Yazar "Bayrak, Hatice Uysal" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 5 / 5
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Çocuk İstismarı Hakkında Öğretmen Adayları ile Metaforik Bir Değerlendirme: Niğde İli Örneği(2019) Bayrak, Hatice UysalBu araştırmanın amacı okul öncesi öğretmenliği programı öğretmen adaylarının çocuk istismarı kavramına ilişkinalgılarını ifade eden metaforların incelenmesidir. Öğretmen adaylarının “çocuk istismarı” kavramına yönelikalgılarını ifade eden metaforları belirlemede, nitel araştırma yöntemleri arasında yer alan olgu bilim(fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu uygun örnekleme yöntemi kullanılarak 2018-2019 yıllarında okul öncesi öğretmenliği programı birinci ve ikinci sınıfa devam eden 74 öğretmen adayı ileoluşturulmuştur. Çalışma grubunda yer alan katılımcılarla yüz yüze birebir olarak görüşülmüş, katılımcılara“Çocuk istismarı ….. gibidir/ …..’ya benzer; çünkü ….” ifadesinin yazılı olduğu kağıtlar verilerek bu ifadeleritamamlamaları istenmiştir. Elde edilen verilerin analizi metafor analizi ile yapılmıştır. Araştırma sonucundaöğretmen adaylarının toplam 9 kategoride 59 metafor kullandıkları tespit edilmiştir. İçinde en fazla metaforbarındıran kategoriler sırasıyla budama, afet ve karanlık kategorileridir. Araştırmada katılımcılarınmetaforlarından oluşturulan kategorilerin adları “budama”, “afet”, “karanlık”, “çöküş”, “yara”, “deforme”,“virüs”, “leke” ve “vicdan” olarak sıralanabilir. Araştırmada elde edilen kavramsal kategoriler bir bütün olarakdüşünüldüğünde en çok geliştirilen metaforlar “kararmış gelecek” ve “koparılan çiçek” olarak sayılabilir.Öğe EBEVEYNLERİN GÖZÜNDEN ÇOCUK İSTİSMARI: METAFORİK BİR ÇALIŞMA(2019) Bayrak, Hatice UysalBu araştırmanın amacı; okul öncesi dönem çocukların evde birlikte en fazla zaman geçirdikleribireyler olan ebeveynlerinin çocuk istismarına ilişkin algılarını metaforlar aracılığıyla belirlemektir.Araştırmada, ebeveynlerin “çocuk istismarı” kavramına yönelik algılarını ifade eden metaforlarıbelirlemede, nitel araştırma yöntemleri arasında yer alan olgu bilim deseni kullanılmıştır. Buaraştırma 2017-2018 yıllarında uygun örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenen 1 ila 6 yaşlarıarasında çocuğa sahip 187 ebeveyn ile yürütülmüştür. Okul öncesi dönemde çocuğu olanebeveynlerin çocuk istismarı kavramına ilişkin algıları “Çocuk istismarı sizce neye benzer?”sorusunu cevaplamaları ve kurdukları ilişkiyi “Çünkü…” cümlesini tamamlayan açıklamaları ileelde edilmiştir. Metaforun konusu ve kaynağı ilk soru ile belirlenmeye çalışılmıştır. “Çünkü” ile bumetafora yüklenen anlam ve nedenler ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Verilerindeğerlendirilmesinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; ebeveynlerinverdikleri cevaplardan yola çıkılarak oluşturulan kategoriler incelendiğinde; ebeveynlerin toplam11 kategoride 75 metafor geliştirdikleri tespit edilmiştir. Çocuk istismarı kavramına ilişkinoluşturulan kategoriler bütün olarak düşünüldüğünde, ebeveynler en çok kıyamet, katliam, kanserve kabuk tutmayan yara metaforlarını geliştirmişlerdir.Öğe Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Problem Durumunda Kullandıkları Başa Çıkma Stratejilerinin İncelenmesi(2018) Bayrak, Hatice Uysal; Altınkaynak, Şenay Özen; Osmanoğlu, Devrim ErginsoyBireyler yaşamları boyunca korku, kaygı ya da stres yaratacak pek çok problemle karşı karşıya kalabilirler. Bu durumlarında bireylerin kullandıkları başa çıkma stratejileri farklılık gösterir. Bazıları problemle doğrudan ilgilenerek çözüm yolları ararken, bazıları görmezden gelerek problem durumdan uzaklaşmayı tercih ederler. Ancak her durumda bireylerin kullandıkları bu stratejiler, yetişkinlikteki rollerini etkileyecek güce sahiptir. Bu bağlamda erken yaşlarda çocukların problem durumlarında kullandıkları stratejilerin belirlenmesi önemlidir. Bu araştırmanın amacı okul öncesi dönemdeki çocukların problem durumunda kullandıkları baş etme stratejilerinin belirlenmesidir. Nitel araştırma yöntemlerinden biri olan örnek olay yöntemi kullanılan bu araştırmanın çalışma grubunu Kars il merkezindeki MEB’e bağlı bir okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 32 çocuk oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri Ferit Avcı’nın “Kırmızı Fili Gördünüz mü?” kitabı kullanılarak elde edilmiştir. Çocuklardan bu kitabın sonunda yer alan problem duruma ilişkin çözüm önerileri üretmeleri istenmiştir. Bu problem karşısında çocukların kullandıkları stratejiler, aktif-bilişsel, aktif-davranışsal ve kaçınmacı başa çıkma stratejileri kategorilerine göre incelenmiştir. Çocukların problem durum karşısında aktif-davranışsal stratejiyi diğer stratejilere göre daha fazla tercih ettikleri belirlenmiştir. Eğitim akışında yer verilecek olan etkinlikler aracılığıyla çocukların bu stratejileri tanıması, deneyimlemesi ve değerlendirmesi sağlanabilir.Öğe Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Çevrim İçi Öğretmenlik Uygulamasına İlişkin Görüşleri(2023) Bayrak, Hatice Uysal; Karakuş, Hilal; Göktaş, Demet; Gök, Hatice Nur; Payam, ZeynepBu araştırmanın amacı öğretmenlik uygulaması derslerini çevrim içi olarak gerçekleştiren okul öncesi dördüncü sınıf öğretmen adaylarının görüşlerini, beklentilerini, karşılaştıkları problemleri ve çözüm önerilerini tespit etmek ve elde edilen veriler sonucunda bu sürecin daha iyi koşullara ulaşmasına sağlamaya yönelik öneriler sunmaktır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji (olgu bilim) yöntemi benimsenmiş ve veri toplamak için yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu dördüncü sınıfa devam eden 45 okul öncesi öğretmen adayı oluşturmuştur. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçları incelendiğinde, öğretmen adaylarının çoğu çevrim içi öğretmenlik uygulamasını dezavantajlı bulmuştur. Bu süreçte öğretmen adayları en çok anlatım ve soru-cevap yöntem ve tekniklerini kullanmışlardır. Çevrim içi öğretmenlik uygulaması öğretmen adaylarının çoğunda kaygıya neden olmuştur. Öğretmen adaylarının en fazla karşılaştıkları problem türü internet sorunudur. Çevrim içi öğretmenlik uygulamasının daha iyi olması için öğretmen adayları internet sorununun giderilmesi gerektiğini ifade etmişlerdir. Öğretmen adayları aile bireylerinin bu süreçte sırasıyla en çok destekçi, anlayışlı ve saygılı olduklarını belirtmişlerdir.Öğe The Examination of Preschool Children’s Views on Rules(2021) Bayrak, Hatice UysalAll development areas are important in the preschool period. However, social development is critical. This study aims to determine the perceptions of preschool children regarding rules. The study uses the case study method, one of the qualitative research designs. The study group of this research consists of 235 children aged 48–72 months. All children are attending independent kindergartens affiliated to the Ministry of National Education, located in the center of a province belonging to the Central Anatolia Region. The researcher conducted a semi-structured interview to determine the perceptions of preschool children regarding the rules. Questions such as “What is the rule?,” “Can you tell the rules you know?,” “Who makes the rules?,” and “Why are the rules set?” were asked to the children. The researcher analyzed the data obtained using content analysis, one of the qualitative research methods. The answers given by the children regarding what the rule is were grouped into six categories: home, school, health, safety, interpersonal communication, and other rules. Answering the question “who sets the rules?,” most of the children participating in the research said “mother.” The children participating in the study answered that the rules should be mostly for themselves, for others, and for housecleaning.