Yazar "Zhumasheva, Umsunay" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Sovyet sonrası dönemde Kazakistan'da milli eğitim politikası(Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2018) Zhumasheva, Umsunay; Taflıoğlu, Mehmet Serkan1991 yılında bağımsızlığını kazanan Kazakistan, bağımsızlık sonrasında her alanda olduğu gibi eğitim alanında da yeni bir politika oluşturmak istemiştir. Kazakistan'daki eğitim sisteminin geçmişi ve Sovyet mirası bu yeni politikanın oluşmasında önemli bir yere sahiptir. Rus Çarlığı egemenliğinde ortaya çıkan Kazakistan'daki eğitim kurumları, Sovyetler Birliği döneminde bir eğitim sistemi haline gelmiş ve gelişmiştir. Bağımsızlık sonrası Kazakistan'ın milli eğitim politikasının belirlenmesinde de Sovyet döneminin olumlu ve olumsuz etkileri önemli bir yere sahip olmuştur. Bu sebeple çalışmanın birinci bölümünde Çarlık döneminde ortaya çıkan eğitim kurumları ve bu kurumların işleyişi ile Sovyetler Birliği döneminde oluşturulan eğitim sisteminin gelişimi anlatılmıştır. Sovyetler Birliği döneminde Kazakistan'daki okuryazar oranındaki yüksek artış, ülkedeki eğitim seviyesinin yükselmesi ve halkın tamamının eğitim sistemine dâhil edilmesi, bağımsızlığını ilan eden Kazakistan için olumlu bir miras olmuştur. Buna karşılık Sovyet döneminde Rus kültürü ve Rusça'nın baskın hale gelmesi bağımsızlık sonrasında milli kimlik ve kültür açısından olumsuz bir durum oluşturmuştur. Bağımsızlık sonrasında Kazakistan, Sovyet döneminde ait hem bu olumlu mirası değerlendirmiştir hem de Kazak kimlik ve kültürü üzerindeki olumsuz baskıları tersine çevirecek bir milli eğitim politikası geliştirmiştir. İkinci bölümde bağımsızlık sonrasındaki eğitim sistemi ve milli eğitim politikası incelenmiş, üçüncü bölümde ise milli eğitim politikası ile Kazakistan'daki sosyal ve kültürel kimlik tartışmaları incelenmiştir. Kazakistan eğitim konusunda Sovyetler Birliği'nden kalan olumlu mirası korumaya çalışırken, Sovyet döneminin olumsuzluklarına karşı ise önemli yenilikler ve değişiklikler de gerçekleştirmektedir. Bir yandan Kazak kimliği ve kültürü güçlendirilirken diğer yandan da Rus kültürü ve Rusça etkisine karşı bir alternatif olarak Batı kültürü ve İngilizce, eğitim sistemi içinde güçlendirilmektedir.Öğe Türkiye, Kazakistan ve Rusya'daki ortaöğretim edebiyat ders kitaplarının değerler açısından karşılaştırmalı analizi(Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi, 2023) Zhumasheva, Umsunay; Koraş, HikmetBu çalışmada Rusya, Kazakistan ve Türkiye'deki ortaöğretim edebiyat dersi kitaplarındaki değerler incelenmiş ve karşılaştırmalı bir değerlendirme yapılmıştır. Çalışma içerisinde iki temel sorunun cevabı aranmaktadır. Birincisi; Rusya, Kazakistan ve Türkiye'deki ortaöğretim edebiyat dersi kitaplarında en çok vurgulanan değerler hangileridir ve bu değerler hangi içeriklere sahip ve hangi bağlamda kullanılmaktadır? İkincisi ise; Türkiye ile ortak dil, kültür, tarih bağlarına sahip, Rusya ile Sovyet dönemini bir arada yaşamış olan Kazakistan değerler açısından diğer örnek ülkelerden hangisine yakın bir konumda yer almaktadır. İkinci soru bağlamında bir diğer alt soru ise; Kazakistan'daki değerler açısından Sovyet etkileri bağımsızlık sonrasında ne kadar değişim göstermiştir? Bu soruların cevabı aranırken çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden içerik metin analizi yöntemi kullanılmıştır. 1990 öncesi edebiyat kitaplarında tespit edilen değerler ile 1990 sonrası edebiyat dersi kitaplarında tespit edilen değerler büyük oranda benzerlik göstermektedir. Ancak bazı değerlerin içerikleri, bu değerlere yüklenen anlamlar ve değerlerle ilgili verilen örnekler değişkenlik gösterebilmektedir. Değerlerin tespiti ve tasnifinde Schwartz'ın değer tasnifi esas alınmış ve bu bağlamda tespit edilen değerler güvenlik ve uyarılım, öz yönelim, geleneksellik, hazcılık ve maneviyat, iyilikseverlik, uyma, evrenselcilik başlıkları altında ele alınmıştır.