Yazar "Polat, Betül" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe ALICI VE ÜRETİCİ EŞDİZİMLİLİK BİLGİSİNİ DEĞERLENDİRME ARACININ GELİŞTİRİLMESİ(2023) Çetinkaya, Gökhan; Kesici, Salih; Polat, BetülBu çalışmanın amacı, öğrencilerin alıcı ve üretici eşdizimlilik bilgisini saptamada kullanılabilecek ölçünleştirilmiş geçerli ve güvenilir bir değerlendirme aracı geliştirmektir. Değerlendirme aracının geliştirilmesi sürecinde kuramsal ve kavramsal çerçeveden yönelimle iki boyut için toplamda 60 soru hazırlanmıştır. Değerlendirme aracı ortaokul 5-8.sınıfta öğrenimini sürdüren 344 öğrenciye uygulanmış yapılan çözümlemeler sonucunda madde güçlüğü ve ayırt ediciliği yeterli görülmeyen maddeler araçtan çıkartılarak araçtaki soru sayısı 40’a düşürülmüştür. Değerlendirme aracının son biçiminde yer alan 40 maddenin yüksek düzeyde ayırt edici olduğu ve iç tutarlılığa bağlı güvenilirliğinin yüksek düzeyde olduğu görülmüştür. Değerlendirme aracının alıcı boyutunda iki bileşenli maddeler üretici boyutunda ise boşluk doldurma türü maddeler yer almaktadır. Maddelere verilecek doğru yanıtlar “1”, yanlış ve boş yanıtlar ise “0” puan olarak değerlendirilmelidir. Değerlendirme aracından alınacak puanın yüksek olması okuyucunun eşdizimlilik bilgisinin yüksek olduğunu gösterirÖğe Pre-Service Turkish and English Teachers’ Achievement Levels, Perceptions of Self-Efficacy and Attitudes in relation to Summarizing Skills(2024) Atmaca, Çağla; Çetinkaya, Gökhan; Polat, BetülThis study aims to compare pre-service Turkish and English teachers’ achievement levels, perceptions of self-efficacy and attitudes in relation to summarizing skills. This study adopted a sequential mixed method research design and there were 265 pre-service teachers who were chosen via convenience sampling. The data were obtained via a story summary rubric, the summarizing attitude scale, summarizing self-efficacy perception scale and a semi-structured interview form. While the quantitative data were analyzed by statistical methods, the qualitative data were subjected to summative content analysis. According to the findings, summarizing achievement level of the participants was at a good level. Also, it was found that the participants had a high level of belief in the importance of summarizing, they enjoyed summarizing at a moderate level, and their attitude scores towards summarizing were high. In addition, the participants' summary-based reading, summary writing and self-efficacy perceptions of summarizing were at a high level. On the other hand, it was revealed that there were no significant differences between the scores of the pre-service English and Turkish teachers in terms of summarizing achievement levels, believing in the importance of summarizing, reading for summarizing, writing summary and summarizing self-efficacy. Finally, there was a significant difference in favor of the pre-service Turkish teachers in the dimension of enjoying summarizing and the overall scores of the summarizing attitudes scale.