Yazar "Polat, Bayram" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Bazı Kırgız ve Özbek Destanlarında Din Değiştirme Olgusu(2023) Polat, Bayram; Çöloğlu, RaşitBu makalenin amacı din değiştirme fenomeninin Türk destanlarında nasıl ele alındığını, din değiştirmenin ne gibi sebeplere dayandığını ve din değiştiren birey için hangi durumların ortaya çıktığını ortaya koymaktır. Bu fenomenin destanlardaki yansımalarının incelenmesi çağımızda da dikkat çekici bir konu olan din değiştirmeye klasik dönemdeki birey ve toplumun yaklaşımını anlamamız bakımından önemlidir. Din değiştirme fenomeni dünya destanlarının yanında Türk destanlarında da kendine yer bulur. Türklerin en eski destanlarından Oğuz Kağan Destanı’nın Farsça varyantında da din değiştirme fenomeni karşımıza çıkmaktadır. Bu makalede Kırgız ve Özbek destanlarından Manas, Gülgaakı, Canış-Bayış, Şeyh San‘an ve Alpamış destanlarındaki din değiştirme olayları incelenmiştir. Destanlarda din değiştirmenin nedenleri “rüya”, “aşk”, “varoluşsal arayış”, “telkin”, “mucize” ve “Müslüman biri tarafından mağlup edilme” şeklinde karşımıza çıkmaktadır. Din değiştirmenin ortaya çıkardığı durumlar bakımından destanlar “isim değiştirme”, “erkeklerin sünnet edilmeleri”, “kadınların evlendirilmeleri”, “dinin öğretilmesi”, “maddî katkı/ istihdamları” ve “yerleştirilmeleri” bakımından incelenmiştir. Yeni bir dine geçen kişinin eski ve yeni toplumuyla ilişkileri konusunda detaylara Almambet’in, Gülgaakı’nın ve Şeyh San‘an’ın hikâyelerinde rastlanmıştır. Literal bir çalışma özelliği taşıyan araştırmada Karşılaştırmalı Metin Tahlili Yöntemi kullanılarak destanlardaki din değiştirme ile ilgili tutum ve davranışlar ortaya konulmuştur. Araştırma Kırgız ve Özbek destanlarıyla sınırlandırılmış ve örneklem bu halklara ait din değiştirme vakalarının dikkat çektiği destanlardan seçilmiştir.Öğe KAYSERİ VE ÇEVRESİNDE YAŞAYAN AVŞARLARDA DOĞUMLA İLGİLİ İNANIŞLAR VE UYGULAMALAR(2019) Polat, Bayram; Aslan, Mehmet GökhanBu çalışmada Kayseri ve çevresindeki Avşar köylerinde geçişritüellerinden biri olan doğumla ilgili inanış ve uygulamalar ele alınmıştır.Araştırma sahası Kayseri İli Pınarbaşı İlçesi merkez mahalleleri ve köyleriile sınırlı tutulmuştur. Bu sebeple diğer yerleşim yerleri araştırmadışında tutulmuştur. Ancak kayseri merkezde yaşayan Avşarlarıngörüşlerine de başvurulmuştur. Araştırmada doğum ile ilgili inanışlar veuygulamalar ele alınarak, doğum öncesi ve doğum sorası yapılan inanışve uygulamalar incelenmiştir. Bu sebeple doğum öncesi inanışlar veuygulamalar kısırlığı giderme- gebe kalma, gebelikten korunma, çocuğunsağlıklı doğması için yapılan uygulamalar, aşerme, çocuğun cinsiyetininbelirlenmesi ile ilgili yapılan uygulamalar, doğum hazırlığı ve doğumdanoluşmaktadır. Doğum sırasında yapılan uygulamalar ise çocuğun göbeğive eşi ile ilgili uygulamalardır. Ayrıca doğum sonrası yapılan inanış veuygulamalara bakıldığında lohusalık, alkarası veya albastı hastalığı, kırkbasması, kırklama, ad verme, ilk diş çıkarma ve ilk saç kesme olarak elealınmıştır. İnanış ve uygulamalara bakıldığında doğum öncesiuygulamalar daha çok anne ile ilgili iken, doğum sonrası uygulamalarıhem anne hem de çocuk ile ilgili olarak görülmektedir. Araştırmada, Türkkültürünün dünyanın neresinde olursa olsun, birlik ve bütünlükgösterdiğini ortaya koymak ve unutulmaya yüz tutan inanış veuygulamaların literatüre kazandırılması amaçlanmaktadır. Geçmişten günümüze Türk kültürünün devamını sağlamanın yollarından bir taneside halk inanış ve uygulamalarının yazılı hale getirilmesidir.Öğe KURTULUŞ ORDUSU ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA(2020) Polat, Bayram; Öner, YasinKurtuluş Ordusu’nun kurucusu William Booth, başlangıçta Metodist Kiliselerde vaazlar vermiş, daha sonra bu kiliseden ayrılarak “Hıristiyan Misyonu” adında sosyal ve dini bir oluşum meydana getirmiştir. Bu hareket, 1878 yılında “Kurtuluş Ordusu” adını almıştır. Çok sayıda ülkede teşkilatlanan Kurtuluş Ordusu yaşlı, kadın, çocuk bakım evleri kurmuş, bunların yanı sıra yardım organizasyonları, mahkûmların ıslahı, doğal afetler, insan kaçakçılığı ile mücadele ve mültecilere yapılan yardımlarla hem lokal hem de uluslararası düzeyde ilgi çekmeye ve itibarını artırmaya devam etmektedir. Kurtuluş Ordusu’nun bulunduğu her bölgede, bölgesel karargâh olarak bilinen bir yönetim merkezi mevcuttur. Karargâhlar, Londra’daki uluslararası karargâhtaki bölge komutanı tarafından yönetilmektedir. Küçük bölgeler albaylar, daha büyük bölgeler ise komiserler tarafından yönetilmektedir. Episkopal bir yapı taşıması sebebiyle Katolik Kilisesi’ni andıran Kurtuluş Ordusu, inanç noktasında bu kilise ile aynı inançları kabul etmektedir. Ayrıca hareket, Protestan ve Evanjelik bir kilise görünümüne sahip olmasına rağmen, sakramentlere farklı açıdan yaklaşmaktadır. Bu araştırmada Kurtuluş Ordusu’nun tarihi, teşkilat yapısı, faaliyetleri, inanç esasları ve uygulamaları ortaya konmaya çalışılmıştır. Bahsi geçen hususlar aktarılırken önem sırasına göre deskiriptif, karşılaştırma ve kronolojik yöntemler kullanılmıştır. Ayrıca literatür taraması yapılmış ve Kurtuluş Ordusu’nun ortaya çıkış dönemine ait çeşitli kaynaklar ve özellikle bizzat kendilerine ait olanlar incelenmiştir.