Yazar "Berkman, Ayberk Nuri" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 6 / 6
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Bankaların Uyguladıkları Risk Yönetim Tekniklerinin Banka Performansı Üzerindeki Etkisi: Türkiye’de Faaliyet Gösteren Bankalar Üzerine Bir İnceleme(2022) Berkman, Ayberk NuriBankacılık sektörü, üstlendiği işlevler ve imtiyazlar sebebiyle ekonomi açısından büyük ehemmiyet taşır. Söz konusu ehemmiyet sebebiyle bankalar tüm işletmelerin yüzleşebileceği risklerin yanı sıra ekonomiye ve sektöre tümden tespit edebilecek çeşitli risklerle karşı karşıya kalmakta ve kamusal otoritenin denetim ve düzenlemelerine tabi tutulmaktadır. Söz konusu kamusal güçten, dolaysız ve kamusal yetkiye sahip kurumlar vasıtasıyla küresel ya da lokal seviyede istifade edilmektedir. Bankalar, kendilerine özgü aktivitelerin tabiatındaki mevcut riskleri öteki kuruluşlardan çok daha değişik açılardan ve kaliteli yöntemler kullanmak suretiyle yönetmektedir. Bankalar yapıları itibariyle çok çeşitli risklere maruz kalan ticari kurumlardır. İlgili risklerin giderilmesi için bankalar farklı risk yönetim tekniklerini kullanabilir. Kullanılan risk yönetim tekniklerinin sonuçları ise bilançolarına ve gelir tablolarına yansır. Bu çalışmada Ocak 2018 – Aralık 2020 dönemleri arasında aylık frekanstaki veriler kullanılarak Türkiye’de faaliyet gösteren bankaların risk yönetim tekniklerinin banka performansı üzerindeki etkileri incelenmeye çalışılmıştır. Johansen Eşbütünleşme ve Hata Düzeltme modelinin uygulandığı analiz sonuçları uzun dönemli olarak banka risk yönetim tekniklerinin banka performansı üzerinde negatif etkili olduğunu ortaya koymaktadır.Öğe Foreign direct investment and foreign trade nexus: Example of turkey and the brics countries(Peter Lang Publishing Group, 2019) Berkman, Ayberk Nuri[No abstract available]Öğe GELENEKSEL OLMAYAN MERKEZ BANKACILIĞI(2021) Berkman, Ayberk Nuri2008 mali krizleri sonrasında küresel ekonomiler yavaşlamış ve en\rbüyük darbeyi ABD, İngiltere Japonya ve Avrupa ekonomileri gibi en\rgelişmiş ekonomiler almıştır. Enflasyon en düşük düzeylere inmiş, kimi\rülkelerde deflasyon ortaya çıkmış, toplam talep durgunlaşmış, işsizlik en\ryüksek seviyelerine ulaşmış ve halkın küresel finansal sisteme olan güveni sarsılmıştır. Küresel ekonomiyi canlandırmak için mühim önlemler\ralmak amacıyla birçok ekonomide, faiz oranları en düşük seviyeye indirilerek ekonomide tüketimi, üretimi, yatırımı ve enflasyonu artıracak\rönlemler alınmıştır. Ancak faiz oranı sıfır olduğunda, merkez bankalarının geleneksel parasal araçları etkisiz hale gelmiştir. Bu nedenle merkez\rbankaları, niceliksel genişleme ve kredi gevşemesi gibi geleneksel olmayan parasal araçlara başvurmuşlardır. Geleneksel olmayan merkez\rbankacılığı önlemlerin kullanımı ve bunların sıkıntılı zamanlarında ve\rhatta faiz oranına dayalı para politikasının bir ikamesi olarak etkin oluşları fazlaca tartışılmaktadır. Geleneksel olmayan parasal işlemler, gelişmiş ekonomilerden yükselen ve gelişmekte olan ülkelere doğru yayılma-lar açısından oldukça önemlidir. Bu da, Brezilya, Kolombiya, Hindistan,\rEndonezya, Peru, Filipinler, Rusya, Güney Afrika, Tayland ve Türkiye’nin sermaye akımlarına kısıtlamalar getirmesinin temel nedenini\roluşturur. Giderek çok daha fazla ülkenin ihtiyati gereklilikleri uyguladığı vurgulanmalıdır. Bu çalışmanın amacı, geleneksel olmayan para\rpolitikasının en belirgin uygulamalarını tartışmaktır. Geleneksel Olmayan Para politikası, faiz oranları sıfıra yakın seviyelere ulaştığında kullanılır. Temel olarak, belirli bir ülkenin merkez bankası tarafından menkul\rkıymet satın almaya odaklanır.\rÖğe Possible impacts of voluntary carbon market revenues on foreign exchange earnings in Turkey within the context of carbon footprint(Peter Lang AG, 2017) Yorgancilar, Fatma Nur; Berkman, Ayberk Nuri; Soydal, HaldunThe increase in greenhouse gases, caused by industrialisation and inefficient use of energy resources, has negative effects on growth and development. Carbon emission trading is a prominent issue of the Kyoto Protocol that aims to eliminate these effects. Even though Turkey has not benefited from the mechanisms in the Kyoto Protocol due to the absence of greenhouse gas restrictions, it has an important place in terms of its projects for Voluntary Carbon Markets. In this study, within the sustainable financing environment, carbon emission trading and infrastructure development efforts for carbon markets in Turkey are examined. The current situation is set out in the context of the sustainability index and carbon footprint criteria. The study in which policy recommendations are made for reducing the carbon footprint discusses the impacts of spreading carbon trade in Turkey on macroeconomic variables, including foreign exchange earnings in particular. © Peter Lang GmbH, Internationaler Verlag der Wissenschaften, Frankfurt am Main 2016. All rights reserved.Öğe SOVEREIGN WEALTH FUND APPLICATIONS IN TURKEY AND THE WORLD(2018) Arslan, Seçkin; Berkman, Ayberk Nuri; Kayıkcıoğlu, TuğbaIn the study, general information on Sovereign Wealth Funds (SWF)which are applied in many world countries and have been increasingrapidly since the year 2000 is provided. The examples of Norway, AbuDhabi, and China, which are in the first three ranks regarding the size ofthe fund, are included, and Azerbaijan and the recently establishedTurkey’s SWFs are examined. Upon examining the given examples, it istried to determine the similarities or differences between Turkey’s SWFsand conventional SWFs in terms of objectives and resources.SWFs, in general, are expressed as public savings of the countriesthat are allowed to be invested abroad using transferring a considerablepart of current account/budget surpluses, natural resources as well asprivatization revenues to future generations for them to live morecomfortable lives.It is seen that Azerbaijan, Abu Dhabi, and Norway provideresources for the fund by using oil revenues, while China utilizes non-commodity sources as the means of funding. Turkey, on the other hand, prefers resources such as privatization revenues and public revenues.Regarding funding resources, 57% of SWFs are based on oil and gasrevenues, and 43% are based on non-commodity revenues.Consequently, the recently established TSWF might be providingTurkey with crucial opportunities for achieving its targets over the years2023, 2053 and 2071; for performing its mega projects, along withdevelopment and improvement of the country. Moreover, it is thoughtthat international investors would invest in Turkey with the effectiveoperations of TSWF and contribute to the growth of the Turkish economyalong with the revenues.Öğe The Relationship Between Energy Consumption and Economic Growth: Panel Data Analysis by Country Groups(Springer, 2024) Ucan, Okyay; Turgut, Ecem; Berkman, Ayberk NuriThis study aimed to analyze the relationship between energy consumption (EC) and economic growth (EG). Mostly, the relationship between energy and economic growth has been analyzed in certain country groups, whereas in this study, three different country groups were considered and compared. To this end, countries were categorized into three different groups, such as low-income developing, emerging market, and middle-income, and advanced economies. Thus, it was revealed whether the results varied across country groups. Ten country samples from each country group and a total of 30 country samples were utilized. The data of both EG and EC obtained over the period 1990-2022 were utilized. A panel LM test was performed to analyze the relationship between variables. As a result of the test, although a cointegration relationship existed between EG and EC in low-income developing countries, no cointegration relationship was found in emerging markets, and middle-income, or advanced economies. Therefore, it was concluded that the relationship between EC and EG might have varied according to the development levels of the countries. In addition, empirical evidence confirmed that a unilateral causality from EG to EC was determined only in low-income developing countries. These empirical insights are of particular interest to policymakers as they help to build substantial economic policies to sustain economic development.