Yazar "Ekinci, Muhammet Burak" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Tüketicilerin yeşil satın alma davranışının demografik faktörler, yeşil pazarlama algısı ve çevresel duyarlılık ve davranış düzeyleri yönünden incelenmesi Niğde ili örneği(2020) Ekinci, Muhammet Burak; Topal, AyşeÇevre problemlerinin kökeninde doğal kaynaklar sonsuzdur anlayışı hâkimdir. İnsanoğlunun kaynakları tükenmeyecekmişçesine kullanımı çevresel yıkıma neden olmaktadır. İnsanların göstermiş olduğu bu tavırlar dünyanın dengesini bozarak küresel ısınma, iklim değişikliği şeklinde birçok sorunu meydana gelmiştir. Artık güneş ışınları daha tehlikeli halde yeryüzüne ulaşmakta ve yüksek miktarda kanserojen ışınlar içermektedir. Küresel ısınmayla birlikte meydana gelen iklim değişikliği sebebiyle Dünya'nın pek çok bölgesinde kuraklıklar yaşanırken, pek çok bölgesi de buzulların erimesiyle sular altında kalmaktadır. Bu problemlerin insan yaşamına yansımasıyla beraber günümüzde tüketicilerde çevre bilinci de hızla artmaktadır. Artan çevre bilinci ile tüketim biçimi ve çevre arasındaki ilişkinin farkında olan tüketici sayısı gün geçtikçe artmıştır. Bunun sonucunda tüketimlerine dikkat edip, alışkanlıklarını değiştirerek çevre açısından zararı daha az olan ürünleri yani yeşil ürünleri satın almaya başlamışlardır. Bu durumu fark edip bunu fırsata çeviren şirketler de bunu bir rekabet unsuru olarak ele alıp, faaliyetlerinde benimsemeye başlamışlardır. Bazı şirketler çevrecilik anlayışına kendiliğinden yönelirken, diğerleri rekabet baskısından dolayı pazarda varlığını devam ettirebilmek için yapmışlardır. Böylelikle "çevresel (yeşil) işletme", "yeşil pazarlama", "yeşil tüketim", "yeşil tüketici" ve "yeşil ürün" kavramları gündeme gelmiştir. Bu çalışmada yeşil pazarlama kavramı ele alınmıştır. Yeşil pazarlama ile işletmeler, toplumsal sorumluluklarını yerine getirdiğini göstererek prestijlerini arttırmakta ve rekabette öne çıkmaktadırlar. Ancak, aktif bir bicimde yeşil pazarlama faaliyetlerinde bulunmak isteyen işletmeler yeşil pazarlamanın işletmeye getireceği faydalarından yararlanabilmek için yeşil tüketici davranışını ve yeşil tüketimi etkileyen faktörleri iyi analiz etmeli ve iyi yorumlamalıdır. Bu çalışmada yeşil pazarlama bağlamında küçük ölçekli yerleşim yerlerinde ikamet eden tüketicilerin satın alma tercihlerinde çevre etkisi incelenmiştir. Bu doğrultuda öncelikle çevre problemleri, bu problemlerin sebepleri ve çözüm biçimleri, işletmelerin çevresel problemlere karşı duruşları, yeşil pazarlama faaliyetleri ve sonrasında yeşil pazarlama faaliyetlerinin tüketicilerin satın alma davranışları üzerindeki tesiri incelenmiştir. Bu kapsamda Niğde ilindeki tüketicilerin yeşil pazarlama algısı ve ürün satın alma tercihleri arasında "çevre" unsurunun önemi araştırılmıştır. Araştırma sonucunda katılımcıların çevreye karşı duyarlılıkları yüksek olsa da çoğunun satın alma kararlarında ürünün çevreciliğine değil de fiyat ve kalite gibi özelliklerine dikkat ettikleri görülmüştür. Katılımcıların çoğu çevreci ürünleri tercih etmeme nedeni olarak "gereksinimleri ile uygunluk göstermemesi" olarak belirtmiştir. Bunun yanında ürünün fiyatı, markası ve ömrü önemli kriterler arasında yer almasına karşın sağlığa zararı az ya da zararı olmayan ürünlerin tercihi de ön plandadır.Öğe Tüketicilerin yeşil satın alma davranışının demografik faktörler, yeşil pazarlama algısı ve çevresel duyarlılık ve davranış düzeyleri yönünden incelenmesi: Niğde ili örneği(Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi, 2020) Ekinci, Muhammet Burak; Topal, AyşeÇevre problemlerinin kökeninde doğal kaynaklar sonsuzdur anlayışı hâkimdir. İnsanoğlunun kaynakları tükenmeyecekmişçesine kullanımı çevresel yıkıma neden olmaktadır. İnsanların göstermiş olduğu bu tavırlar dünyanın dengesini bozarak küresel ısınma, iklim değişikliği şeklinde birçok sorunu meydana gelmiştir. Artık güneş ışınları daha tehlikeli halde yeryüzüne ulaşmakta ve yüksek miktarda kanserojen ışınlar içermektedir. Küresel ısınmayla birlikte meydana gelen iklim değişikliği sebebiyle Dünya'nın pek çok bölgesinde kuraklıklar yaşanırken, pek çok bölgesi de buzulların erimesiyle sular altında kalmaktadır. Bu problemlerin insan yaşamına yansımasıyla beraber günümüzde tüketicilerde çevre bilinci de hızla artmaktadır. Artan çevre bilinci ile tüketim biçimi ve çevre arasındaki ilişkinin farkında olan tüketici sayısı gün geçtikçe artmıştır. Bunun sonucunda tüketimlerine dikkat edip, alışkanlıklarını değiştirerek çevre açısından zararı daha az olan ürünleri yani yeşil ürünleri satın almaya başlamışlardır. Bu durumu fark edip bunu fırsata çeviren şirketler de bunu bir rekabet unsuru olarak ele alıp, faaliyetlerinde benimsemeye başlamışlardır. Bazı şirketler çevrecilik anlayışına kendiliğinden yönelirken, diğerleri rekabet baskısından dolayı pazarda varlığını devam ettirebilmek için yapmışlardır. Böylelikle "çevresel (yeşil) işletme", "yeşil pazarlama", "yeşil tüketim", "yeşil tüketici" ve "yeşil ürün" kavramları gündeme gelmiştir. Bu çalışmada yeşil pazarlama kavramı ele alınmıştır. Yeşil pazarlama ile işletmeler, toplumsal sorumluluklarını yerine getirdiğini göstererek prestijlerini arttırmakta ve rekabette öne çıkmaktadırlar. Ancak, aktif bir bicimde yeşil pazarlama faaliyetlerinde bulunmak isteyen işletmeler yeşil pazarlamanın işletmeye getireceği faydalarından yararlanabilmek için yeşil tüketici davranışını ve yeşil tüketimi etkileyen faktörleri iyi analiz etmeli ve iyi yorumlamalıdır. Bu çalışmada yeşil pazarlama bağlamında küçük ölçekli yerleşim yerlerinde ikamet eden tüketicilerin satın alma tercihlerinde çevre etkisi incelenmiştir. Bu doğrultuda öncelikle çevre problemleri, bu problemlerin sebepleri ve çözüm biçimleri, işletmelerin çevresel problemlere karşı duruşları, yeşil pazarlama faaliyetleri ve sonrasında yeşil pazarlama faaliyetlerinin tüketicilerin satın alma davranışları üzerindeki tesiri incelenmiştir. Bu kapsamda Niğde ilindeki tüketicilerin yeşil pazarlama algısı ve ürün satın alma tercihleri arasında "çevre" unsurunun önemi araştırılmıştır. Araştırma sonucunda katılımcıların çevreye karşı duyarlılıkları yüksek olsa da çoğunun satın alma kararlarında ürünün çevreciliğine değil de fiyat ve kalite gibi özelliklerine dikkat ettikleri görülmüştür. Katılımcıların çoğu çevreci ürünleri tercih etmeme nedeni olarak "gereksinimleri ile uygunluk göstermemesi" olarak belirtmiştir. Bunun yanında ürünün fiyatı, markası ve ömrü önemli kriterler arasında yer almasına karşın sağlığa zararı az ya da zararı olmayan ürünlerin tercihi de ön plandadır.