Yazar "Öztürk, Adem" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Okul dışı öğrenmeye ilişkin sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşleri(Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019) Öztürk, Adem; Yalçınkaya, ElvanBu çalışmanın amacı sosyal bilgiler dersi ile okul dışı öğrenme ilişkisine yönelik sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşlerini incelemektir Çalışmada okul dışı öğrenmenin yapılandırmacı yaklaşım açısından önemi ve öğretimde etkililiğe katkısı irdelenmek istenmektedir. Günümüzde yaşanan son gelişmeler ve değişimler sadece sınıf içine bağlı öğrenme-öğretme değil, yaşamın her aşamasında hayat boyu öğrenmeyi gerekli kılmaktadır. Öğrencilerde öğrenme sadece davranış değişikliği nezdinde değil de öğrencinin duygu, düşünce, davranış ve becerilerinin değişip çeşitlendirilmesi beklenilmelidir. Burada da okul dışı öğrenme, dünyayı ve çevreyi anlamlandırma, yaşamda aktif rol alma, bilgiyi yapılandırma, bilgiyi yeniden üretme ve hayata ilişkin sosyal değerleri kazandırabilme çerçevesinde ele almaktadır. Tüm bu bağlam içinde sosyal bilgiler dersi ve okul dışı öğrenme ilişkisine bakıldığında, sosyal bilgiler dersi okul dışı öğrenmeyi destekler niteliklere sahip derstir. Araştırmanın çalışma grubunu 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Niğde ilinde bulunan 12 ortaokulda bulunan 24 sosyal bilgiler öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama aracını 8 adet açık uçlu sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu oluşturmaktadır. Görüşme formu oluşturulurken uygulamalar sonucunda başta okul dışı öğrenme kavramının kapsamı ve okul dışı öğrenmenin diğer öğrenme biçimleriyle ilişkisi irdelenerek sosyal bilgiler dersinde okul dışı öğrenmeye ilişkin sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşlerini almak ve çalışma kapsamında öğretmenlerimizin okul dışında öğrenmenin kalıcılığını ve verimliliğini sağlamak maksadıyla; öğrencilerin bizzat yaparak ve yaşayarak öğrenmelerine katkıda bulunmak için sosyal bilgiler öğretim programı çerçevesinde 2005 yılında benimsenen yapılandırmacı yaklaşımı destekleyerek sosyal bilgiler öğretmenlerinin okul dışı öğrenmeye ilişkin bilgi ve beceri kapasitelerini yoklayarak, sosyal bilgiler öğretiminde okul dışı öğrenmeye ilişkin ne tür etkinlikler yapılabileceği ve okul dışı öğrenmenin kapsamını yoklayan sorulara yer verilmiştir. Açık uçlu yarı yapılandırılmış görüşme formundan elde edilen veriler betimsel analiz yapılarak irdelenmiştir. Verilen cevaplar doğrultusunda temalar oluşturulmuş, oluşan temalar ilişkilendirilerek, sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşleri araştırmacı tarafından yorumlanmıştır. Genel olarak okul dışı öğrenme, sosyal bilgiler öğretmenleri tarafından da farklı yollardan dersin zenginleştirilerek işlenmesinin hedef- kazanımlara ulaşmada birincil öneme sahip olduğu saptanmıştır. Ayrıca okul dışı öğrenmenin sosyal bilgiler dersinin genel amaçlarıyla ilişkili olduğu, bu amaçları öğrencilere kazandırma sürecinde son derece etkili olduğu vurgulanmıştır. Çalışmanın sonucunda, okul dışı öğrenme kavramına ilişkin görüşlerde, okul-toplumsal hayat bağlamında toplumun tüm alanlarına etki eden, bireyin sosyalleşerek vatandaşlık bilincini süreç boyunca ele alan bir kavram olduğu ifade edilmiştir. Bununla beraber sosyal bilgiler öğretmenleri, okul dışı öğrenme ve sosyal bilgiler öğrenme ortamları konusunda bilgi sahibi oldukları saptanmıştır. Sosyal bilgiler öğretiminde okul dışı öğrenme ortamlarının zenginliği ve çeşitliliğinin farkında oldukları, okul dışı öğrenmenin bireyin eksik ve sıkıcı öğrenmesinin dışında eğlenerek ve isteyerek öğrenmesi açısından verimli olduğunu belirtmişlerdir. Okul dışı öğrenmenin öğretimi çeşitlendirerek zenginleştirdiği vurgulanmıştır. Okul dışı öğrenme ve informal öğrenme arasındaki fark ve benzerliklerini saptayabildikleri, informal öğrenmelerin okul dışı öğrenme kapsamı dışında kaldığını ifade etmişlerdir. Bu öğrenmelerin gelişi güzel plansız-programsız olduğu oysaki okul dışı öğrenmenin belli müfredata bağlı kalınarak plan dâhilince uygulamaya yönelik yaparak yaşayarak öğrenme imkânı sunan çok bileşenli öğrenme süreci olduğu belirtilmiştir. Okul dışı öğrenmeyi diğer öğrenme türleri ve ortamlarından ayırabildikleri, sosyal bilgiler dersinin amaçlarının okul dışı öğrenmeyle ilişkili olduğu, okul dışı öğrenmenin yaparak yaşayarak ve kalıcı öğrenme sunduğuna ulaşılmış. Sosyal bilgiler öğretiminde okul dışı öğrenmenin kullanım alanı çok geniş olduğu saptanarak okul dışı öğrenme ortamlarından sıkça faydalanılması gerektiği vurgulanmıştır. Sosyal bilgiler dersinin işleniş çeşitliliğini artırır. Bugüne kadar okullardaki eğitim-öğretim faaliyetleri, kısır döngüde ele alına gelmiştir. Yenilenen öğretim programları yapılandırmacı yaklaşım kapsamında okul dışı öğrenmeyi desteklemektedir. Sosyal bilgilerde okul dışı öğrenme bireyin içinde bulunduğu toplumun kültürünü benimseme ve topluma uyum sağlama konusunda birinci derece önemlidir. Öğretmenler, sosyal bilgilerde okul dışı öğrenmenin kullanılması halinde öğretimi pek çok yönden verimli kılacağını belirtmişlerdir. Bu konuda öğretimin temel bileşenlerinden olan öğretenler bilinçlendirilerek okul dışı öğrenmeyi etkili kılmaya yönelik seçenekler artırılmalı ve teşvik çalışmaları yapılmalıdır.