Yazar "Eraslan, Ersin" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Forecasting of the Unemployment Rate in Turkey: Comparison of the Machine Learning Models(Mdpi, 2024) Guler, Mehmet; Kabakci, Aysil; Koc, Omer; Eraslan, Ersin; Derin, K. Hakan; Guler, Mustafa; Unlu, RamazanUnemployment is the most important problem that countries need to solve in their economic development plans. The uncontrolled growth and unpredictability of unemployment are some of the biggest obstacles to economic development. Considering the benefits of technology to human life, the use of artificial intelligence is extremely important for a stable economic policy. This study aims to use machine learning methods to forecast unemployment rates in Turkey on a monthly basis. For this purpose, two different models are created. In the first model, monthly unemployment data obtained from TURKSTAT for the period between 2005 and 2023 are trained with Artificial Neural Networks (ANN) and Support Vector Machine (SVM) algorithms. The second model, which includes additional economic parameters such as inflation, exchange rate, and labor force data, is modeled with the XGBoost algorithm in addition to ANN and SVM models. The forecasting performance of both models is evaluated using various performance metrics such as Mean Absolute Error (MAE), Root Mean Square Error (RMSE), and Mean Absolute Percentage Error (MAPE). The findings of the study show how successful artificial intelligence methods are in forecasting economic developments and that these methods can be used in macroeconomic studies. They also highlight the effects of economic parameters such as exchange rates, inflation, and labor force on unemployment and reveal the potential of these methods to support economic decisions. As a result, this study shows that modeling and forecasting different parameter values during periods of economic uncertainty are possible with artificial intelligence technology.Öğe Tüketiciye yönelik bilinçaltı reklamın etkileri üzerine ampirik bir araştırma(Niğde Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2015) Eraslan, Ersin; Türkmen, Hasan HüseyinÇağdaş pazarlama anlayışının tüketiciye endekslendiği günümüzde bu yeni anlayış pazarlamanın işleyişini etkilediği gibi pazarlama araçlarının da kullanım alanlarını ve yöntemlerini değiştirmiştir. Yeni pazarlama anlayışından en çok etkilenen pazarlama aracı, geniş tüketici kitleleriyle iletişim kurmayı sağlayan reklamlar olmuştur. Reklamların hem kullanım alanlarının artması hem de kullanım yöntemlerinin değişmesi çağdaş pazarlamanın tüketici odaklı anlayışı neticesinde olmuştur. Tüketicinin farkına varmadan bilinçaltını etkileme amacı taşıyan bilinçaltı reklamlar çağdaş pazarlama anlayışında öne çıkan reklamların yeni kullanım yöntemleri arasındadır. Bilinçaltı reklamlarda tüketiciyi etkilemek amacıyla birçok yöntem kullanılmakta ve kullanılan bütün yöntemlerde cinsellik, ölüm gibi metaforlardan ve psikodinamik öğretilerden yararlanılmaktadır. İnsanların baskı altında tutmaya çalıştığı duyguları çağrışım yaptıracak şekilde bilinçaltı reklamlarda bir yansıma olarak verilmesi insanların psikolojilerini olumsuz olarak etkilemektedir. Toplumsal yapının bozulacağı düşüncesiyle bilinçaltı reklamlar birçok ülkede yasaklanmıştır. Yasalar vasıtasıyla alınan tedbirlerin yetersiz kalması bilinçaltı reklamlarının kullanımlarını hızla artırarak yaygınlaşmasına neden olmaktadır