Yazar "Delebe, Ayhan" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Ortaokul öğrencilerinde dijital oyun bağımlılığı ile bazı fiziksel parametreler ve akademik başarı durumları arasındaki ilişkinin incelenmesi(Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2020) Delebe, Ayhan; Hazar, ZekihanYapılan araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinde dijital oyun bağımlılığı ile bazı fiziksel parametreler ve akademik başarı durumları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Bu araştırma; nicel araştırma modeline göre tasarlanmış olup, betimsel, ilişkisel ve nedensel-karşılaştırma yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmaya 11-14 yaşlarında toplam 505 öğrenci (kadın=280 erkek = 225) katılmıştır. dijital oyun bağımlılık düzeyleri Hazar, Hazar tarafından çalışılıp geliştirilen Çocuklar İçin Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği kullanılmıştır, Fiziksel parametreler ise; Boy kilogram indeksi (BKİ), kardiovasküler verim, esneklik için otur uzan testi, Boy ve kilo ölçümleri, şınav ve mekik testleri olarak belirlenmiştir. Eğitim durumları 2019-2020 eğitim-öğretim güz yarıyılı not ortalamaları alınarak değerlendirilmiştir. Elde edilen verilerin istatistiksel analizi SPSS 22 paket programında yapılmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistik, bağımsız örneklemler için t testi, one-way ANOVA testi, Kruskal Wallıs testi ve korelasyon analizleri yapılmıştır. Araştırma bulgularına göre katılımcıların %55,6’sı az riskli, %34,5’i riskli, % 8,9’u bağımlı,%1 yüksek düzeyde bağımlı olduğu belirlenmiştir. Katılımcıların dijital oyun bağımlılık düzeyinin cinsiyet, yaş, şınav yeterlilik durumu, anne eğitim düzeyi, sporcu lisansına sahip olma durumu, internet bağlantısına sahip olma durumu, aile aylık gelir durumu, dijital oyun oynama aracına sahip olma durumuna göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olduğu tespit edilmiştir. Katılımcıların dijital oyun bağımlılık düzeyleri ile kardiovasküler motor refleks verimi ve akademik başarı durumları arasında istatistiksel olarak negatif yönde anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Katılımcıların dijital oyun bağımlılık düzeyi ile BKİ, baba eğitim, mekik ve esneklik dereceleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olmadığı görülmüştür. Sonuç olarak; dijital oyun bağımlılığı çocuklarda akademik başarı durumlarını ve kardiovasküler verimi düşürdüğü, bazı bölgesel kassal dayanıklılığı azalttığı görülmüştür. Anahtar Kelimeler: Ortaokul, bağımlılık, dijital oyun bağımlılığı, akademik başarı, fiziksel parametreler