Yazar "Şeker, Gürcan" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 6 / 6
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Educational Outcome Expectations Scale: A Scale Development Study in a Sample of High School Students(2022) Şeker, Gürcan; Çapri, BurhanThis study was carried out to develop an \"Educational Outcome Expectations Scale\" that aims to measure the outcome expectations of high school students from the education they receive or will receive regarding their career development, career decision-making processes, and academic/vocational goals. The data of the study were collected from two different study groups involving students from 9th to 12th grades in two stages for explanatory and confirmatory factor analysis. A two-factor and 11-item structure was obtained as a result of the explanatory factor analysis, and it was found that the two-factor structure was confirmed as a result of the confirmatory factor analysis. In addition, a similar scale validity study was conducted within the scope of the validity studies of the research, and it was determined that the coefficients obtained as a result of the study were within acceptable limits. Cronbach’s alpha internal consistency coefficients calculated for the reliability study of the scale were found between .81 and .87, and the test-retest reliability coefficients were between .65 and .79. All the findings obtained from the studies and analyzes on the development of the educational outcome expectation scale reveal that the scale developed for high school students, consisting of two factors and 11 items, is valid and reliable.Öğe Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Meslek Seçiminde Etkili Olan Faktörler(2020) Şeker, Gürcan; Çapri, BurhanBu çalışmanın amacı, eğitim fakültesinde yer alan herhangi bir yükseköğretim programına yerleşenöğrencilerin meslek seçimlerinde etkili olan faktörler ve öğrenim gördükleri programdan memnuniyetdüzeylerinin ortaya konulmasıdır. Araştırmanın çalışma grubunu Niğde Ömer Halisdemir ÜniversitesiEğitim Fakültesinin farklı lisans programlarına yerleşen 424öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanınverilerinin toplanması amacıyla, araştırmacılar tarafından hazırlanan, öğrencilerin öğrenim gördükleriprogramı tercihlerinde etkili olan faktörlere ilişkin soruların ve öğrenim gördükleri programdanmemnuniyetlerini belirten bir skalanın yer aldığı anket formu kullanılmıştır. Tercih faktörlerine ilişkinverilerin analizinde betimsel istatistiklerden yararlanılmış ve tercih faktörlerinde cinsiyete göre anlamlıfarklılık olup olmadığı ki-kare testi ile analiz edilmiştir. Öğrenim görülen programdan memnuniyetdüzeyinde gruplar arası farkların anlamlılığı için bağımsız gruplar t testi ve tek yönlü varyans analizikullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular sonucunda tercihlerde etkili olan faktörlerin sırasıyla;mesleğe olan ilgi, yeteneğine uygun olduğu düşüncesi, cinsiyete uygunluk, sınav puanı, mezun olduktansonra iş bulma imkanı ve aile faktörleri olduğu görülmektedir. Tercih faktörleri arasında sadece cinsiyeteuygunluk faktörüne ilişkin yanıtlarda kız ve erkek öğrenciler arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur.Öğrencilerin öğrenim gördükleri lisans programından memnuniyet düzeylerinde cinsiyet ve öğrenimgördükleri programa göre anlamlı bir farklılık olduğu görülmektedir. Buna göre kız öğrencilerinmemnuniyet düzeyleri, erkek öğrencilere göre daha yüksektir; Güzel Sanatlar Eğitimi Programıöğrencilerinin memnuniyet düzeyleri diğer programlarda öğrenim gören öğrencilerden daha yüksektir.Öğe KARİYER KARAR PİŞMANLIĞI VE AKADEMİK ERTELEME ARASINDAKİ İLİŞKİDE KARİYER UYUMUNUN ARACI ROLÜ(2023) Doğanülkü, Hacı Arif; Şeker, GürcanÜniversite öğrencilerinde yoğun olarak görülen eğilimlerden birisi akademik ertelemedir. Öğrencilerin akademik erteleme eğilimlerini azaltmaya yönelik yapılacak uygulamalarda, akademik erteleme ile ilişkili değişkenleri belirlemek önemli yol göstericilerden birisi olacaktır. Bu bağlamda yürütülen bu araştırma ile üniversite öğrencilerinin kariyer karar pişmanlıkları ile akademik ertelemeleri arasındaki ilişkide kariyer uyumunun aracı rolünün incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın katılımcıları Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi’nde öğrenim gören 304 lisans öğrencisinden oluşmaktadır. Katılımcıların 193’ü kadın, 111’i erkektir. Öğrencilerin yaş aralıkları 17 ile 29 arasında değişmekte olup yaş ortalamaları 20.38’dir. Veri toplamak amacıyla Kariyer Karar Pişmanlığı Ölçeği, Kariyer Uyum Yetenekleri Ölçeği- Kısa Form ve Akademik Erteleme Ölçeği kullanılmıştır. Veriler Pearson korelasyon analizi ve yapısal eşitlik modelleme yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda akademik erteleme ile kariyer karar pişmanlığı ve kariyer uyumu arasında anlamlı ilişkilere ulaşılmıştır. Ayrıca kariyer uyumunun kariyer karar pişmanlığı ile akademik erteleme arasındaki ilişkide aracı role sahip olduğu araştırmada ulaşılan bir diğer sonuçtur. Ulaşılan sonuçlar kuramsal açıklamalar ve geçmiş araştırmalar ışığında tartışılmıştır.Öğe Kariyer Uyumluluğu ile Yaşam Doyumu ve Psikolojik Sağlamlık Arasındaki İlişkide Umudun Aracı Rolü(2023) Şeker, Gürcan; Çapri, BurhanBu çalışmanın amacı, beliren yetişkinlik döneminde yer alan bireylerin kariyer uyumluluğu ile umut, yaşam doyumu ve psikolojik sağlamlık gibi pozitif psikolojik özellikler arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda, umudun, yaşam doyumu ve psikolojik sağlamlık ile kariyer uyumluluğu arasında, aracı rolünün test edildiği bir model önerilmiştir. Araştırmanın çalışma grubu, 336 üniversite öğrencisinden (251 kadın, 85 erkek) oluşmaktadır. Araştırma kapsamında verilerin toplanması amacıyla ‘Kariyer Uyum Yetenekleri Ölçeği-Kısa Formu, Kısa Psikolojik Sağlamlık Ölçeği, Yaşam Doyumu ölçeği ve Sürekli Umut Ölçeği’ kullanılmıştır. Verilerin analizi SPSS 24.0 ve AMOS programları ile yapılmıştır. Verilerin analizinde korelasyon analizi ve yol analizi tekniklerinden yararlanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda elde edilen bulgular, kariyer uyumluluğu ile umut, yaşam doyumu ve psikolojik sağlamlık arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğunu ortaya koymaktadır. Umudun aracılık rolüne ilişkin hipotez model test edilmiş ve elde edilen bulgular, umudun hem yaşam doyumu hem de psikolojik sağlamlık ile kariyer uyumluluğu arasındaki ilişkide aracı etkiye sahip olduğunu göstermektedir.Öğe Lise Öğrencilerinin Meslek Seçiminde Aile Desteği: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması(2018) Şeker, Gürcan; Kaya, AlimBu araştırmanın amacı lise öğrencilerine yönelik olarak ‘MeslekSeçiminde Aile Desteği Ölçeği (MESADÖ)’nin geliştirilmesidir.Araştırmada yapı geçerliğini belirlemek için açıklayıcı ve doğrulayıcıfaktör analizi ile benzer ölçek geçerliği analizi yapılmıştır. Ölçeğinaçıklayıcı faktör analizi için 450 (259 kız, 191 erkek) öğrenciyeulaşılmış ve elde edilen veriler üzerinde yapılan analizler sonucunda ikifaktörlü ve 18 maddeli bir yapı elde edilmiştir. 18 maddelik yapının testedilmesi amacıyla 218 öğrenci (110 kız, 108 erkek) üzerindedoğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Doğrulayıcı faktör analizisonuçları elde edilen yapının doğrulandığı ortaya koymuştur. Meslekseçiminde aile desteği ölçeğinden elde edilen ölçümlerin güvenirliği içtutarlılık güvenirlik katsayısı ve test-tekrar-test güvenirlik yöntemleriile incelenmiştir. Elde edilen bulgular ‘Meslek Seçiminde Aile DesteğiÖlçeği’nin geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu ortayakoymaktadır.Öğe Mesleki Karar Verme Programının Onuncu Sınıf Öğrencilerinin Mesleki Kararsızlık Düzeyleri Üzerinde Etkililiğinin Sınanması(2019) Şeker, Gürcan; Kaya, AlimBu çalışmada, 9. sınıf öğrencilerine yönelik olarak, Kırdök (2010) tarafından geliştirilen bilgiyiişleme kuramı temelli mesleki karar verme grup rehberliği programının 10.sınıf öğrencilerininmesleki kararsızlık düzeyleri üzerindeki etkililiği sınanmıştır. Bu amaçla bir lisenin 10.sınıfındaöğrenim görmekte olan 16’sı deney, 16’sı kontrol grubunda olmak üzere 32 öğrenci çalışmagrubu olarak belirlenmiştir. Araştırmada 2x2’lik bir split-pilot ya da karışık desen olarak datanımlanabilen ön test-son test kontrol gruplu desen kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarakmesleki karar verme eğitim programı öncesi ve sonrasında mesleki kararsızlık düzeylerininbelirlenmesi amacıyla Çakır (2004) tarafından geliştirilen “Mesleki Karar Envanteri”kullanılmıştır. Deney grubundaki öğrencilerle birinci araştırmacı tarafından yürütülen meslekikarar verme programı haftada bir 70-80 dakikalık oturumlar şeklinde 10 oturumdauygulanmıştır. Yapılan analizlerde deney ve kontrol gruplarının ön test puan ortalamalarıarasında anlamlı bir farklılık olmadığı görülürken, son test puan ortalamaları arasında anlamlıdüzeyde bir fark gözlenmiştir. Elde edilen bu bulgu; deney grubundaki öğrencilerin meslekikararsızlık puanlarının, kontrol grubundaki öğrencilerin kararsızlık puanlarına oranla anlamlıbir düşüş gösterdiğini ortaya koymaktadır. Bu sonuç, araştırma kapsamında sınanan meslekikarar verme programının 10. sınıf öğrencilerinin mesleki kararsızlık düzeylerinin azaltılmasındaetkili olduğunu göstermektedir.