Yazar "Kayhan, Cem" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe İlköğretim sosyal bilgiler 4. ve 5. sınıf ünite kazanımları ile ders kitapları hazırlık ve değerlendirme sorularının bilişsel, duyuşsal ve psikomotor hedefler açısından karşılaştırılması(Niğde Üniversitesi, 2010) Kayhan, Cem; Tokcan, HalilBu araştırmanın amacı, ilköğretim 4. ve 5. Sosyal Bilgiler ünite kazanımlarıyla, ders kitapları hazırlık ve değerlendirme sorularının bilişsel, duyuşsal ve psikomotor hedefler açısından örtüşüp örtüşmediğini belirlemektir. Araştırmada bu amaçla Sosyal Bilgiler 4. ve 5. sınıf kazanımları ile Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) Talim ve Terbiye Kurulu onaylı 2008-2009 Eğitim-Öğretim yılında okutulan 4. ve 5. sınıf Sosyal Bilgiler ders kitabı hazırlık ve değerlendirme soruları analiz edilmiştir.Yapılan analiz sonucu elde edilen bulgular şunlardır:1.4.sınıf kazanımların % 78'i bilişsel gruba, % 20'si duyuşsal gruba ve % 2'si psikomotor alana girmesine rağmen MEB'e ait ders kitabındaki hazırlık sorularının % 96'sı bilişsel, % 4'ü duyuşsal alana girmekte yani hazırlık sorularıyla ünite kazanımları örtüşmemektedir. MEB'e ait ders kitabının kazanımlarda yer alan duyuşsal alana yeterince yer vermediği görülmektedir.2.Özel yayınevine ait ders kitabında ise hazırlık sorularının % 79'u bilişsel, % 21'i duyuşsal alana girdiği görülmektedir. 4. sınıf kazanımları ile özel yayınevine ait ders kitabındaki hazırlık soruları psikomotor alan haricinde örtüşmektedir. Her iki yayınevinde de MEB'in kazanımlarında olan psikomotor alanla ilgili bir hazırlık sorusu ise bulunmamaktadır.3.4. sınıf ders kitaplarındaki değerlendirme sorularında da benzer durum söz konusudur. MEB'e ait ders kitabındaki değerlendirme sorularının %92'si bilişsel ve %8'i duyuşsal alana girmekte yani yine duyuşsal alanda kazanımlarda yer alan oranın (%20) çok altında bir oranda soruya yer verilmiştir. Özel yayınevine ait ders kitabı değerlendirme soruları ise yine kazanımlara yakın oranda bilişsel ve duyuşsal alanda sorulara yer vermiştir (Bilişsel % 85, Duyuşsal % 15).4.5. sınıfa ait bulgulara bakıldığında, kazanımların % 78'i bilişsel, % 22'si duyuşsal alana girmesine rağmen Hem MEB hem de özel yayınevine ait ders kitabındaki hazırlık sorularının neredeyse tamamı (MEB% 93, Özel Yayınevi %91) bilişsel alana girmekte yani hazırlık sorularıyla ünite kazanımları örtüşmemektedir.Ders kitaplarındaki değerlendirme sorularında da benzer bir durum söz konusudur. Hem MEB hem de özel yayınevine ait değerlendirme soruları incelendiğinde iki ders kitabındaki değerlendirme sorularının da neredeyse tamamı bilişsel alana girmektedir (MEB% 97, Özel Yayınevi %96). Yani her iki ders kitabında da kazanımlarda yer alan duyuşsal alanla ilgili sorulara yeterince yer verilmemiş yani kazanımlarla değerlendirme soruları örtüşmemektedir.Bu bulgular dikkate alındığında ders kitapları hazırlanırken Ders kitapları hazırlık ve ünite değerlendirme sorularının ünite kazanımları ile taksonomik olarak örtüşmesine dikkat edilmesi gerektiği söylenebilir.