Yazar "Bayram Ayhan" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe DUHÂ SÛRESİNE DAİR SEBEB-İ NÜZÛLLERİN TAHLİLİ(2016) Bayram AyhanKaynakların zikrettiği rivayetlere göre Duhâ sûresi vahyin ilk yılında meydana gelen bir kesintiden sonra inmiştir. Aynı kaynaklar ilk inen vahiy metninden sonra da bir vahiy inkitasının var olduğunu ifade etmişlerdir. Söz konusu kaynaklar ilk vahiy metninden sonraki kesintinin süresinin takriben kırk gün-üç yıl, Duhâ sûresinden önceki sürenin ise iki-üç gün olduğunu dile getirmişlerdir. İlk inen vahiy metninden sonraki kesintiyi müteakip inen vahiy metninin fasılasız vahyi başlattığını söyleyen aynı kaynaklar Duhâ sûresinden önce de bir kesintinin vuku bulduğunu beyan ederek ihtilafa sebebiyet vermişlerdir. Söz konusu her iki kesintinin zikredildiği hadisler sahih olduğu için aralarını tevil etme gayretleri olmuş, fakat çoğu müellif bu konuda ikna edici bir cevap verememiştir. Duhâ sûresinden önceki kesintiyi müteakip süreçte insanların Hz. Peygamber"i terk edilmekle itham etmeleri sonucu sûrenin indiği ifade edilmiştir. Bu rivayette ihtilafa sebebiyet veren husus, iki yıllık bir kesintiden sonra insanlardan her hangi bir "terk edilme" ithamı sadır olmamasına rağmen, iki üç günlük kesintiden hemen sonra terk edilme ithamının vuku bulmuş olmasıdır. Sûrenin sebeb-i nüzûlü olarak zikredilen diğer rivayetler ise zamansal olarak alakasız olmakla itham edilmiş ve eleştirilmişlerdir. Makalede sadece sûrenin nüzûlüne vesile olduğu ifade edilen rivayetler değil, aynı zamanda sûrenin özel olarak ayetlerine mahsus zikredilmiş rivayetler de irdelenecektirÖğe KADİR GECESİ’NİN KUR’ÂN’IN NÜZÛLÜNDEN ÖNCE BİLİNİYOR OLMASI(2017) Bayram AyhanKur'an'ın nüzûlünün başlangıcını teşkil eden Kadir gecesinin tespitinin mümkün olup olmadığı tefsir, hadis ve siyer kaynaklarında tartışılmıştır. Çoğunluğun kanaatine göre Kadir gecesinin tespiti mümkün değildir. Zira Allah bu geceyi gizlemiş ve Hz. Peygamber'e (a.s) de unutturmuştur. Ayrıca bu gecenin zamanına dair elimizde kesin bir veri de yoktur. Diğer bir kanaate göre, bazı kesin ve muhtemel verilere istinaden bu gecenin tespitini yapmak mümkündür. Kronolojik tefsirin ilk temsilcisi olan Muhammed İzzet Derveze bu gecenin Kur'ân'ın nüzûlünden önce de bilindiğini ifade etmiştir. Derveze'ye göre, Kur'ân'ın inmeye başladığı zaman, İslam'dan önce de bilinen Kadir gecesine tekabül etmiştir. Kur'ân, nüzûlden önce de bilinen bu zamanı aynı isimle zikretmiştir. Müellif, Kur'an'ın ilk inen ayetlerinin Alak suresinin ilk beş ayeti olduğuna dair Buhari ve Müslim rivayetini ve cahiliye döneminde uygulanan ,tehannüs' geleneğine dair bilgileri bu kanaatine mesnet edinmiştir. Bu makalenin amacı, Kur'ân-ı Kerîm'de ,Kadir Gecesi' olarak geçen zaman diliminin Kur'an'ın nüzûlden önce biliniyor olabileceğine dair kanaati analiz etmektir