Yazar "Gözüyeşil, Eda" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Beyin temelli öğrenmenin akademik başarıya etkisi: Bir meta analiz çalışması(Niğde Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2012) Gözüyeşil, Eda; Dikici, AyhanEğitim alanındaki yeni yaklaşımlardan biri olan beyin temelli öğrenme, beynin çalışmasının öğrenme ile olan ilişkisini konu almaktadır. Yaygın olarak bilinen birçok öğrenme ve öğretme kuramı gibi beyin temelli öğrenme yaklaşımı da öğrenmenin nasıl meydana geldiği ve hangi şartlarda daha etkili bir öğretim yapılabileceği üzerinde durmaktadır. Beyin temelli öğrenme, beyin araştırmalarından elde edilen bulguları, etkili bir öğretme ve öğrenme çevresi düzenlemek için rehber kabul eden bir öğrenme yaklaşımıdır. Bu araştırmanın amacı, beyin temelli öğrenmenin öğrencinin akademik başarısı üzerindeki etkililiğini araştırmaktır. Bu bağlamda, literatür taraması sonucu 1999-2011 yılları arasında yapılmış beyin temelli öğrenmenin öğrencilerin akademik başarısı üzerindeki etkisini araştıran kodlama protokolüne uygun 31 adet çalışma (42 karşılaştırma) meta analiz araştırmasına dahil edilmiştir. Verilerin analizinde İşlem Etkililiği Meta Analizi yöntemi kullanılmış olup çalışmaların etki büyüklüklerinin hesaplanmasında Hedges' d kullanılmıştır. Araştırmaya dahil edilen çalışmaların etki büyüklüklerinin birleştirilmemiş bulgularına göre 42 karşılaştırmanın 35'inin pozitif etki büyüklüğüne sahip olduğu görülmüştür.Araştırma sonucunda, beyin temelli öğrenmenin akademik başarıya olan genel etki büyüklüğü 0.6402 olarak bulunmuştur. Bulunan değerin, gerek Thalheimer ve Cook (2002) tarafından yapılan sınıflandırmaya göre gerekse Cohen ve diğerleri (2000) tarafından yapılan sınıflandırmaya göre orta etkiye sahip olduğu görülmüştür. Bu sonuç beyin temelli öğrenmenin öğrencinin akademik başarısı üzerinde pozitif bir etkiye sahip olduğunu ortaya koymuştur. Ayrıca beyin temelli öğrenmenin daha çok ilköğretim düzeyinde (n=28) ve sayısal alan derslerinde (n=18) uygulandığı belirlenmiş ancak etki büyüklüklerine bakıldığında lise düzeyinde (n=7) 1.0981, yabancı dil alan derslerinde (n=10) 0.7669 etki büyüklüğü ile daha yüksek bir etkiye sahip olduğu görülmüştür. Bunlara ek olarak, Türkiye ve ABD' de yapılan çalışmalar karşılaştırıldığında, gruplar arasında anlamlı bir farklılık olduğu sonucuna varılmıştır. Bu meta analiz çalışması için Rosenthal metoduyla elde edilen sağlama sayısı ise 3315,8 olarak hesaplanmıştır. Ulaşılan sonuçlar doğrultusunda uygulamaya ve araştırmacılara yönelik önerilerde bulunulmuştur.