Yazar "Hasdemir, Merve" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Ortaokul Öğrencilerinin Temel Demokratik Değerlere Karşı Tutumları ile Beden Eğitimi Dersindeki Sportmenlik Davranışlarının incelenmesi(Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2021) Hasdemir, Merve; Hazar, ZekihanBu araştırmada, beden eğitimi ve spor dersine katılan ortaokul öğrencilerinin temel demokratik değerlere karşı tutumları ve beden eğitimi dersindeki sportmenlik davranışları incelenmiştir. Beden eğitimi ve spor yoluyla edinilen değerler ve kazanılan sportmenlik davranışlarının, insanların ihtiyacı olan ve koruma altına alınması gereken toplumsal davranışlar ve kurallarla bütünleştiği için eğitim öğretim süreci içerisinde, beden eğitimi ve spor faaliyetlerinin önemini belirlemek ve bu davranışları eğitim sürecinde doğru ve etkin kullanımını sağlamak aynı zamanda bu kazanımlara dikkat çekmek bu çalışmanın en önemli boyutudur. Nicel araştırma modelinin benimsendiği bu araştırmada korelasyonel (ilişkisel) yönteminden yararlanılmıştır. Araştırmanın evrenini 11-14 yaş grubundaki ortaokul öğrencileri oluştururken, örneklemi ise uygun (kolayda ulaşılabilir) örneklem yöntemi kullanılarak Ankara ili Keçiören ilçesi 23 Nisan Ortaokulu 5,6,7 ve 8. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmada ölçme aracı olarak öğrencilerin sportmenlik davranış algılarını belirlemek için Koç (2013) tarafından geliştirilen ''Beden Eğitimi Dersi Sportmenlik Davranışı Ölçeği" ve değer yönelim algılarını tespit etmek için ise Uygun ve Engin tarafından geliştirilen "Temel Demokratik Değerler Ölçeği" kullanılmıştır. Araştırma süresince verilerin istatiksel analizi ve çözümlenmesi için SPSS 22.0 paket programından yararlanılmıştır. Çalışmada bağımsız iki grup ortalamalarının karşılaştırıldığı, bağımsız örneklem olan T-TESTİ kullanılırken, ikiden fazla bağımsız grup ortalamasının karşılaştırılmasında ise One Way ANOVA testlerinden yararlanılmıştır. Araştırmada anlamlılık düzeyi p=,05 olarak alınmıştır. Araştırma bulguları doğrultusunda katılımcıların temel demokratik değerler ve sportmenlik davranışı ile ilgili tutumlarının cinsiyet değişkeni üzerinde etkili olduğu belirlenmiştir. Beden eğitimi dersi sportmenlik davranış ölçeği ve temel demokratik değerler ölçeği toplam puanları incelendiğinde sınıf değişkeni arasında herhangi anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir. Katılımcıların iki ölçek üzerinde lisanslı olarak spor yapma, yaptıkları spor türü, spor yapılan yıl ve haftada spor yapma sıklığı değişkenleri açısından incelendiğinde herhangi bir etki görülmediği, katılımcıların annelerinin eğitim durumu değişkeni üzerinde hiçbir etki görülmezken, babalarının eğitim durumu değişkeni incelendiğinde temel demokratik değerler üzerinde etkili olduğu, sportmenlik davranışı üzerinde herhangi bir etki olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmada demokratik değerler ve sportmenlik davranışı puanlarına ilişkin pearson-korelasyon testi sonuçları doğrultusunda beden eğitimi ve spor dersi programında yer alan temel demogratik değerlerin ortaokul öğrencilerinin tutum ve davranışlarına aktarılmasında beden eğitimi ve spor dersinin katkı sağladığı ve temel demokratik değerler ile sportmenlik davranış düzeyleri arasında pozitif yönde anlamlı ilişki olduğu arasında (r=0,357; p=0,00) sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca ortaöğretim öğrencilerinin beden eğitimi dersi sportmenlik davranışı ve temel demokratik değer algılarının yüksek düzeyde olduğu tespit edilmiştir.