Yazar "Angay, Kamil" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Okul öncesi, sınıf öğretmeni ve fen bilimleri öğretmenlerinin evrensel fen okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesi(Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi, 2023) Angay, Kamil; Molu, ZehraFen okuryazarı bireylerin oluşturduğu toplumlar bilgiye erişim, bilginin kullanılması ve yeni bilgiler oluşturmada diğer toplumlardan önde olur ve değişen şartlara daha hızlı uyum sağlarlar. Öğretmenler, fen okuryazarlığını sınıfa dahil etmek ve öğrencilere fen okuryazarlığını kazandırmada önemli bir aracı olarak rol oynamaktadır. Fen okuryazarı bireyleri yetiştirebilmek için öncelikle öğretmenlerin rol model olması dolayısıyla fen okuryazarı bireyler olması gerekmektedir. Bu araştırma, okullarda fen eğitimi uygulayıcısı olarak okul öncesi öğretmeni, sınıf öğretmeni ve fen bilimleri öğretmenlerinin fen okuryazarlık düzeylerini belirlemek ve bunu etkileyen etmenlerin tespit edilmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma Ankara ili Yenimahalle ilçesinde görev yapan 156'sı okul öncesi, 167'sı sınıf ve 183'ü fen bilimleri olmak üzere 506 öğretmen ile yürütülmüştür. Araştırma betimsel türde tarama modeli olup, katılımcılarla yüz yüze görüşme yöntemiyle anket form uygulanarak gerçekleştirilmiştir. Anket form ile öğretmenlerin demografik bilgileri toplanmış ve evrensel fen okuryazarlık ölçeği (EFOYÖ) kullanılarak fen okuryazarlık düzeyleri belirlenmiş ve aldıkları puanlar "çok düşük"ten "çok yüksek"e doğru olmak üzere 5 sınıfta gruplandırılmıştır. Araştırmaya katılan öğretmenlerin EFOYÖ'den aldıkları puan 200,5±25,0 olarak saptanmıştır. En yüksek ortalama puan fen bilimleri öğretmenlerine (221,9±14,8) ait olup onları okul öncesi öğretmenleri takip ederken (192,6±18,8), en düşük puanı ise sınıf öğretmenleri (184,5±22,5) almıştır. Okul öncesi ve sınıf öğretmenlerinin çoğunluğu EFOYÖ'ne göre yüksek fen okuryazarlık düzeyine sahipken, fen bilimleri öğretmenlerinin büyük çoğunluğunun fen okuryazarlık düzeyi çok yüksek olarak belirlenmiştir. Evrensel fen okuryazarlık puanına eğitim durumu, mezun olunan lise türü, mesleki kıdem, sosyoekonomik durum değişkenlerinin etkisi olduğu tespit edilirken; cinsiyet, yaş, eğitim gördüğü çevre değişkenlerinin etki etmediği belirlenmiştir. Bu araştırma sonuçlarından hareketle öğrencileri teşvik eden, onların üst düzey düşünme yeteneklerine, keşfetme, inovasyon yapabilme ve yeni ürün geliştirebilmelerine imkan sağlayan öğretmenlerin evrensel fen okuryazarlık düzeyini arttırılması için okul öncesinden başlamak üzere yükseköğretime kadar fen okuryazarlığına yönelik eğitim sürecinde yer alan öğretmenlerin mesleki eğitim, kurs ve seminerlerle bilgilerinin tazelenmesi, geliştirilmesi ve bu güncellemelerin takip edilmesi oldukça önem taşımaktadır.