Yazar "Güler, Hünkar" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 10 / 10
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe AVRUPA BİRLİĞİ ÜLKELERİ VE TÜRKİYE’DE KİŞİSEL BAKIM ÜRÜNLERİ VE TIBBİ İLAÇLARDAN ELDE EDİLEN KATMA DEĞER VERGİLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI(2023) Güler, Hünkar; Kaya, Şehit MuksitBir “para makinesi” işlevi gören Katma De- ğer Vergisi (KDV) vergi sistemlerinin omurgasını oluşturmaktadır. Avrupa Birliği (AB) ülkelerinin toplam vergi gelirlerinin yaklaşık yüzde 26’sını KDV teşkil etmektedir. Bununla birlikte, 2020 yılı için AB ülkelerinin KDV kaybının 93 milyar avro olduğu belirtilmelidir. Bu çalışma, tıbbi ilaçlar ile kişisel bakım ürünlerinin vergilendirilmesini tartışmakta, AB ülkeleri ve Türkiye’nin tıbbi ilaç- lar ve kişisel bakım ürünlerinden elde ettikleri KDV’yi tahmini olarak hesaplamakta ve karşılaş- tırmakta ve AB ülkelerinden mülhem Türkiye için politika önerisi geliştirmeyi amaçlamaktadır. AB ülkelerinin kişi başına düşen tıbbi ilaç harcama- larının kişisel bakım harcamalarına yakın olma- sına rağmen tıbbi ilaçlardan elde edilen KDV gelirlerinin kişisel bakım ürünlerinden elde edilen KDV gelirlerinin de gerisinde kaldığı belirtilme- lidir. Türkiye hem kişisel bakım ürünleri hem de tıbbi ilaçlardan elde edilen KDV gelirleri itibariyle AB ülkelerinin çok gerisinde bulunmaktadır ve KDV gelirlerini arttırmak için güçlü bir müşevvik mevcuttur. Tıbbi ilaçlarda standart oranın uygu- lanması KDV gelirlerini arttırmakla birlikte bu alanda KDV uyum açığının kapanmasına da yar- dımcı olacaktır.Öğe Does the electricity consumption and economic growth nexus alter during COVID-19 pandemic? Evidence from European countries(Elsevier Inc., 2022) Güler, Hünkar; Haykır, Özkan; Öz, SelçukThis paper examines the impact of the COVID-19 pandemic on the electricity consumption and economic growth nexus using 30 European countries' quarterly data between 2015Q1 and 2021Q3. We employ the panel unit root, panel causality, and dynamic panel estimation tests and find that there is bi-directional causality between electricity consumption and economic growth. The findings of this study provide new insights into understanding the electricity consumption and economic growth nexus by suggesting that an increase in electricity consumption during the COVID-19 pandemic decreases economic growth. We also investigate the strict confinement period of the COVID-19 pandemic as a robustness test. The results of robustness analysis reveal that there is an even stronger negative impact of electricity consumption on economic growth due to the pandemic influenza mitigation strategies such as lockdowns and business’ shutdowns that cause people to intensely consume residential electricity. © 2022 Elsevier Inc.Öğe STRUGGLING THE PANDEMIC CRISES AS AGLOBAL PUBLIC GOODTHE ECONOMIC IMPLICATIONS OF PANDEMICS(2020) Güler, HünkarPublic goods which have the featuresof nonrivalry in consumption and nonexcludability have positive externalaties spreading the large masses, and also cover negative externalaties (public bads) not to damage the environment, health and so on.Cross-border spillover effects of externalaties actually makethe public goodsconvertto global public goods. In this sense, struggling the pandemics is a most crucial global public goodwhich doesnot only impacthuman life butalso preventsthe collapse of national economies. Pandemics slow the pace ofeconomic growth as well asincreasing theloss of workforce. Governments employ a balance between the increasein spread of disease and mortality, and economic stability. This paper attempts to explain the whole story of the pandemicsand their economic implications by giving examples from literature.Main finding resulted from the paperswritten on this issueisthatpandemics exacerbate the national economiesthrough different channels.Developed and developing countries should take the pandemicsinto account as a regressive power or obstacle infront of economic growth and stability of state budgets,strongly collaborate against pandemicas a naturel disaster, support their healthcare systems andbe ready for these kindsofdisastersÖğe TÜRKİYE ve BAZI OECD ÜLKELERİNDEKİ VERGİ AFLARININ KANUNİ DAYANAKLARININ KARŞILAŞTIRILMAS(2020) Turan, Mehmet Emin; Güler, HünkarVergi afları vergi borcunun sonlanmasında olağanüstü bir yöntem olarak kullanılmaklabirlikte, bugün, vergi politikasının bir aracı haline dönüşmüştür. Literatürde vergi afları, vergigelirleri ve vergi uyumuyla ilişkisi bağlamındaincelenmesine karşın vergi af kanunlarının yasaldayanakları üzerine kaleme alınmış sınırlı sayıda çalışma bulunmaktadır. Bu çalışma, Türkiyeve bazı OECD ülkelerindeki vergi af kanunlarınınyasal dayanaklarını incelemektedir. Hassatenanayasal vergileme ilkeleri ve mevcut vergi affıdüzenlemelerinin hukuki dayanakları mukayeseedilmekte ve politika önerilerine yer verilmektedir. Türkiye ve bazı OECD ülkelerinde vergi veceza hukuklarında vergi affının sarih bir tanımıyapılmamakla birlikte anayasal ilkelere uygunolarak gerçekleştirildiği belirtilmelidir.Öğe Türkiye ve OECD Ülkelerinde Mali Küreselleşmenin Kamu Sosyal Harcamaları Üzerindeki Etkisi1(2018) Güler, HünkarBu çalışma, mali küreselleşmenin Türkiye ve OECD ülkelerinin kamusosyal harcamaları üzerinde nasıl bir etki oluşturduğunu tespit etmeyiamaçlamaktadır. Türkiye’nin kamu sosyal harcamaları 1990-2015 yıllarıiçin bütçenin ekonomik ve fonksiyonel sınıflandırma kalemleri toplanarakhesaplanmakta ve OECD ülkeleriyle 1980-2015 yılları için bir karşılaştırmayapılmaktadır. Türkiye ve OECD ülkelerinin kamu sosyal harcamalarının,beklentilerin aksine, önemli düzeyde artış gösterdiği gözlenmektedir. Busonuçlar, neoklasik iktisat temelli mali küreselleşme sürecinde öngörülenvergi gelirlerinin ve kamu harcamalarının kısılacağı yaklaşımınınuygulamada geçerli olmadığını göstermektedir. Bununla birlikte, Türkiye’desosyal güvenlik sisteminin aktüeryal dengesinin iyileştirilmesi ve sosyalharcamaların maliyetlerinin gözden geçirilmesi mali disiplinin sürdürülmesiaçısından önem taşımaktadır.Öğe Türkiye ve Sosyal Refah Devletlerinde Vergi Harcamalarının Karşılaştırılması(2019) Güler, HünkarBu çalışma, Türkiye’de 2006-2017 yılları içinvergi harcamalarını hesapladıktan sonra sosyalrefah devletleri ve Türkiye’nin vergi harcamalarınıkarşılaştırmayı öngörmektedir. Türkiye ve sosyalrefah devletlerinde vergi harcaması tahmin vegerçekleşmelerinin hesaplanması ve karşılaştırılmasındakien büyük engel düzenli bir veri setininbulunmamasıdır. Türkiye’de vergi harcamalarınınvergi gelirlerine oranı 2006 yılında yüzde 5.7 iken,2017 yılında yüzde 20.2 olmuştur. Türkiye’de vergiharcamalarından en yüksek payı 2007-2017 dönemindegelir vergisi almaktadır. 2017 yılında gelirvergisindeki vergi harcamalarının yüzde 57’si asgarigeçim indiriminden kaynaklanmaktadır ki buoran toplam vergi harcamalarının yüzde 22’sinedenk gelmektedir. Bu çalışma, en yüksek vergiharcaması yapan ülkelerin Kanada, Avustralya,Finlandiya ve ABD olduğunu göstermekteyken,en düşük vergi harcaması gerçekleştiren ülkelerinise Almanya ve Türkiye olduğunu göstermektedir.Bu çalışmanın bulguları, vergi harcamalarının doğrudanharcamaların alternatifi bir maliye politikasıaracı olduğunu ortaya koymaktadır. Dolayısıyla,sosyal refah rejimlerinin sınıflandırılmasında vergiharcamaları da dikkate alınmalıdır. Vergi harcamalarınınsınırlandırılması ve denetlenmesinde isekurallı maliye politikalarından yararlanılmalıdır.Öğe TÜRKİYE’DE BÜTÇE AÇIKLARININ BİST-100 ENDEKSİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ(2023) Güler, Hünkar; Haykır, ÖzkanBu çalışmada, bütçe açıklarının BİST-100 endeksi üzerindeki etkisi ARDL modeli kullanılarak 2003Q1-2019Q4 dönemi için tahmin edilmektedir. Bütçe açığı gibi makroekonomik bir değişkenin hisse senedi fiyatları üzerindeki etkisinin bilinmesi piyasa etkinliği, sermaye hareketleri ve yatırım kararları açısından önem taşımaktadır. Çalışmanın analiz sonuçları, modelin uzun dönemde entegre olmakla birlikte, bütçe dengesi ile borsa endeksi arasında istatistiki olarak anlamlı bir ilişki bulunmadığını göstermektedir. Bununla birlikte, kısa dönemde bütçe açığındaki bir azalış borsa endeksini pozitif yönde etkilemektedir. Uzun dönemde GSYH, TÜFE ve döviz kuru değişkenleri ile borsa endeksi arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmamakla birlikte para arzı ile borsa endeksi arasında pozitif; faiz oranı ile borsa endeksi arasında ise negatif bir ilişki bulunmaktadır. Kısa dönemde, döviz kuru ile menkul kıymetler borsası arasında negatif ve faiz oranı ile menkul kıymetler borsası arasında pozitif bir ilişki söz konusudur. Kısa dönemde döviz kuru getirisinin borsa getirisinden yüksek olması Türkiye’de döviz kurunun borsanın alternatifi olduğunu göstermektedir. Para arzı ve döviz kurlarındaki istikrarın borsa üzerindeki olumlu etkisi dikkate alındığında mali disiplinin uzun dönem etkisi üzerinde durulmalıdır.Öğe TÜRKİYE’DE DOLAYLI VE DOLAYSIZ VERGİ ESNEKLİKLERİ VE COVID-19 SÜRECİNDEKİ GENEL GÖRÜNÜM(2022) Güneş, Murat; Güler, Hünkar; Kaya, Şehit MuksitBu çalışmada, Türkiye’de vergi esnekliği, do- laylı ve dolaysız vergi ayrımında, 2003Q2-2021Q4 dönemleri arasında EKK yöntemiyle tahmin edil- miştir. GSYH’deki yüzde 1’lik bir artışın toplam vergi gelirlerini ortalama tahmini olarak yüzde 0,68 artırdığı sonucuna ulaşılmıştır. GSYH’deki yüzde 1’lik artışın dolaylı vergileri dolaysız ver- gilere göre daha fazla etkilediği açıktır. İthalden alınan KDV esnekliğinin 1’den büyük olması ise gelirdeki artışın yurtdışı talebe dönüştüğünün açık bir göstergesidir. GSYH*Covid değişkeninin istatistiksel olarak anlamlı olmakla birlikte CO- VID-19 sürecinde vergi esnekliğinin olmadığını; fakat normal döneme göre GSYH’deki değişim den daha fazla etkilendiğini ortaya koymakta- dır. COVID-19 öncesi dönemde vergi esnekliği 0,35 iken salgın sürecinde 0,64 olarak tahmin edilmiştir. Çalışmanın bulguları bir bütün olarak dikkate alındığında Türk vergi sisteminin esnek- liğinin 1’den küçük olduğu, yani vergi sisteminin esnek olmadığı sonucuna varılmaktadır. Bu an- lamda, Türk vergi sisteminin tabana yayılması, vergi gelirlerinin sadece dolaylı vergilere yas- lanmaması ve vergi sisteminin artan oranlılığının güçlendirilmesi önem arz etmektedir.Öğe Türkiye’de Vergi Aflarının Vergi Gelirleri Üzerindeki Etkisinin Olay Analiziyle Ölçülmesi(2020) Güler, HünkarBu çalışma, 2010 sonrasında Türkiye’de çıkarılan vergi af kanunlarının vergi gelirleri üzerindeki etkisini, aylıktahsil/tahakkuk verilerini kullanarak, olay analiziyle (event study) değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Türkiye,tasarruf yetersizliği ve ekonomik ve politik maliyetlerinin düşük olmasından dolayı sıklıkla vergi aflarınabaşvurmaktadır ve vergi afları vergi politikasının bir aracı haline gelmiştir. Türkiye, 1980 sonrasında çıkarılanvergi aflarının bir kısmından kısa zamanda yüksek gelirler elde etmesine karşın 2003 sonrasında çıkarılan vergiaflarından istediği geliri elde edememiştir. Bu dönemde vergi tahsil/tahakkuk oranlarında da ciddi bir düşüşyaşanmaktadır. Tahsil/tahakkuk oranı 2006 yılında yüzde 92.2 iken, 2018 yılında yüzde 81.4 olarakgerçekleşmiştir. Bu çalışma, Türkiye’de 2010 yılından sonra çıkarılan vergi aflarının vergi gelirleri üzerindekietkisini, aylık tahsil/tahakkuk oranları temel alınarak 6 ve 12 aylık etkileri itibariyle olay analiziyle (bağımlıörneklem t testi) incelemektedir. Bu bağlamda, çalışma ampirik olarak alandaki önemli bir boşluğu doldurduğugibi finans alanında kullanılan bir yöntem maliye alanına da kazandırılmış olmaktadır. 2010 sonrasında çıkarılanvergi afları, 6 ve 12 aylık etkileri dikkate alındığında, vergi gelirleri üzerinde istatistiksel olarak anlamlı biretkiye sahip olmadığı görülmektedir. Vergi aflarının başarılı olabilmesi için affın bir vergi reformunun parçasıolarak ortaya çıkması, vergi aflarına sıklıkla başvurulmaması ve vergi aflarına ekonomik kriz veya doğal afetlergibi olaylardan sonra başvurulması gerekmektedir.Öğe TÜRKİYE’DE VERGİ DENETİM SİSTEMİNİN GELİŞİMİ ve ETKİNLİĞİ(2019) Güler, HünkarKamu harcamalarının temel finansman kaynağı vergilerdir ve vergi gelirleri vergi denetimiylegüvence altına alınmaktadır. Vergi denetimi, vergikaçakçılığının önüne geçerek mükelleflerin vergiye uyumunu sağlamaktadır. Vergi kaçakçılığınınazaltılarak vergi uyumunun sağlanmasında sosyalnormlar, vergi ahlakı, vatan sevgisi, sorumlulukve utanç gibi içsel faktörler ile vergi denetimi vecezalar gibi dışsal faktörler yer almaktadır. Rasyonel insan mükellef, seçmen, bürokrat ve politikacıolarak karşımıza çıkmakta ve kişisel çıkarlarınınpeşinden koşmaktadır. Bu bağlamda, vergi mükellefi vergi kaçırmayı tercih ederken politik aktörler çıkarlarını en çoklaştırmaya çalışmaktadır.Mükellef ve seçmen arasındaki örtülü anlaşmaneticesinde vergi denetimlerinin yapılamaması fırsat eşitsizliği, haksız rekabet ve asimetrikbilgi gibi iktisadi başarısızlıklara yol açmaktadır.Bu çalışma, iktisadi başarısızlıklar çerçevesinde Türkiye’de vergi denetim sisteminin gelişimini veetkinliğini araştırmaktadır. Türk vergi sistemininmodernleşmesi büyük ölçüde gerçekleşmeklebirlikte vergi denetim sisteminde aynı başarınınyakalanamadığı görülmektedir. Türkiye’de etkinbir vergi denetim sistemi oluşturmak için siyasiiradenin desteğine, vergi müfettişi sayısının arttırılmasına, vergi harcamalarının azaltılmasına,otomasyon sisteminin geliştirilmesine, vergi aflarına başvurulmamasına ve uzlaşma müessesesinin kaldırılmasına ihtiyaç duyulmaktadır.