Yazar "İri, Rüçhan" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 6 / 6
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe 14-16 yaş grubu çocuklara uygulanan 8 haftalıkantrenmanın motor performans üzerine etkisinin incelenmesi(Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2020) Urban, Tuğba; İri, RüçhanBu çalışmanın amacı, 14-16 yaş grubu çocuklara uygulanan sekiz haftalık antrenmanın çocukların motor performans düzeylerine etkisinin incelenmesidir. Çalışmaya; Niğde ilinde spor yapan, tenis, voleybol ve basketbol branşlarında her hafta antrenman yapan ve herhangi bir antrenmana katılmayan sedanterlerden oluşan14-16 yaş aralığında olan 96 gönüllü kız çocuğu üzerinde yürütülmüştür. Çalışmadaki 3 farklı branş grubunda yer alan 69 grup katılımcısı haftada 3 gün olmak üzere, 8 haftalık antrenman programı uygulanmıştır. 27 kişilik sedanter grubuna ise antrenman uygulanmamıştır. Çocukların motor performans gelişimleri KTT Tenis Kondisyon Testi Prosedürü ile belirlenmiştir. Elde edilen verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, Paired Samples) t-testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ve anlamlı farklılığın hangi, grup lehine olduğunu belirlemek adına Post-hoc testlerinden Tukey testi kullanılmıştır. İstatistiksel analiz sonucunda, voleybol katılımcılarının ön test ve son test ölçümleri incelendiğinde sarkaç koşusu, üç adım Atlama, şınav, 45 sn sarkaç koşu testi, norm değerler toplamı ve Z değerinde ön ve son test karşılaştırmasında anlamlı fark tespit edilmiştir (P?0,05). Bulunan anlamlı farklılığın son test değerlerinin lehine olduğu belirlenmiştir. Basketbol katılımcılarının ön test ve son test ölçümleri incelendiğinde sarkaç koşusu ve üç adım atlama testlerinin ön test ve son test karşılaştırmasında anlamlı fark tespit edilmiştir (P<0,05). Bulunan anlamlı farklılığın sarkaç koşusu son test ölçüm değeri lehine, üç adım atlama ise ön test ölçüm değerleri lehine olduğu belirlenmiştir. Tenis katılımcılarının ön test ve son test ölçümleri incelendiğinde sarkaç koşusu ve 12 koşu testinin ön test son test karşılaştırılmasında anlamlı bir fark tespit edilmiştir (P?0,05). Anlamlı bulunan farklılığın ön test ölçüm değerleri lehine olduğu belirlenmiştir. Sedanter katılımcılarının ön test ve son test ölçümleri incelendiğinde sarkaç koşusu ön test son test karşılaştırılmasında anlamlı fark tespit edilmiştir (P<0,05). Bulunan anlamlı farklılık ön test ölçüm lehine olduğu belirlenmiştir. Ön test ölçümlerinde voleybolcuların %68'nin ve basketbolcuların %52,2'sinin normal ve üstündeki kategoride, tenisçilerin %52,4'sinin normal ve yeterli kategorilerinde, sedanter katılımcıların ise %81,4' ünün normal ve altındaki kategorilerde yer aldığı tespit edilmiştir. Son test ölçümlerinde ise voleybolcuların %92'sinin normal ve üstündeki kategorilerde, basketbolcuların % 82,6'sının ve tenisçilerin %47,7'sinin normal ve yeterli kategorilerinde, sedanter katılımcıların ise % 96,3'ünün yeterli ve yetersiz kategorilerinde yer aldığı tespit edilmiştir. Grupların karşılaştırıldığı Anova testinin sonucuna göre, sarkaç koşusu, sağlık topu atma, üç adım atlama, şınav, 45sn sarkaç koşusu, 12 dk koşu koşusu, Norm değerleri toplamı, Z değeri değişkeni ve Genel değerlendirme değişkenine göre gruplar arası karşılaştırma yapıldığında anlamlı fark olduğu tespit edilmiştir (p<0.05). Sonuç olarak, farklı branşlarda uygulanan 8 haftalık antrenmanları sonucunda KTT Tenis Kondisyon Testi'ne göre 14-16 yaş çocuklarda 8 haftalık antrenman yapan grupların motor performans düzeylerinin antrenman yapmayan sedanter gruba göre daha iyi oldukları tespit edilmiştir. 8 haftalık antrenman çocukların motor performans gelişimine etki etmiştir. Bu yaş grubundaki çocukların motor performans gelişimlerini artırabilmek için, hem ergenlik öncesi hem ergenlik döneminde çocukların yetenekleri doğrultusunda sportif faliyetlere yönlendirmesi, motor performans gelişimini destekleyecek türde antrenmanların uygulanmasının sağlanmasının önemli olduğu düşünülmektedir. Anahtar kelimeler: Tenis, Voleybol, Basketbol, KTT, 14-16 yaş, Tenis Kondisyon TestiÖğe BİYO-GRUPLAMAYA GÖRE VOLEYBOLCULARIN DİKEY SIÇRAMA, ÇEVİKLİK VE SÜRAT PERFORMANSLARININ KARŞILAŞTIRILMASI(2021) İri, Rüçhan; Şengür, EmrahVoleybolcuların performanslarını etkileyen en önemli etkenlerin başında dikey sıçrama, çeviklik ve sürat performansları gelmektedir. Çalışmanın amacı bu motorik özelliklerin Biyo-gruplamaya göre karşılaştırılmasıdır. Çalışmaya 13-16 yaş arası 30 kadın voleybolcu gönüllü olarak katılmıştır. Voleybolcuların dikey sıçrama, çeviklik ve sürat performansları ölçülmüştür. Voleybolcuların biyolojik olgunluk düzeyi (tahmini yetişkin boyu yüzdesi) belirlenmesi için Biyo-gruplama yöntemi kullanılmıştır. Biyo-gruplamaya göre antropometik özellikler (boy, vücut ağırlığı, beden kitle indeksi (BKİ), vücut yağ yüzdesi (VYY) ve dikey sıçrama, çeviklik ve sürat performanslarının karşılaştırılmasında One Way Anova testi kullanılmıştır. Voleybolcuların Biyo-gruplamaya göre sınıflandırmasında, ergenlik dönemi ve geç ergenlik seviyelerinde yoğunlaştığı belirlenmiştir. Boy değişkeninde erken ergenliğin boy ortalaması 145,00 cm, ergenlik döneminin 160,54 cm, geç ergenliğin ise 161,00 cm olduğu, gruplar arası karşılaştırmada anlamlı fark olduğu tespit edilmiştir (p<0,05). Vücut ağırlığı değişkeninde erken ergenliğin 42,25 kg, ergenlik döneminin 48,08 kg, geç ergenliğin ise 56,06 kg olduğu, gruplar arası karşılaştırmada anlamlı fark olduğu tespit edilmiştir (p<0,05). Çeviklik değişkeninde erken ergenliğin 23,02 sn, ergenlik döneminin 21,98 sn, geç ergenliğin 19,96 sn olduğu, gruplar arası karşılaştırmada anlamlı fark olduğu tespit edilmiştir (p<0,05). BKİ, vücut yağ yüzdesi, dikey sıçrama ve 20 m sürat değişkenlerinde fark saptanmamıştır. Sonuç olarak, aynı yaş grubu içerisinde farklı olgunlaşma düzeyine sahip sporcuların olduğu, olgunlaşma düzeylerinin antropometrik özellikler ve motor performans üzerine etkisi olduğu belirlenmiştir. Voleybol başta olmak üzere takım sporlarında antrenman grupları oluşturulurken biyo-gruplamanın kronolojik yaşa ek olarak kullanılması önerilmektedir.Öğe ÇOCUKLAR İÇİN DEUTSCHER MOTORİK TESTİ: SİSTEMATİK DERLEME(2021) İri, Rüçhan; Urcan, TuğbaÇocukların motor performans gelişimlerini ortaya koymak ve bu gelişimleri hızlandırmak için erken yaşlardan itibaren motor performanslarının belirlenmesi son derece önemlidir. Bunun için motor performans testleri bulunmaktadır. Erken yaşlardan itibaren çocukların motor performans durumunu tespit etmek ve çocukları yetenekleri doğrultusunda yönlendirebilmek için çok faktörlü yaklaşımlara duyulan ihtiyaç nedeniyle, çağdaş test bataryalarında motor yeterlilik değerlendirmeleri giderek daha yaygın hale gelmektedir. Bu sistematik derleme çalışmasının amacı, motor performans değerlendirme aracı olan Deutscher Motorik Testi’nin (DMT) performans yolunda kullanımına ilişkin literatürü incelemek ve bu tür programlarda kullanılabilirliğini değerlendirmektir. Bu sistematik derlemede, DMT’ nin en az bir bileşenini kullanan çalışmalar üç elektronik veri tabanında (PubMed, Google Scholar ve Web of Science) taranmıştır. İncelemeye toplamda 26 makale dahil edilmiştir. Bu sistematik inceleme sonucunda, literatürde DMT’nin farklı coğrafyalarda, farklı spor disiplinlerinde ve farklı yaş kategorilerinde kullanıldığını, geniş yaş kategorisinde performans ölçümü ayrımını başarılı bir biçimde ortaya koyduğunu ve yapılan çalışmaların çoğunun boylamsal çalışma olması sebebi ile sonuçlarının performans ölçümü açısından önemli bir veri oluşturduğu bulgusuna ulaşılmıştır.Öğe ÇOCUKLARDA FİZİKSEL AKTİVİTENİN EL GÖZ KOORDİNASYONU VE REAKSİYON ZAMANI ÜZERİNE ETKİSİNİN İNCELENMESİ(2018) İri, Rüçhan; Aktuğ, Zait Burak; Keskin, AhmetYapılan çalışmanın amacı, çocuklarda fiziksel aktivite düzeyi (FAD) ile el göz koordinasyonu ve reaksiyon zamanı arasındaki ilişkininincelenmesi, bu parametrelerin cinsiyetler arasındaki farklılığının belirlenmesi idi. Çalışmaya 11-14 yaşları arasında toplam 230(kız=99, erkek=131) gönüllü çocuk katıldı. Çalışmaya katılan çocukların FAD’LERİ İlköğretim Öğrencileri İçin Fiziksel Aktivite SoruFormu ile reaksiyon zamanları MOART Lafayette Reaksiyon Ölçüm cihazı ile ve el göz koordinasyonları Yıldız İki El Koordinasyontesti ile belirlendi. Elde edilen verilerin istatiksel analizi sonucunda, hem kız hem de erkek çocukların FAD ile dominant – non-dominantel görsel basit reaksiyon zamanları, yıldız çift el koordinasyon testi hata ve zamanları arasında istatiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmadı(p<0.05). Erkek çocukların hem dominant hem de non-dominant görsel basit reaksiyon zamanlarının kız çocuklardan daha iyiolduğu, kız çocukların ise vücut kütle indeksinin (VKİ) erkek çocuklardan daha düşük olduğu belirlendi (p<0.05). İstatiksel olarak anlamlıbir fark bulunmamasına rağmen erkek çocukların kız çocuklarına göre, daha yüksek FAD’YE ve daha iyi bir el göz koordinasyonuna(hata adeti daha az, toplam zamanlarının da daha düşük) sahip olduğu görüldü. Sonuç olarak, fiziksel aktivitenin çocukların fizikselgelişiminin yanında el becerisi ve reaksiyon zamanı gibi motorik özellikler üzerinde de etkisi olduğu anlaşıldı. Bu nedenle çocuklarınfiziksel aktiviteye yönlendirilmesinin önemli olduğu söylenebilir.Öğe ÇOCUKLARDA MOTOR BECERİ İLE FUTBOLA ÖZGÜ TEKNİK BECERİLER ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ(2019) Aktuğ, Zait Burak; İri, Rüçhan; Çelenk, ÇağrıYapılan çalışmanın amacı, futbolcuların motor becerileri ile futbola özgü teknik becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Çalışmaya Kayserispor Kulübünde futbol oynayan 6-14 yaş arası 337 erkek futbolcu katılmıştır. Çalışmaya katılanfutbolcuların motor becerileri 8 alt boyuttan oluşan Deutscher Motor Testi (DMT) ile, futbol becerileri ise 3 farklı testten oluşan Mor-Christian Genel Futbol Yetenek Testi ile belirlenmiştir. Futbolcuların motor becerileri ile futbola özgü becerileri arasındaki ilişkinin belirlenmesinde Pearson Korelasyon Analizi kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre DMTtoplam skoru ile şut ve pas becerisi arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Sonuç olarak, motor becerisi yüksek olanfutbolcuların, futbola özgü becerileri sergilemede daha iyi oldukları söylenebilir. Küçük yaşlardan itibaren, çocukların motor becerilerini geliştirecek egzersiz metotlarını antrenman içeriklerine yerleştirerek futbola özgü becerileri daha yüksekperformansta sergilemeleri sağlanabilir.Öğe The Relationship Between Motor Skills and Physical Activity Levels of the Children at 8-10 Years of Age(2019) Aktuğ, Zait; İri, RüçhanThe aim of this study is to determine the physical activity levels (PAL) and motor skills (MS) of children aged 8-10, and toinvestigate the relationship of MS and PAL with body mass index (BMI). A total of 245 (female = 126, male = 119) volunteersaged 8-10 years participated in the study. The PALs of the participants were evaluated by Physical Activity Questionnaire forOlder Children (PAQ-C). Gross motor skills of the participants, which is the total value of object control (OC) and locomotor(LOCO) skills were tested by means of Test of Gross Motor Development (TGMD-2) and BMIs were determined by [weight (kg)/ height (m2)] formula. Pearson Correlation Analysis was used to investigate the relationships between PAL, BMI and MS. Anegative correlation was found between BMI and MS in girls. On the other hand, it was also determined that LOCO skills ofboys increased as their PALs increased while girls’ OC skills increased as their PALs increased (p <0.05, p <0.01). As a result, thefact that PAL is significantly related with LOCO skills of boys and OC skills of girls may be related to the participation ofchildren in the types of activities required by their gender. In addition, it was observed that PAL and MS levels of children arelow. Considering that motor skill plays an important role in the physical structure and psychological condition of peopleduring their childhoods and whole lives, it can be said that developing both MS and PAL by directing children to physicalactivity is extremely important.