Yazar "Aslan, Engin" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 5 / 5
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Fotoğraf ve Resim İlişkisi Bağlamında Carrie Mae Weems’in“Mutfak Masası Serisi” Üzerine(2020) Aslan, EnginAfro-Amerikan sanatçı Carrie Mae Weems, modern Amerikan yaşam kültürü içerisinde, kendigerçekliğinin bir yansıması olarak özellikle, kurgusal fotoğraflarıyla tanınmaktadır. Weems’in 1989 yılınınbaşlarından itibaren, “Mutfak Masası Serisi” (Kitchen Table Series) adlı fotoğrafları, hem içerisinden geldiğisiyahî kültürün çelişkilerine, hem de daha geniş toplumun sterotiplerine dönük eleştirel çalışmalardır.1970’lerde Amerikan çağdaş sanat hareketlerinin Weems’in sanata yaklaşımında etkili olduğu söylenebilir.Söz konusu tarihsel dönem içerisinde, genç bir sanatçı kuşağı; savaş karşıtlığı, kimlik ve cinsiyet eşitliği gibievrensel olgular etrafında birleşerek sanatlarını yapılandırmışlardır. Bu bağlamda Weems’in söz konusu fotoğrafları; Amerikan ve Avrupa sanatının 19. yüzyıl sonlarından başlayarak, Henry OssawaTanner’danRomare Bearden’e değin resim sanatının oluşturduğu görsel kültür temelinde, hem biçimsel (kompozisyon)hem de belli bir içeriğin taşıyıcısı olması bakımından dikkate değerdir. Sanatçı, teknik olarak fotoğrafınolanaklarıyla, onu, bir tür sanat nesnesi haline getirecek fikre sahip olarak, hem eğitimini bu yönde almış hemde içselleştirmiş olduğu ve en iyi bildiği olgulardan hareket ederek sanatını bu yönde geliştirmiştir. Weems,hemen her Afro-Amerikan ailenin yaşadığı ayrımcılığa henüz, okula başladığı dönemlerde maruz kalmıştır. Budurum onun, hem hayata bakışını, hem de sanatla olan ilişkisini biçimlendiren sosyo-psikolojik etkenlerdenbiri olmuştur. Bu makalede, Weems’in “Mutfak Masası Serisi” adlı kurgusal fotoğraf serisinin; imge,biçim/içerik ve resim sanatının tarihsel referanslarıyla ile olan ilişkileri, modern kültür ve kişisel gerçeklikalanları bağlamında, seçilmiş örnekler üzerinden tartışılmıştır.Öğe SANAT VE SANATÇI BAĞLAMINDA YAPAY ZEKÂ RESİMLERİ(2020) Aslan, EnginYapay zekâ (AI), Generative Adversarial Network- GAN (Üretken Karşıt Ağ) algoritmik sistemüzerinden çalışmaktadır. Söz konusu sistem, bilim ve teknolojinin birçok alanında en temeldonanım olarak karşımıza çıkmaktadır; ancak tüm bu alanların dışında, son yıllarda, sanatınalanına da girerek; sanatçı-akademisyen ve bilim insanlarında oluşan çeşitli gruplar tarafındanbirçok resim üretilmiştir. Özellikle, sanatın, insani yanı düşünüldüğünde, birçok kavramın,birbirinden, çok keskin bir biçimde ayrılamayacağı, yeni bir dönemle karşı karşıya kalınmıştır;çünkü bu konu, insan-makine işbirliği bağlamında mı düşünülmeli, yoksa insanın, yaratıcılığınaduyulan inancın sarsılması bağlamında mı? Bir yanda insanın, zihinsel eylemlerinden, yaşampratiklerinden ve duygularıyla yarattığı sanat yapıtları, diğer yanda, tamamen mekanik biryapı tarafından, ortaya konulan ürünler! Hangi açılardan ele alınmalıdır? Mekanik olarakelde edilen söz konusu görseller, birer sanat yapıtı olma niteliği taşımakta mıdır? Yoksarenklendirilmiş yüzeyler midir? Bu araştırmada, yapay zekâ resimlerine ilişkin çözümlemeler,sanatta gerçekliğin algılanışı ve kavranması bağlamında, sanat ve sanatçı tanımlamalarıüzerinden giderek ortaya konulmuştur.Öğe TOPLUMSAL BELLEK VE KİMLİK: AMERİKAN FİGÜRATİF RESMİNE BİR BAKIŞ(2020) Aslan, EnginAmerikan toplumsal yaşam normlarının, birey üzerinde yarattığı etnik, kültürel ve sosyal etkinin, ilk bakışta,açık göstergelerde görünmeyen; ancak toplumsal yaşamının kodlarına inildiğinde, “görünen” ile“gerçeklik” arasındaki boşluğa odaklanarak, sanatlarını bu yönde biçimleyen Victor Arnautoff’dan KaraWalker’a değin birçok Amerikan figüratif resim sanatçısı vardır. Söz konusu sanatçılar, yaşadıklarıtoplumun, ötekileştirdiği bireylerin, sosyal grupların ya da daha geniş halk kitlelerinin, hem resmipolitikalarla hem de ekonomik temelli ayrışmaları bağlamında, toplumsal belleğe kazınmış stereotiplerin“kimlik sorunsalı” olarak, özellikle 1930’lu yıllardan günümüze değin Amerika’nın sosyo-politik kültürgöstergelerinde beliren, kronik bir olgu haline dönüşmüştür. Bu bağlamda, Amerikan modern sanatının,Avrupa kökenli ana akım (Soyut Dışavurumcu), sanat mecrasının dışında hareket eden, kimi sanatçılar,Amerikan figüratif sanatın tarihsel koşulları bağlamında, toplumsal bellek katmanlarını oluşturan; ırk (soy),cinsiyet ve şiddet gibi olgular üzerinden giderek, sanat yaratımlarının (üretici etkinlik), düşünsel ve biçimseleylem alanları olarak algılamaktadırlar.Bu makalede, sanat yaratımlarının, insanı sarsan ve insan zihninin derinliklerinde, iz bırakan imgelerinbiçimlendiği; düşünce, politik sanat nosyonu, toplumsal bellek ve kimlik bağlamında, seçilmiş kimi 20.yüzyıl Amerikan figüratif resim sanatı alanında, yaratımlarda bulunan sanatçıların, bazı yapıtları ele alınaraktartışılmıştır.Öğe WALTER BENJAMİN’İN BAKIŞ AÇISINDAN RESİMDE DİYALEKTİK İMGE(2019) Aslan, Engin; Ötgün, CebrailBenjamin, “Pasajlar” (Arcades Project) adlı eserinde “diyalektik imge” kavramını; farklıyüzyıllara ait ve belli bir tarihsel andan koparılan imgelerin, nedensellik ilkesine göre bir arayagetirilerek kümelenmesi olarak açıklar. Ancak buradaki ön koşul, bu kümelenmenin yığıntınesneleri olarak değil, diyalektik düşünceyi esas alan, tarihin geride bıraktığı imgeleri, kendiiç çelişki ve çatışmalarıyla birlikte kümeleyen bir bakış açısının mutlak kılınması koşuludur.Dolayısıyla, görsel alan içerisinde kendisine yer bulan bu olgu, görsel sanatların çalışmaalanına doğrudan girmektedir ve “resimde diyalektik imge” başlığı altında bir sorunsal olarakalgılanmıştır. Benjamin’in “tarih ardında imgeler bırakır” şeklindeki düşüncesi, insanlığın kolektifbilincinde iz bırakan imgeler bağlamında ele alındığında; tarihin hem geçmiş, hem şimdikizaman, hem de geleceğine ilişkin, görsel bir okuma alanı açması bakımında oldukça dikkatedeğerdir.Bu makalede, diyalektik imge kavramı, sanat tarihindeki kimi örnekler üzerinden gidilerek tarih,mit, alegori ve gerçekçilik gibi kavramlarla bir arada düşünülerek, hem sanat ürünü hem desanatın tarihi bağlamında ele alınarak irdelenmiştir.Öğe Yapay Zekâ Resimleri ve Sanatın Başkalaşan Mecrası Üzerine(2019) Aslan, EnginYapay zekâ (Artificial Intelligence- AI), tarafından üretilen resimler, sanat alanında yeni tartışmaları daberaberinde getirmiştir. Özellikle bu alandaki çalışmalar 2014’ten bu yana çok ciddi gelişmelergöstermektedir. Yapay zekâ resimleri, sanatın kendi iç sorunsalları düşünüldüğünde, sanata ilişkin biriddiada bulunması yönüyle oldukça dikkat çekmektedir. Nitekim sanatın özgün mecrasına değin,kendisine yeni alanlar açan yapay zekâ (AI)’nın, insanlığın bilim ve teknolojideki olağan gelişiminindışında, sanatın insani yanı düşünüldüğünde; sanat ve hayat algımızda ne yönde değişim ve dönüşümyaratacağı, önemli bir tartışma konusu olarak karşımızda durmaktadır.Bu makalede, yapay zekânın (AI) algoritmik çalışma prensibi ve üretim sürecinin kavranılarak; sanatalanının mecrası ile sanatsal yaratım arasındaki sorunsallar ortaya konularak tartışılmıştır. Söz konusutartışma alanları ise, sanatın gerçeklikle olan ilişkisi ile hem geleneksel ve modern yaklaşımlarçerçevesinde, hem de ortaya çıkan yeni durumun olanakları bağlamında değerlendirilmiştir.