Yazar "Choghtay, Raz Mohammad" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe A decision model based on gene expression programming for discretionary lane-changing move(Taylor & Francis Ltd, 2024) Bagdatli, Muhammed Emin Cihangir; Choghtay, Raz MohammadThis study focuses on modeling Discretionary Lane-Changing (DLC), which accounts for the majority of lane-change moves in traffic flows. A binary decision model for lane-changing moves was improved with the method of Gene Expression Programming (GEP). The decision to prefer GEP is due to its high performance in a variety of engineering solutions in the literature. The GEP model was trained with Next Generation SIMulation (NGSIM) trajectory data gathered at the I-80 Freeway in Emeryville, California, and then tested with data gathered at the U.S. Highway 101 in LA, California. The test results indicate that the model made decisions of change lane with 92.98% accuracy, and do not change lane with 99.65% accuracy. A sensitivity analysis was also conducted to discover potential limits of the performance of the GEP model. The performance of this model was compared with other high-performance decision models developed with the NGSIM's DLC data in the literature and with TransModeler's gap acceptance model. This comparison indicates that the GEP model is the most successful decision model for discretionary lane-changing moves. The GEP model has a high potential to be applied in DLC decision support systems in (semi-) automated vehicles, as well as traffic simulation software.Öğe Taşıt şerit değiştirme hareketleri için genetik programlama tabanlı bir karar modeli(Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi / Fen Bilimleri Enstitüsü, 2021) Choghtay, Raz Mohammad; Bağdatlı, Muhammen Emin CihangirŞerit değiştirme hareketleri temel olarak zorunlu şerit değişikliği ve keyfi şerit değişikliği şeklinde sınıflandırılmaktadır. Zorunlu şerit değişikliği, planlanan varış yerine ulaşmak için sürücünün zorunlu olarak yaptığı şerit değiştirme olarak tanımlanmaktadır. Keyfi şerit değişikliği, daha iyi trafik koşullarında seyahat etme talebi nedeniyle sürücünün gerçekleştirmiş olduğu şerit değiştirmedir. Mevcut şeritte ve yan şeritlerdeki trafik özellikleri sürücüleri keyfi şerit değişikliği yapmaya motive etmektedir. Bunun sonucu olarak karayolları üzerinde çok sayıda şerit değiştirme hareketleri görülmektedir. Bu çalışma trafikte şerit değiştirme hareketlerinin büyük bir çoğunluğunu oluşturan keyfi şerit değiştirme hareketlerini modellemeye odaklanmıştır. Genetik programlama yöntemi kullanarak bir şerit değiştirme karar modeli geliştirilmiştir. Yöntemin seçilmesinde, genetik programlamanın literatürde farklı mühendislik problemlerinde göstermiş olduğu yüksek başarısı etkili olmuştur. Geliştirilen model iki farklı karayolundan toplanan verilerle test edilmiş ve performansı ortaya konulmuştur. Buna ilaveten, model literatürdeki yüksek performanslı başka bir modelle karşılaştırılmıştır. Önerilen karar modelinin taşıt hareketlerine ve simülasyon yazılımlarına anlamlı bir katkı sağlayacağı düşünülmektedir.