matematik öğretmenini sevip sevmeme durumuna göre karşılaştırmasını yapmak için ise tek yönlü varyans analizi (ANOVA) uygulanmıştır. Araştırmanın sonucunda, ortaokul öğrencilerinin matematik kaygılarının düşük düzeyde olduğu belirlenmiştir. Ortaokul öğrencilerinin matematik kaygılarının annenin öğrenim durumu, ailenin gelir düzeyine ve okulun başarı seviyesine göre anlamlı farklılaşmadığı; cinsiyete, sınıf düzeyine, baba öğrenim durumuna, karnedeki matematik not ortalamasına, matematik dersini anlamada yardım almasına, matematik öğretmenini sevip sevmeme durumuna, matematik ile alakalı yeterli kaynak oluşumuna göre anlamlı farklılaştığı sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlar, ilgili alan yazında tartışılmıştır. Anahtar Kelimeler: Kaygı, Matematik Kaygısı, Öğrenci, Eğitim.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessEğitim ve ÖğretimEducation and TrainingOrtaokul öğrencilerinin matematik kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi: Niğde ili Bor ilçesi örneğiInvestigation of mathematics anxiety levels of secondary school students in terms of some variables: The sample of Bor district of Niğde provinceMaster Thesis1108673453