Yazar "Arslan, Havva" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Niğde yöresinde yaygın olarak kullanılan folklor materyallerindeki etnopedagojik düşüncelerin incelenmesi(Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi, 2023) Arslan, Havva; Polat, ÜmitGünümüz dünyasında gelişen koşullar neticesiyle yeni nesillerin eğitiminde daha çok dijital kaynaklar, gelişen teknoloji gibi unsurlar ön planda yer alsa da geçmiş yüzyılların deneyimine baktığımız zaman eğitimin, iradeli ve terbiyeli insan yetiştirmenin farklı yöntemlerle yapıldığını görmekteyiz. Geçmiş yüzyıllarda insanlar her ne kadar okuma yazma bilmeseler dahi erdemli, insani değerleri yüksek, iyi ahlak sahibi, toplumsal rollerini yerine getiren nesiller yetiştirebilmişlerdir. Bunu da kültürlerarası eğitim, çok kültürlü eğitim, folklorik unsurlarla yapmayı başarabilmişlerdir. İşte bu durumu inceleyen alan olan etnopedagoji kavramı bu yüzden incelenmeye değer bir kavramdır. Ancak etnopedagoji ile yapılan literatür taramalarında oldukça önemli bir eksiklik söz konusudur. Daha çok Eski Sovyetler Birliği dönemindeki yapılan pedagojik çalışmaların bir dalı olarak ele alınmış ancak diğer ülkeler de ilmi pedagojik çalışmalarda ayriyeten bir çalışma olarak değerlendirilmemiştir(Alimbekov,2007). Günümüz kültürel mirasına, gelenek görenek ve ananelerine, sözlü kültür ürüne yeteri ölçüde önem verip yaşatılmaya çalışılmalıdır. Bu amaç etrafında çalışmanın etnopedagoji biliminin incelenmesi, gelecek yıllarda çocuk eğitimi, yetiştirilmesi ve terbiyesinde kullanılması adına öncülük etmesi amaçlanmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu Niğde ilinde Niğde ilinin kültürel zenginliklerinden faydalanarak büyümüş 14 kişi oluşturmaktadır. Araştırmada kullanılacak inceleme yöntemi, amaçlı örnekleme yöntemidir. Kişilerle görüşmelerde yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Niğde iline ait atasözleri, deyimler, efsaneler, hikâyeler, bilmeceler, ninniler, tekerlemeler, türküler gibi sözlü kültür ürünlerinin toplanmasında ise nitel araştırmalarda tercih edilen veri toplama tekniği kullanılmıştır. Verilere ilişkin analizler ''Niğde ili sözlü kültür ürünlerinin etnopedagojik açıdan incelenmesi'' ana başlığı altında incelenmiştir. Bu çalışmada elde edilen sonuçlar şu şekilde ifade edilebilir: Bu çalışmanın, etnopedagoji biliminin tanıtılıp, yaygınlaşmasını ve detaylı olarak incelenmesini sağlamakla birlikte Niğde yöresi sözlü kültür ürünlerinin iki farklı çalışmayla ortaya çıkarılmasına katkıda bulunduğu söylenebilir. Nitekim Niğde yöresi kültür değerlerinin tanınmasına, yaygınlaştırılmasına ve Niğde literatüründe yer almayan kültür değerlerinin de yapılan görüşmelerle açığa çıkartılmasına fayda sağladığı sonucuna varılabilir. Anahtar kelimeler: Niğde İli, Sözlü Kültür Ürünleri, Etnopedagoji, Halk Pedagojisi