Yazar "Öztürk, Ayşe Sinem" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Didaktiğin antropolojik kuramı çerçevesinde Cumhuriyetin ilanından günümüze fen ders kitaplarındaki değişiminin analizi: Elektrik üniteleri örneği(Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi, 2022) Öztürk, Ayşe Sinem; Yavuz, AhmetGerçekleştirilen bu araştırmanın amacı Cumhuriyetin ilan edilmesi ile uygulanan programlara göre oluşturulmuş fen dersi kitapları içerisinde bulunan elektrik ünitesindeki değişimleri Didaktiğin Antropolojik Kuramı çerçevesinde incelemektir. Cumhuriyetin ilanından günümüze kadar uygulanan 9 öğretim programı çerçevesinde oluşturulan 33 fen ders kitabındaki Elektrik üniteleri araştırmanın veri kaynağını meydana getirmektedir. Bu bağlamda 1923-2021 yılları arası Fen ders kitaplarında yer alan Elektrik konularının yaşadıkları yerler (habitatları), bu yerlerdeki fonksiyonları (nişleri) ile ünitelerde yer alan sözcük ve görsellerin farklı kriterlere göre frekans dağılımları analiz edilmiştir. Nitel araştırma deseninde gerçekleştirilen araştırmada veriler, NKod ve MAXQDA 12 programları ile kelime frekansları ve görsellerin kodlamaları oluşturularak analiz edilmiştir. Bu çerçevede elektrik kavramlarının yaşadığı üniteler, bu ünitelerde bulunan kavramların sahip oldukları görevler belirlenmiştir. Sözcük formunda kavramlar ortak ve ayırt edici terimler, fiil kipleri emir kipi ve istek kipi, nesneler günlük hayata veya fiziğe özgü nesne, görseller ise modellenmiş görsel ve gerçek görsel kurumsal tanımalardaki farklılıkların analizi gerçekleştirilmiştir. Araştırmada fen ders kitaplarında elektrik kavramlarına ilişkin habitatlar ünitelerinin adlarına bakılarak, nişler ise elektrik üniteleri içerisindeki organizasyonların ne amaç taşıdığına bakılarak belirlenmiştir. İlkokul seviyesinde 3 farklı habitat, ortaokul seviyesinde ise 5 farklı habitat içerisinde kurumsal tanımalardaki değişimleri belirlemiştir. Bazı fen ders kitaplarında elektrik kavramı içeren başlıklar günlük yaşam ve elektrik, elektrik ve tabiat kuvvetleri habitatlarına ilişkisi vurgulanarak belirlenmiştir. Sözcük analizinde ortak ve ayırt edici olan terimler her bir programa göre belirlenen elektrik ünitelerindeki kurumsal tanımalardaki değişimdir. Bu değişimlerde fen ders kitaplarında ortak terimler "elektrik, lamba, tel, kutup ve pil" şeklinde belirlenmiştir. Ayırt edici terimlerde ise 1926 ve 1930 ders kitabında "cereyan", 1992 ve 2000 ilkokul ders kitaplarında "yük" ve 2005, 2013 ve 2018 ders kitaplarında "etkinlik" ayırt edici terimler şeklinde belirlenmiştir. Fiil kipleri ilkokul kitaplarında 2000 ilköğretim programına kadar emir kipi fazla kullanırken 2000 ilköğretim programından sonra istek kipinin kullanımı artmıştır. Ortaokul kitaplarında 2005 ilköğretim programı hariç emir kipi kullanıldığı belirlenerek kurumsal tanımalardaki değişim ortaya çıkmıştır. İlkokul fen ders kitaplarında günlük hayata özgü nesneler, fiziğe özgü nesnelere kıyasla her bir öğretim programında daha fazla kullanırken bu durum ortaokul fen ders kitaplarında 1930 programı hariç fiziğe özgü nesnelere kıyasla her bir öğretim programında daha fazla kullanılmıştır. Görsellerin analizinde ilkokul kitaplarında 2005 ilköğretim programından sonra ortaokul kitaplarında 1951 ortaokul programından sonra gerçek görsellerin kullanımında artışın meydana gelmesi kurumsal değişimi belirlemiştir. Anahtar Kelimeler: Didaktiğin Antropolojik Kuramı, Didaktik, Elektrik, Fen Eğitimi, Öğretim Programları.