Yazar "Temel, Ahmet" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 5 / 5
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Altyapı Sporcularının Ahlaki Karar Alma ve Ahlaktan Uzaklaşma Tutumlarının İncelenmesi(2023) Kangalgil, Murat; Temel, Ahmet; Emre, Tevfik; Inan, TugbayBu araştırmada altyapı sporcularının ahlaki karar alma ve sporda ahlaktan uzaklaşma tutumlarının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini 2021 yılında aktif-lisanslı olarak spor yapan ve basit tesadüfi yöntemle ulaşılan 870 sporcu oluşturmuştur. Veri toplama araçları olarak “Altyapı sporlarında ahlaki karar alma tutumları ölçeği” ve “Sporda ahlaktan uzaklaşma ölçeği kısa formu” kullanılmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistik ve MANOVA teknikleri kullanılmış, verilerin yorumlanmasında .05 anlamlılık düzeyi dikkate alınmıştır. Araştırma bulgularına göre sporcuların ahlaki karar alma tutumları iyi düzeyde ve ahlaktan uzaklaşma tutumları ise düşük düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Kadın sporcuların puanları erkek sporculardan; Bireysel sporlarla uğraşanların tutumları takım sporcularından daha iyidir. Ortaokul ile lisede öğrenim gören sporcuların ahlaki karar alma tutumları ile ortaokulda öğrenim gören sporcuların ahlaktan uzaklaşma tutumları daha olumludur. 6 yıldan daha az sporla uğraşanların ahlaki karar alma tutumları daha yüksektir. Sportif başarı olması bakımından tutum puanlarında anlamlı farklılığa rastlanmamıştır. Sonuç olarak sporcuların ahlaki tutumları ve ahlaktan uzaklaşma tutumlarının iyi düzeyde olduğu söylenebilirÖğe Futbol Antrenörlerinin Ahlaki Karar Alma Tutumlarının İncelenmesi(2021) Temel, Ahmet; Emre, Tevfik; Emre, RefikBu araştırmada, futbol antrenörlerinin ahlaki karar alma tutumlarını belirleyen durumların incelenmesi \ramaçlanmıştır. Araştırma için nitel araştırma yöntemlerinden fenomonolojik araştırma deseni kullanılmıştır. \rAraştırmanın örneklemini Konya ve Niğde’de amatör futbol takımı çalıştıran antrenörler oluşturmuştur. \rKatılımcıların seçiminde benzeşik örnekleme yöntemi tercih edilmiş ve odak grup görüşmesi yapılmıştır. \rYarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanan verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. \rAraştırma bulgularına göre “insani özellikler”, “yaşam özellikleri”, “mesleki özellikler” ve “sporun \rözellikleri” olarak 4 tema belirlenmiştir. Çalışmada futbol antrenörlerinin, ahlaki karar almalarının kişilik \rözellikleri ve inançları gereği hassas davrandıkları tespit edilmiştir. İnsan yaşamının mücadele içerdiği, \rkaybetmenin öğrenme için fırsat olduğu, onurlu insanların toplum hafızasında yer edineceği sonucuna \rulaşılmıştır. Yaşam mücadelesi sürecinde insanlar kazanma hırsına kapılıp yalnız da kalabilmektedir. Bu \rsüreçte antrenör; iradeli, rakibe saygılı, model ve lider olarak saygınlığını artırabilir. Antrenörlerin kazanmış \rolduğu saygınlıkla birlikte daha kalıcı başarıları olabilir. Antrenörlerin sporculara yönelik en büyük \rkazançları, kaybetmenin değerinin hissettirerek, sporcuların yaşamlarına dokunmaktadır. Futbol doğası \rgereği kazanma ve kaybetmeyi içermesine karşın antrenörler, kaybetmek pahasına haklı kazanmayı \ristemektedirler. Futbolun profesyonel olması nedeniyle, kazanmak adına kaçak oyuncu oynatma, rakibi \rtahrik ederek kart gördürme ve oyunun temposunu düşürme gibi durumların futbol sahalarında yaşandığı \rgörülmüştür. Bu sonuçlar doğrultusunda; antrenörlerin yetiştirilme sürecinde performans odaklı yaklaşımın \ryanında insani yaklaşımların gözetilmesi, antrenörlük sürecinde uzmanlardan profesyonel destek alınarak \ramatör spor ruhunun korunması ve tüm sosyal platformlar üzerinde antrenörlerin insani-mesleki \rözelliklerinin vurgulanması önerilebilir.Öğe GÖÇMEN SPORCU ÜZERİNE NİTEL BİR ARAŞTIRMA: HALİL MUTLU ÖRNEĞİ(2021) Temel, Ahmet; Mamak, Hüdaverdi; Kangalgil, Murat; Pepe, KadirBu araştırma, göç yoluyla Türkiye’ye yerleşmiş Olimpiyat şampiyonu halterci Halil Mutlu’nun sporculuk yılları ve sonrasında yaşadığı zorlukları belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden anlatı araştırması yaklaşımı kullanılmıştır. Araştırmada amaçlı örnekleme yöntemi seçilerek bizzat sporcu ile görüşülmüştür. Görüşmede yarı yapılandırılmış mülakat formu kullanılmıştır. Toplanan verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre “olumsuzluk, katkı, hedef, gençlere tavsiye” olarak dört tema tespit edilmiştir. Göçmen sporcu, Türkiye’ye geldiği ilk zamanlar ortam değişikliği, aileden ayrı kalma, yerli sporcuların mobingi gibi sebeplerden dolayı uyum sorunu yaşamış ve bu durumu spor içerisinde yer alarak atlatmıştır. Sporu bıraktıktan sonra ne yapacağı konusunda boşluğa düşmüş, bu durumu da yönetici olmak için verdiği uğraşlarla üstesinden gelmiştir. Ülkesine ve ülkesinin kendisine olumlu katkılar sunduğundan, sporculuk sonrası ülkesine hizmet vermek için alanı ile ilgili yönetici pozisyonunda görev almak istemektedir.Öğe INVESTIGATION OF SECONDARY SCHOOL STUDENTS' SPORTSMANSHIP BEHAVIORS IN PHYSICAL EDUCATION AND SPORTS LESSON(2023) Temel, Ahmet; Altun, Meryem; Akdağcık, Ibrahım Ümran; Kangalgil, MuratIn this study, it was aimed to examine the sportsmanship behaviors of secondary school students in physical education and sports lessons. The sample of the study consists of 949 students selected by simple random sampling, continuing their education in Hatay in the 2021-2022 academic year. “Physical Education Lesson Sportsmanship Behavior Scale” was used as a data collection tool in the research. Descriptive statistics, t, and ANOVA tests were performed in the analysis of the data. According to the research findings; it has been determined that the students' sportsmanship behaviors, exhibiting positive behaviors, avoiding negative behaviors, and in general in the scale are at a very good level. While there was no significant difference in the display of positive behaviors and overall scale according to gender, a significant difference was found in favor of female students in the dimension of avoiding negative behaviors. In the dimension of exhibiting positive behaviors, the sportsmanship scores of the 7th-grade students were found to be significantly lower than the other grade levels. In the dimension of avoiding negative behaviors, 6th-grade students' scores were higher than other grade levels. In general, the sportsmanship behaviors of the 6th-grade students were found to be higher than the 7th and 8th-grade levels. As a result of the research, it was determined that secondary school students' sportsmanship behaviors were very good, primarily by avoiding negative behaviors in physical education and sports lessons. In-depth research is recommended to determine why middle school students' sportsmanship behaviors differ.Öğe Ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine ilişkin değer algıları ve tutumlarının incelenmesi(Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi, 2022) Temel, Ahmet; Mamak, HüdaverdiBu araştırma, ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine ilişkin tutumları ve değer algılarının incelenmesi amacıyla 2020-2021 eğitim-öğretim yılı ikinci döneminde 7. sınıfta öğrenim gören 91 öğrenci ile yapılmıştır. Araştırmada, ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel model kullanılmıştır. Gruplar, "Spor Eğitim Modeli (SEM)", "Fiziksel Etkinlik Kartı (FEK)", "Geleneksel Çocuk Oyunları (GÇO)" ve "Kontrol Grubu (KG)" şeklinde oluşturularak 10 haftalık uygulama süreci yürütülmüştür. Veriler, nicel ağırlıklı toplanmış, nicel verileri açıklamak için de nitel veri toplama tekniklerinden odak grup görüşmesi ve ders gözlemleri yapılmıştır. Nicel verilerin toplanmasında "Beden Eğitimi ve Spor Dersi Değerler Eğitimi Ölçeği" ile "Beden Eğitimi ve Spor Tutum Ölçeği" kullanılmıştır. Verilerin analizinde aritmetik ortalama, standart sapma, frekans ve korelasyon analizleri yapılmıştır. İkili ve çoklu karşılaştırmalarda ise Wilcoxon, Mann Whitney U ve Kruskal Wallis analizleri yapılmış .05 anlamlılık düzeyi dikkate alınmıştır. Nitel verilerin analizinde içerik analizi yapılmıştır. Araştırma bulgularına göre; tüm gruplardaki öğrencilerin, beden eğitimi ve spor dersine ilişkin tutum ve değer algılarında artış görülmüştür. Değer ölçeğinde sırasıyla dostluk, öz denetim, yardımseverlik, adalet ve sorumluluk en çok gelişen değerler olmuştur. Öğrenciler gruplara göre kıyaslandığında, değer ölçeği adalet boyutunda anlamlı fark bulunmazken, diğer boyutlar ve tutum ölçeğinde anlamlı farklar tespit edilmiştir. Sorumluluk ve öz denetim boyutunda GÇO grubundaki öğrencilerin puanları FEK ve KG öğrencilerinden anlamlı olarak yüksektir. Yardımseverlik ve dostluk boyutunda ise SEM ve GÇO grubu öğrencilerinin puanı KG öğrencilerinden anlamlı olarak yüksektir. Tutum ölçeğinde ise SEM, FEK ve GÇO öğrencilerinin puanı KG öğrencilerinden anlamlı olarak yüksektir. Değer algısında en fazla gelişim GÇO grubunda görülürken, ders tutumunda FEK grubu lehine artış görülmüştür. Öğrenciler cinsiyete göre kıyaslandığında öz denetim boyutunda erkekler lehine artış anlamlı iken, diğer değer boyutları ve ders tutumunda anlamlı farklılığa rastlanmamıştır. Tutum ve değer algısı arasında pozitif orta düzey ilişki tespit edilmiştir. Nitel bulgular incelendiğinde; öğrenciler, oyun içerisinde arkadaşlarına karşı saygılı olduğu için aşırı sevinç yaşamadıklarını belirtmişlerdir. Kazanma ve kaybetme gibi duyguların paylaşımında, SEM grubu öğrencileri paylaşımın aynı takım içerisinde olduğunu; FEK grubu öğrencileri ise hemcinsler arasında bu duygunun yaşandığını söylemişlerdir. Öğrenciler, oyun içerisinde yapılan hataları, hata miktarına göre normal karşılayıp kabullenmişlerdir. Öğrenciler, beden eğitimi ve spor dersinde doğrudan aile, çevre ve ülke değerlerine vurgu yapılmadığını düşünmüş ve bu doğrultuda gelişimleri sınırlı olmuştur. Öğrenciler, takımlar oluşturulurken kazanma duyguları ön planda olduğundan ve yakın arkadaşları ile birlikte olmak istediğinden eşit davranamayacaklarını belirtmişlerdir. Öğrencilerin işbirlikli çalışma tutumlarının yüksek çıkmasını; SEM öğrencileri uyguladığı rollerle iş bölümü yaptıklarına, GÇO öğrencileri kazanmak için oyun içi rollerin hepsinde başarılı olunması gerektiğine, FEK öğrencileri iyi yapan öğrencilerin zorlanan öğrencilere yardımcı olmasına ve KG öğrencileri ise takım oyunları ile paylaşımın güzelliğine değinerek açıklamışlardır. Öğrenciler, beden eğitimi dersinin sağlık gelişimi yönündeki tutumu için sınırlı gelişim göstermiştir. Öğrenciler bu durumu derslerde yaşadığı yorgunluk, sakatlık veya kuvvetsizliğe bağlamıştır. Araştırma sonucunda; beden eğitimi ve spor dersi etkinliklerine katılan öğrencilerin tutumları ve değer algıları gelişim göstermiştir. Değer algılarının gelişiminde GÇO ve SEM ön planda olurken, tutumda FEK'in çok etkili olduğu söylenebilir. Bu sonuçlardan hareketle öğretmenlere farklı model, yöntem ve ders materyalleri ile ders işlemeleri önerilir.