Arşiv logosu
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • Sistem İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Soylu, Ayşe" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 6 / 6
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    How Can School Compensate for Home Disadvantage?:The Role of Schooling on Equalizing Social Distinctions
    (2022) Soylu, Ayşe
    Explaining the social function of schooling through maintaining, reproducing and increasing inequalities does not provide a clear framework for what can be done to help the disadvantaged benefit from education. In order to break this vicious circle of describing deficiencies and perpetuating, it is necessary to focus more on the recovery and compensatory function of education. This qualitative study, conducted with grounded theory, explores mechanisms within schools that can compensate for disadvantages that arise outside of school. These mechanisms were defined through the data obtained in a small city in Turkey from interviews focusing on the schooling practices of 35 educators, 19 of whom had administrative backgrounds and 16 of whom were teachers. Thecompensatory function of schooling operates in a gradual process of supporting the students to engage in school and make them active in school. In the inclusion process, all the student’s shortcomings are ignored and the student is seen as neutral. In the support phase, macro reformist and central policies are ignored, and support is rather individualized and concretized. This analysis suggested that strengthening compensatory role of schooling could help overcome barriers that students from disadvantaged backgrounds experience in educational attainment.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    İlk ve ortaöğretim öğrencilerinin otorite algıları üzerine bir inceleme
    (Niğde Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2011) Soylu, Ayşe; Özkan, Recep
    Bu araştırmada ilk ve ortaöğretim öğrencilerini otorite algılarının incelenmesi amaçlanmıştır.Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Veriler, araştırmanın amacını tam olarak yansıtan bir ölçek bulunamadığından Raviv ve diğerleri (2003) tarafından geliştirilen `Epistemic Authority Scale' adlı ölçek temel alınarak yeni bir ölçek geliştirilmiş, uzman görüşleri ve deneme uygulaması sonucunda yapılan geçerlilik güvenilirlik analizleri sonucunda ölçek son halini almıştır. Geliştirilen ölçek Niğde ilinde ilk ve ortaöğretim düzeyinde toplam 18 okulda, 1814 öğrenciye uygulanmıştır. Veriler yüzde, frekans, ortalama, tek yönlü varyans analizi, Scheffee testi, Kruskal Valis testi ve t testi tekniği kullanılarak yorumlanmıştır.İstatistiksel analizler sonucunda cinsiyet arasında anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Kız öğrencilerin otoriteye yönelik tutumları erkek öğrencilere göre daha olumludur. Aynı şekilde kademe ve sınıflar arasında da anlamlı farklılık bulunmuştur, buna göre yaşça daha küçük öğrencilerin otoriteye yönelik tutumlarının daha olumlu olduğu görülmüştür.İlköğretim okullarında okulun bulunduğu sosyal çevrenin ve ortaöğretim okullarında okul türünün öğrencilerin otoriteye yönelik tutumlarında farklılık oluşturduğu tespit edilmiştir. Anadolu liselerinde öğrenim gören öğrencilerle meslek liselerinde öğrenim gören öğrenciler arasında meslek lisesi öğrencilerinin lehine anlamlı farklılık ve Anadolu liselerinde öğrenim gören öğrencilerle genel liselerde öğrenim gören öğrenciler arasında Anadolu Lisesi öğrencilerinin lehine anlamlı farklılık tespit edilmiştir. İlköğretim okulları için orta düzey sosyal çevrelerde bulunan öğrencilerin tutumları ve üst düzey sosyal çevrelerde bulunan okulların öğrencilerinin tutumları arasında orta düzey sosyal çevrelerde bulunan okulların öğrencilerinin lehine anlamlı farklılık bulunmuştur. Yine düşük düzey sosyal çevrelerde bulunan okulların öğrencilerinin tutumlarıyla üst düzey sosyal çevrelerde bulunan öğrencilerin tutumları arasında düşük düzey sosyal çevrelerde bulunan okulların öğrencilerinin lehine anlamlı farklılık tespit edilmiştir.Anne eğitim durumunun tutumlar üzerindeki etkisi 4. boyutta gözlemlenmiştir. Anne eğitim durumu ortaöğretim, üniversite ve lisansüstü düzeyde olan öğrencilerle anne eğitim durumu ilköğretim olan öğrenciler arasında anne eğitim durumu ortaöğretim, üniversite ve lisansüstü düzeyde olan öğrencilerin lehine anlamlı farklılık bulunmuştur.Birinci ve dördüncü boyutta öğrencilerin tutumlarının baba eğitim durumuna göre farklılaştığı görülmüştür. Birinci boyutta baba eğitim durumu ilköğretim ve ortaöğretim düzeyinde olan öğrencilerle baba eğitim durumu üniversite düzeyinde olan öğrencilerin tutumları arasında baba eğitim durumu ilköğretim ve ortaöğretim düzeyinde olan öğrenciler lehine farklılık tespit edilmiştir. Dördüncü boyutta baba eğitim durumu ilköğretim ve ortaöğretim düzeyinde olan öğrencilerle baba eğitim durumu üniversite düzeyinde olan öğrencilerin tutumları arasında baba eğitim durumu üniversite olan öğrencilerin lehine ve baba eğitim durumu lisansüstü düzeyde olan öğrencilerle baba eğitim durumu ilköğretim düzeyinde olan öğrenciler arasında baba eğitim durumu lisansüstü düzeyde olan öğrenciler lehine anlamlı farklılık bulunmuştur.
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    Migrant Women and their Educational Capital: An Analysis of Opportunities and Challenges
    (Institute for Education Policy Studies, 2023) Esen, Yasemin; Soylu, Ayşe
    The study aims to find the ways in which the educational capital of the university graduate women, who were forced to migrate due to civil wars in their countries, reflects on the process of adaptation to a new society and lifestyle, in relation to their social and cultural capitals. Accordingly the meaning of being an educated woman within the context of migrant women’s own cultures, and the ways in which their educational capitals are reflected on in the process of the adaptation to a new culture, with its advantages and disadvantages were examined. This research is a basic interpretive qualitative study. Interviews were conducted with 11 university graduates women. The research findings revealed that the legal policies of Turkey as an immigration country and the attitudes of the people are not inclusive and supportive. While the forced immigration is expected to invalidate all types of capitals individuals had within the framework of the fundamental dynamics of the target country, it is found in this study that the family status of the participants was the main factor shaping both their access to education within the context of their culture and their positions as women, and their adaptation processes to the new society. © 2023, Institute for Education Policy Studies. All rights reserved.
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    Öğretmenlerin Kültürel Açıdan Duyarlı Öğretim Öz Yeterliliklerinin Değerlendirilmesi: Bir Uyarlama ve Uygulama Çalışması
    (2022) Soylu, Ayşe; Kaysılı, Ahmet
    Bu çalışmanın amacı mülteci öğrencilerin devam ettiği okullarda görev yapan ilkokul ve ortaokul öğretmenlerinin kültüre duyarlı öğretim öz yeterliklerini çeşitli değişkenler açısından belirlemektir. Ancak Türkçe alan yazında öğretmenlerin kültüre duyarlı öğretim öz yeterliliklerinin belirlenmesine olanak sağlayacak uygun bir ölçme aracının bulunmaması, öncelikli olarak Kültüre Duyarlı Öğretim Öz Yeterlilik Ölçeğinin (Siwatu, 2007) Türk kültürüne uyarlanmasını gerektirmiştir. Ölçeğin uyarlama sürecinde beş farklı öğretmen grubundan veri toplanmıştır. İlk grup ölçeğin dil geçerliliğini sağlamak üzere uygulandığı 40 İngilizce öğretmeninden oluşmaktadır. Ölçeğin yapı geçerliğini ve güvenirliğini sınamak için ise dört farklı gruptan veri toplanmıştır. Buna göre ilk uygulamada 233 öğretmenden elde edilen verilerle model doğrulanmadığı için açımlayıcı faktör analizi yapılmış ve 25 maddeden oluşan 5 faktörlü bir yapıya ulaşılmıştır. AFA sonucu ortaya çıkan faktör yapısının Türk kültüründe doğrulanıp doğrulanmadığını test etmek amacıyla 358 öğretmenden elde edilen verilerle doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Bu üçüncü gruptan elde edilen verilere göre kültüre duyarlı öğretim özyeterlilik puanlarının çeşitli değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığı da test edilmiştir. Ölçeğin ölçüt bağımlı geçerliğini sınamak için Çokkültürlü Yeterlik Algıları Ölçeği ile birlikte 46 öğretmene uygulanmış ve iki ölçekten elde edilen puanlar arasındaki korelasyon değerleri hesaplanmıştır. Ayrıca güvenirliği sınamak için ölçek 42 öğretmene uygulanmış ve test-tekrar test işlemi yapılmıştır. Öğretmenlerin kültüre duyarlı öğretim öz yeterlilikleri, görev yapmakta oldukları eğitim kademesine, mülteci öğrencilere öğretmenlik konusunda hazırlık eğitimi alıp almamalarına ve kapsayıcı eğitim seminerlerine katılıp katılmama durumlarına bağlı olarak farklılaşmaktadır. Bu tür eğitim programlarının öğretmenlerin öğrencilerin okul dışı yaşam koşulları ve bireysel farklılıklar konusunda bilinçlendirilmesinde etkili olduğu araştırmanın en genel sonucudur.
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    OKULUN SOSYAL VE KÜLTÜREL AVANTAJLARA VE DEZAVANTAJLARA KARŞILIK VERME BİÇİMLERİNE İLİŞKİN ÖĞRENCİLİK DENEYİMLERİ
    (2022) Soylu, Ayşe
    Bu çalışmada okulun mevcut eşitsizlikleri yeniden üreten işlevinin yapısal bir mesele şeklinde sunulmasının failliği göz ardı etmesi ve okulu öznesiz soyut bir yapı gibi görme eğilimine neden olmasına ilişkin bir sorgulamadan yola çıkılarak, bireylerin öğrencilik yaşantılarında kültürel ya da sosyal konumlarının okulda karşılık bulma biçimlerini nasıl değerlendirdiklerini ve okula bağlamındaki öznelerin öğrencilerin avantajlarına ya da dezavantajlarına karşılık verme biçimlerinin neler olduğunu belirlemek amaçlanmıştır. Araştırma nitel araştırma yaklaşımlarından temel yorumlayıcı desende yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubuna eğitim fakültesinde öğrenim görmekte olan toplam 72 öğrenci dahil edilmiştir. Araştırma verileri açık uçlu sorulardan oluşan yapılandırılmış bir form aracılığıyla yazılı olarak toplanmıştır. Verilerin çözümlenmesi sonucu üç ana tema ve yedi alt temaya ulaşılmıştır. Bu çözümleme çerçevesi okulun sosyal ve kültürel avantajlara ve dezavantajlara karşılık verme biçimlerinin hangi alanlarda ve hangi biçimlerde belirginleştiğini üzerinden şekillenmektedir ve sosyal ve ekonomik statüye dayalı ayrımlar, okul dışı arka planın sınıftaki karşılığı üzerinden şekillenen ve sınıf düzleminde bu ayrımları pekiştiren dinamikler ve öğrencileri okul içindeki konumsallıklarını belirleyen pratikler şeklinde temalardan oluşmaktadır. Araştırma sonucunda ulaşılan en genel sonuç okulda kültürel avantaj ve dezavantajlar üzerinden şekillenen iki temel eksen olduğu ve bu eksenlerin merkezde olmak ve çevrede olmak şeklinde ayrıştığıdır. Öğrencilik deneyimleri aile katılımı, sosyal ağlar ve okulun hem maddi hem kültürel gerekliliklerini yerine getirmenin okul bağlamında merkezde yer alabilmek için temel gereklilikler olduğunu ortaya koymaktadır.
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    Reproduction of Privilege: The Intersection of Middle and Upper Class Educational Models
    (2022) Soylu, Ayşe; Sever, Mustafa
    This research sets out to explore how educational processes differentiate across social classes. The principal aim of this study is to probe how social privileges are reproduced through schooling practices at private schools. The focus of the study was how the educational processes are constructed and vary according to students’ sociocultural and socioeconomic characteristics and which processes contribute to the reproduction of privileges. This study was designed as a qualitative case study. The data was generated through interviews with 26 students and 10 teachers from different private high schools. The Code Theory of Basil Bernstein was the theoretical framework for analysing the data. The results has shown that individuals attending to prestigious private schools are under siege in all aspects of their lives both inside and outside the school, and their lives are maintained in isolated environments and through educational and socially structured and controlled activities. Privileged is learned through social, cultural and economic advantages and is reinforced by educational experiences.

| Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi | Kütüphane | Açık Erişim Politikası | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Merkez Yerleşke Bor Yolu 51240, Niğde, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

DSpace 7.6.1, Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim