Yazar "Mehmet Seyhan" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe BİR ÇEKİCİ RÖMORK ARACINDA SÜRÜKLEME KUVVETİNİN PASİF AKIŞ KONTROL YÖNTEMLERİ İLE İYİLEŞTİRİLMESİ(2016) Yahya Erkan Akansu; Cihan Bayındırlı; Mehmet SeyhanBu çalışmada, rüzgâr tüneli içine yerleştirilmiş 1/32 ölçekli çekici ve römorktan oluşan bir ağır vasıta aracın modeli üzerinde 9 farklı serbest akış hızında kuvvet ölçümü gerçekleştirilmiştir. Rüzgâr tüneli testleri ise 113 000 453 000 Reynolds sayılarında yapılmıştır. Çekici ve römork kombinasyonunun aerodinamik direnç katsayıları (CD) deneysel olarak tespit edilmiştir. Yapılan deneysel çalışmalarda hareketli yol hariç kinematik benzerlik sağlanmış ve blokaj etkileri, %3 değerindeki çok küçük blokaj oranı nedeniyle ihmal edilmiştir. Dinamik benzerlik şartında Reynolds sayısı bağımsızlığı kullanılmıştır. Çekici römork üzerinde aerodinamik direnç oluşturan bölgeler tespit edilmiş ve pasif akış kontrolü yöntemleri ile aerodinamik iyileşme elde edilmiştir. Model 1 aracında spoiler yapısı iyileştirilerek % 15,71 iyileşme sağlanmıştır. Model 2 aracında spoiler ile pasif akış kanalı kullanılarak % 22,46, model 3 aracında spoiler ve pasif akış kanalı ile birlikte yönlendirici kullanılarak % 25,58 oranında aerodinamik iyileşme elde edilmiştir.Öğe Drag Force Estimation of a Truck Trailer Model Using Artificial Neural Network(2016) Mustafa Sarıoğlu; Mehmet Seyhan; Yahya Erkan AkansubPrediction of the drag forces acting on a truck trailer with/without spoiler is carried out by using artificial neural network (ANN). ANN model data set include the experiments of spoiler positions which have zero level to trailer front corner, -2 mm, -4.5 mm, -9 mm, +4.5 mm and +9 mm and truck trailer without spoiler. The experiments were carried out in the wind tunnel in the range of the free stream velocity between 4.6 m/s and 19.3 m/s, corresponding the Re number range, 1.0×105 -5.0×105. Mean absolute percentage error (MAPE) for training, validation and testing is 2.24%, 3.75% and 4.58% in the prediction of the drag forces, respectively. Prediction performance of the developed ANN model has a very good accuracy. According to the drag coefficients results, Reynolds number independence for truck trailer model is obtained at Reynolds number between 1.97×105 and 4.89×105. For spoiler position cases, while minimum drag coefficient acting on truck trailer with spoiler is seen at - 2mm offset, maximum drag coefficient is seen at -9 mm offsetÖğe EFFECT OF SIGNAL MODULATION OF DBD PLASMA ACTUATOR ON FLOW CONTROL AROUND NACA 0015(2018) Adem Arif Güler; Mehmet Seyhan; Yahya Erkan AkansuEffects of DBD plasma actuator driven by six different type modulated signals on flow around NACA 0015 airfoil are experimentally investigated for lift augmentation. One actuator attached to the upside of the airfoil at x/c = 0.1 is used. Force measurement and smoke wire flow visualization are performed in a low speed wind tunnel. For Re= 3.6x104, the actuator is driven with six different signal modulations among which frequency modulation, amplitude modulation, excitation frequency and duty cycle at ? = 10°. SM4 including amplitude modulation is indicated to have better performance than the other signal modulations. Signal modulations provide energy savings while generating plasma to increase the lift coefficient. The obtained results indicate that as the dimensionless excitation frequency (F+) is 1 at low duty cycle, a better lift coefficient is obtained in comparison with the other F+ values. For Re= 3x104, the lift coefficient is proportionally increased with driving voltage and frequency due to increasing induced flow at ? = 10°. Flow visualization results showed that the separated shear layer at the leading edge gets closer to the (suction) surface of the airfoil by increasing the driving voltage from 6 kVpp to 8 kVpp which confirms the driving voltage effect.