Yazar "Aslan, Kamil" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Tüketici davranışını etkileyen kişisel faktörlerin veri madenciliği teknikleri ile analizi: Kayseri örneği(Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019) Aslan, Kamil; Canpolat, NesrinGünümüzde rekabet ortamı çok dinamik bir yapıya sahiptir. İşletmelerin sürdürebilirliğini sağlamak ve kalıcı olabilmek için çok fazla çaba harcamaları gerekmektedir. Pazar payını en üst düzeyde tutabilmek için işletmelerin, müşterileri çok iyi tanıması, istek ve ihtiyaçlarını anlamaları ve buna göre hareket etmeleri zorunluluk haline gelmiştir. Tüketicilerin davranışlarını etkileyen birçok etken vardır. Kişisel faktörlerin, tüketicilerin alacakları mal ve hizmetleri seçme nedenlerinde etkisinin araştırılması bilim dünyası, işletmeler ve ne istediklerini işletmelere duyurabilmek adına tüketiciler için gerekli hâle gelmiştir. Yıllardır bu konu üzerinde binlerce veri, veri tabanında birikmiştir. Veri tabanındaki veriler incelenerek, birleştirilip, analiz edilerek anlamlı bilgiler dizisi oluşturulmaya çalışılmıştır. Bu sayede işletmelere gelecek ile ilgili tahminlerde bulunarak rehber olmaya çalışmak hedeflenmiştir. Çalışmanın kavramsal çerçevedeki ilk bölümünde tüketici davranışları ile alakalı literatür taraması yapılarak tüketici, tüketici davranışları, tüketici davranışlarının özellikleri, tüketici davranışlarını etkileyen faktörler konularına açıklık getirilmeye çalışılmıştır. İkinci bölümde iseveri madenciliği ile alakalı literatürde bulunan bilgiler ışığında konuya açıklık getirilmeye çalışılmıştır. Araştırmanın metodolojisi bölümü ile bu konu hakkında yapılan araştırmalar ve analizler kısmında çıkarılan sonuçlar ile çalışmaya son verilmiştir. Çalışmada veri toplama aracı olarak anket uygulaması kullanılmıştır. Örneklem olarak evreni temsil edeceği düşünülen, Kayseri ilinin 2018 sayımlarına göre en büyük üç ilçesindeki, farklı kişilik özellikleri taşıdığı tahmin edilen 400 tüketici rastgele yöntemlerle seçilerek birebir yüz yüze görüşmeler ile anketler uygulanmıştır. Elde edilen anket sonuçları SPSS ve WEKA yazılım programında K-Means ve EM algoritmaları ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, tüketicinin tüketim eylemini gerçekleştirirken karar verme ve satın alma sürecinde kişisel faktörlerin tüketim davranışına etki ettiği sonucuna ulaşılmıştır.