Yazar "Gündüz, Mehmet" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Türk destanlarının sosyal bilgiler dersindeki yeri ve sosyal bilgiler öğretmenlerinin milli değerlerin öğretimine yönelik tutumları(Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi, 2022) Gündüz, Mehmet; Polat, BayramBu araştırmanın temel amacı Türk destanlarının sosyal bilgiler dersindeki yeri ve önemini ortaya koymak, sosyal bilgiler öğretmenlerinin milli değerlerin öğretimine yönelik tutumlarına dair tespitlerde bulunmaktır. Sosyal bilgiler öğretim programının amaçlarına bakıldığında; Türk kültürünü ve Türk tarihini meydana getiren temel unsurların kavranması, farklı zaman ve yerlere ait kaynakları irdeleyerek; toplumlar, olaylar ve olgular arasındaki benzer ve farklı yönleri ortaya koymaları ve milli değerleri özümsemeleri gerektiği belirtilmektedir (MEB, 2018). Belirtilen hedefler Türk tarihini, Türk kültürünü bünyesinde barındıran sosyal bilgiler dersinin önemini ortaya koymaktadır. Uluslar ortaya çıkışlarından bu yana değişik şekillerde tehlikeler atlatsa dahi asla vazgeçmedikleri ve vazgeçme ihtimali bile düşünmedikleri kendilerine özgü bazı değerleri bulunmaktadır. Bu değerlerden biri de milli değerlerdir. Milli değerler ortak yaşantılardan ortaya çıkmış, yayılmış ve nesiller boyunca aktarılmıştır. Söz konusu değerler mesafelere bakılmaksızın ülkenin her tarafında benzer heyecana sebebiyet verirler. Zira bahsedilen değerler bir topluluğu millet haline getiren ana unsurlardandır. Destanlar da toplumların milli değerlerinden biridir. Destanlar toplumların geçmişlerine ışık tutan ve gelecek kuşaklara kültürel aktarımda faydalanılan en önemli eserlerdir. Bu eserlerin analiz edilip anlaşılması sosyal bilgiler öğretimi için önemli bir kaynak oluşturmuştur. Destanlarımızın ilham kaynağı Türk tarihi olmuştur. Türk tarihi, kahramanlıklarla dolu ve zengin olduğu için, Türk milletinin destanları da büyük ve zengin olmuştur. Destanlar, sosyal bilgiler dersi içeriğinde bulunan tarih konularını daha eğlenceli ve merak uyandırıcı bir hâle vi getirecek ve farklı etkinliklerin gerçekleştirilebilmesine imkân verecek ürünlerdir. Bu etkinlikler öğrencilere eleştirel düşünme gibi birçok beceriyi de kazandırma imkânı verecektir (Öztaş, 2018: 41). Araştırma 2020/2021 Eğitim öğretim yılı Niğde il merkezi ve merkeze bağlı resmi ortaokullar, kullanılan ölçme aracı, araştırma sürecinde toplanan veriler, sosyal bilgiler ders müfredatında yer verilen destanlarla sınırlıdır. Araştırma kapsamında Niğde il merkezi ve merkeze bağlı resmi ortaokullar da görev yapan 85 kadrolu sosyal bilgiler öğretmeninin görüşleri alınmıştır. Araştırmanın çalışma grubunda yer alan ve resmi ortaokullarda görev yapan sosyal bilgiler öğretmenlerinin milli değerlere yönelik tutumları incelendiğinde, öğretmenlerin milli değerlerin öğretimi konusunu öğretilecek konular arasında öncelikli bir yere koydukları, milli değerlerin öğretimi ile alakalı çalışmalara dahil olmak istedikleri, milli değerlerin işlendiği konuları öğretmekten sıkılmadıkları, bu değerlerin öğretimi ile ilgili yapılan ve yapılacak çalışmaları değerli gördükleri, öğretmenlerin milli değerlerle ilgili sık sık sempozyum, kongre, seminer yapılmasından yana oldukları, milli değerleri öğretmek adına fedakârlık yapmaktan kaçınmayacakları, bu değerlerin işlendiği kaynakları okumaktan hoşlandıkları, milli değerlerin öğretiminin işe yarayacağını düşündükleri tespit edilmiştir. Sosyal bilgiler öğretmenlerinin milli değerlerin öğretimine yönelik tutumlarının incelendiği araştırmamızda, yöneltilen sorulara verilen yanıtlar incelendiğinde öğretmenlerin cinsiyet, yaş, lisans ve lisansüstü mezuniyet durumları, mezun oldukları fakülte ve bölümler ile hizmet yıllarına göre anlamlı bir fark görülmemiştir. Anahtar Kelimeler: Değer, Milli değer, Destan, İnanç, Tutum