Yazar "Aykaç, Murtaza" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 10 / 10
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe BİR MODERNLEŞME ÖYKÜSÜ: KÖY ENSTİTÜLERİ(2018) Aykaç, Murtaza; Aykaç, Necdet; Sarıkaya, Hakan SerhanBuçalışmadaköyenstitüleriuygulamasınınTürkiye’demodernleşmeye etkilerini değerlendirmek amaçlanmıştır. Bu değerlendirmesüreci, amaçlar ve felsefesi, ekonomik kalkınma, toplum değerlerinigeliştirme, sanat eğitimi, sosyal kültürel yaşam, programlar ve ileri eğitimtemaları altında ele alınmıştır. Bu çalışmada betimsel bir araştırmaniteliğinde olup doküman incelemesi yöntemi kullanılarak yürütülmüştür.Çalışmada köy enstitülerinin Türkiye’nin modernleşmesinde nasıl bir rolüolduğu alan yazın taramasına dayalı olarak doküman analizi yoluyla ortayaçıkarılmaya çalışılmıştır. Veriler tümdengelimsel içerik analizi kullanılarakçözümlenmiştir. Veriler, bir çerçeve oluşturularak okunmuş vedüzenlenmiştir. Bu araştırma için baştan belirlenen temaların altıdoldurulmuş ve bulgular doğrudan alıntılarla desteklenmiştir. Yapılaninceleme sonucunda köy enstitülerin Türkiye’nin aydınlanmasında vemodernleşmesinde önemli bir işlevi olduğu görülmüştür. Köy enstitülerisanat yoluyla da toplumun modernleşmesine katkı sunmuştur. Özellikleköy enstitülerinde öğrencilerin sanatın bir kolu ile uğraşması, ortayayaratıcı ürünler çıkması ve bu ürünlerin hem arkadaşları hem de köydeyaşayan insanlarla paylaşılması sanat ürünlerinin zenginleşmesine vepaylaşılmasına olanak sağlamıştır. Bu yönüyle köy enstitülerininTürkiye’nin modernleşme sürecine bir ışık tuttuğu söylenebilir. Ancak köyenstitüleri uygulamasının çok kısa sürmesi ve kısa sürede kesintiyeuğraması, demokratik bakış açısıyla demokratikleşmenin yaşamageçirilmemesi, toprak reformunun yapılmaması ve eğitim sürecinde bilimselve demokratik ilkelerden uzaklaşması, Cumhuriyet yönetimi ile başlayan ve köy enstitüleri uygulaması ile gelişen modernleşme uygulaması yarımkalmış ve istenen sonuçlara ne yazık ki ulaşılamamıştır.Öğe HAYAT BOYU ÖĞRENME BAĞLAMINDA TÜRKİYE’NİN MODERNLEŞMESİNDE HALKEVLERİ VE HALKODALARI (1932-1951)(2021) Aykaç, Murtaza; Aykaç, NecdetCumhuriyet’in kurulması ile birlikte çağdaş bir ülke yaratma anlamında Türkiye’de eğitim kurumlarına büyük önem verilmiştir. Aydınlanmanın gerçekleşmesi ve bilimin aydınlığının halka götürülmesi için etkili bir eğitim sürecine gereksinim duyulmuştur. Bu nedenle örgün eğitim kadar örgün eğitimin dışında halkın eğitimine de önem verilmiş ve bir kültür sanat evi olan halkevleri 1932 yılında yaşama geçirilmiştir. Cumhuriyetin bakış açısını yansıtan halkevlerinin, bir yandan Cumhuriyetin ilkelerini halka benimsetmeye, diğer yandan da kültürel sanatsal etkinlikleri ile halkın bilinç düzeyini yükseltmeye çalışarak Türkiye’nin modernleşmesinde önemli etkileri olmuştur. Bu araştırmada halkevlerinin ve halkodalarının hayat boyu öğrenme bağlamında Türkiye’deki etkinliklerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma betimsel bir araştırma olup doküman incelemesi kullanılmıştır. Araştırmada verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Yapılan çözümleme sonucunda halkevlerinin güzel sanatlar, tiyatro ve temsiller, sinema gösterimleri, sosyal yardımlar, müzelerin gelişimi, okuma-yazma, mesleki kurslar ve yayınlar anlamında önemli katkıları olduğu görülmüştür. Bu yönüyle halkevlerinin örgün eğitim dışında halkın modernleşmesine olanak sağlayan her yaştan kişilerin eğitimini üstlenen hayat boyu öğrenmenin etkili bir örneğini oluşturduğu saptanmıştır.Öğe Öğretmen Adaylarının Matematik Okuryazarlıkları ile Hayat Boyu Öğrenme Yeterlilikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi(2021) Aykaç, Murtaza; Köğce, Davut; Aslandağ, BuketBu çalışma, öğretmen adaylarının matematik okuryazarlıkları ile hayat boyu öğrenme yeterlilikleri arasındaki ilişkinin bazı değişkenlere göre incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Çalışmanın örneklemini bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesindeki farklı programlarında öğrenim gören öğretmen adayları oluşturmaktadır. Çalışmaya 94 erkek ve 219 kız öğretmen adayı olmak üzere toplam 313 kişi katılmıştır. Çalışma nicel yöntem kapsamında ilişkisel tarama modeli kullanılarak yürütülen betimsel bir çalışmadır. Verilerin toplanmasında “Matematik Okuryazarlığı Öz-yeterlik Ölçeği” (Özgen ve Bindak, 2008) ve “Yaşam Boyu Öğrenmede Anahtar Yeterlikler Ölçeği” (Şahin, Akbaşlı ve Yanpar-Yelken, 2010) kullanılmıştır. Ölçeklerden alınan ortalama puanların değişkenlere göre karşılaştırılmasında MANOVA testi kullanılmıştır. Sonuç olarak öğretmen adaylarının hayat boyu öğrenme yeterlilikleri ve matematik okuryazarlıkları arasındaki ilişki yüksek düzeyde bulunurken, ölçek puanlarının değişkenler ile olan ilişkisi arasında farklılık olduğu ortaya çıkmıştır. Öğretmen adaylarının, cinsiyetleri, akademik başarıları ve kitap okuma durumları açısından hayat boyu öğrenme yeterlikleri ve matematik okuryazarlığı öz yeterlikleri arasında anlamlı bir farklılık göstermemiştir. Ayrıca matematik okuryazarlık puanları bölümlere göre matematik öğretmeni adayları lehine anlamlı bir farklılık gösterdiğinden diğer bölümlerdeki öğretmen adaylarının matematik okuryazarlıklarını geliştirmeye yönelik etkinlikler düzenlenebilir.Öğe Otobiyografik Yaklaşım İçinde Yaratıcı Drama Yöntemi Kullanılarak Öğretmen Adaylarına Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Farkındalık Kazandırma(2020) Kıcı, Derya; Aykaç, MurtazaBu çalışma, otobiyografik yaklaşım ile yaratıcı drama yöntemi kullanılarak öğretmen adaylarına öğretmenlik mesleğine yönelik farkındalık kazandırmak amacıyla yapılmıştır. Çalışma ile ayrıca öğretmen adaylarının okul bilgileri, yaşam hikâyeleri ve entelektüel gelişimleri arasında bağlantı oluşturmak sureti ile kişisel dönüşümlerini gerçekleştirmelerine yardımcı olmak amaçlamaktadır. Araştırmanın örneklemini bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesinin farklı programlarında öğrenim görmekte olan öğretmen adayları oluşturmaktadır. Bu çalışmada hem nicel hem de nitel araştırma desenlerinin bir arada kullanıldığı karma yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın verilerinin toplanmasında Üstüner (2006) tarafından geliştirilen Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği (ÖMYTÖ), anket ve günlükler kullanılmıştır. Ölçekten alınan verilerin SPSS’de betimsel istatistikleri yapılmıştır. Grup normal dağılım gösterdiğinden ön test-son test farkını araştırmak için parametrik testlerden bağımlı örneklemler için t testi kullanılmıştır. Araştırma sonuçları genel olarak değerlendirildiğinde, öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine karşı tutumlarında olumlu yönde değişiklik olduğu görülmektedir. Yaratıcı drama yöntemi ile uygulanan bu tür bir otobiyografik sorgulama, yalnızca öğretmen adayları ile değil, öğretmenlerle ve öğretmen eğitiminde çalışan akademisyenlerle de yapılmalıdır.Öğe PEDAGOJİK FORMASYON PROGRAMI ÖĞRETMEN ADAYLARININ HAYATBOYU ÖĞRENME EĞİLİMLERİNİN İNCELENMESİ(2019) Aykaç, Murtaza; Aslandağ, BuketHızla gelişen ve geliştikçe değişen dünyanın şartlarına ayakuydurma ihtiyacı birçok alanda olduğu gibi eğitim alanında da kendinigöstermiştir. Gerek Avrupa Birliği süreci gerekse küresel değişmelerülkemizdeki eğitim kurumlarındaki kalite çalışmalarının ivmekazanmasına neden olmuştur. 20. yüzyıl dünyada değişimler yüzyılıolmuş ve ülkeler için hem ekonomik hem sosyal boyutlarda çok farklıyapılanmalara yol açmıştır. Bilgi ve iletişim teknolojisindeki gelişmeler,sosyopolitik yükselmeler, sınırların kalkması gibi değişimler eğitimalanında yeniden yapılanmayı beraberinde getirmiştir. Yenidenyapılanma süreci olarak nitelendirilebilecek içinde bulunduğumuz yüzyılbireylerin bütüncül gelişimini gerekli kılmış ve onlara bu uğurdayardımcı olacak bir dizi eğitim yaklaşımı sunulmuştur. Bu çalışmada,son dönemlerde topluma yüksek nitelikli bireyler yetiştirmek içinönerilen hayat boyu öğrenme kavramı incelenmektedir. Bunun yanı sıra,bir devlet üniversitesindeki pedagojik formasyon eğitimi almakta olan217 öğretmen adayının hayat boyu öğrenme eğilimlerini belirlemek ve bueğilimlerin cinsiyet, bölüm ve yaş değişkenleri açısından farklılık gösteripgöstermediğini ortaya koymak amaçlanmıştır. “Yaşam Boyu ÖğrenmeEğilimlerini Belirleme Ölçeği” ile toplanan araştırma verilerinin analizedilmesi neticesinde katılımcıların hayat boyu öğrenme eğilimlerininyüksek olduğu görülmüştür. İncelenen değişkenlerin hayat boyuöğrenme eğilimi ile ilişkisine dair farklı anlamlılık düzeyinde bulgular eldeedilmiştir. Araştırma sonuçlarının ışığında eğitim fakültelerininprogramlarında hayat boyu öğrenme eğilimlerini arttırmaya veçeşitlendirmeye yönelik destekleyici etkinlikler düzenlenmesi önerilebilir.Öğe Sınıf Öğretmenlerine Yönelik Drama Etkinlikleriyle Gerçekleştirilen Değerler Eğitimi Uygulamalarının Değerlendirilmesi(2021) Namdar, Ayşegül Oğuz; Aykaç, Murtaza; Çol, SinemBu araştırmada, sınıf öğretmenlerine yönelik drama etkinlikleriyle gerçekleştirilen\rdeğerler eğitimi uygulamalarının değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın\rçalışma grubunu Türkiye’nin yedi coğrafi bölgesinde Millî Eğitim Bakanlığı’na\rbağlı okullarda görev yapmakta olan toplam 27 sınıf öğretmeni oluşturmuştur. Bu\raraştırmada nitel araştırma yaklaşımı kapsamında gelişimsel araştırma yöntemi\rkullanılmıştır. Araştırmaya ilişkin veriler sınıf öğretmenleri ile uygulama öncesi ve\rsonrasında yapılan yarı yapılandırılmış görüşme formu arabılığıyla elde edilmiştir.\rGörüşme formunda yer alan sorulara verilen yanıtlar içerik analizine tabi tutularak\rkodlama yöntemine başvurulmuştur. Oluşturulan kodlar toplanarak ortak yönleri\rbulunmuş ve böylece araştırma bulgularının ana hatlarını oluşturacak temalara\rulaşılmaya çalışılmıştır. Belirlenen temalar altındaki kodlar birbirleriyle ilişkili\rbiçimde açıklanarak yorumlanmış ve araştırmanın amacı doğrultusunda sonuçlar\rortaya konulmuştur. Çalışma sonucunda drama ile değerler eğitimi uygulamalarının\röğretmenlerin hem kişisel gelişimlerine hem de değerlerin içselleştirilmesi ve\röğretilmesinde önemli katkı sağladığı görülmüştür. Araştırma sonuçlarına dayalı\rolarak sınıf öğretmenlerine yönelik drama yöntemi ile değerler eğitimi uygulamaları\ryaygınlaştırılabilir.Öğe The Examination of Prospective Mathematics Teachers' Perceptions of Lifelong Learning Competencies(2020) Aykaç, Murtaza; Aslandağ, Buket; Köğce, DavutThe purpose of this study is to examine the prospective mathematicsteachers' perceptions of lifelong learning competencies. The studygroup of the research consisted of 1st, 2nd, 3rd and 4th yearprospective teachers studying at mathematics education undergraduateprogram of the education faculty of a public university. In this research,cross-sectional research method was used within the scope ofdescriptive research approach in order to reveal how mathematicsteacher candidates' perceptions of lifelong learning competencies haveimproved. In the research, as a data collection tool \"Key Competenciesfor Lifelong Learning\" scale developed by Şahin, Akbaşlı and YanparYelken (2010) was used. Independent samples t-test and one-wayanalysis of variance (ANOVA) were used to compare the mean scoresobtained from the scale by variables. The results obtained from theresearch indicated that the prospective mathematics teachersparticipated in the research have high level of life-long learningcompetencies. A significant difference was found in prospectivemathematics teachers’ scores of life-long learning competencies asregards their genders and the high schools they graduate from.Participants graduated from Anatolian High School and TeacherTraining High School had higher scores than the other participants.However, no significant difference was found in prospectivemathematics teachers’ scores of life-long learning competenciesregarding the year of their study.Öğe Türkiye’de Öğretmenlerle Hayat Boyu Öğrenme Alanında Yapılan Tezlerin Konu, Problem,Sonuç ve Önerilerinin İncelenmesi(2020) Aykaç, Murtaza; Köğce, Davut; Aslandağ, BuketBu araştırma, Türkiye’de 2009-2020 tarihleri arasında öğretmenlerle hayat boyu öğrenme alanında yapılmış lisansüstü tezleri problem, konu, sonuç ve önerilerinin incelemesi amacıyla yapılmıştır. Hayat boyu öğrenme konusu ile ilgili yapılmış yayınlara ulaşabilmek için ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Türkiye’de YÖK tez tarama veri tabanında 2009-2020 yılları arasında öğretmenlerle hayat boyu öğrenme alanında yapılmış 23 adet lisansüstü tez oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak bu tezler kullanılmıştır. Araştırma doküman incelemesi yönteminin kullanıldığı nitel bir çalışmadır. Veriler içerik analizi yöntemi kapsamında benzerlik ve farklılıklarına göre kategorik olarak gruplandırılarak analiz edilmiştir. Sonuç olarak tezlerin önemli bir kısmının öğretmenlerin hayat boyu öğrenme eğilimi-yeterlikleri algılarını ve farklı değişkenler arasındaki ilişkileri ortaya koymaya yönelik konulardan oluştuğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca lisansüstü tezlerde ağırlıklı olarak öğretmenlerin hayat boyu öğrenme eğilimlerinin ne düzeyde olduğunu ve hayat boyu öğrenme yeterlikleri-eğilimleri cinsiyete, kıdeme, yaşa, branşlarına, görev yaptıkları okullara ve eğitim durumlarına göre farklılık gösterip göstermediği, problemlerine cevaplar aradıkları ve tezlerin önemli bir kısmı öğretmenlerin hayat boyu öğrenme eğilimlerinin yüksek olduğunu ortaya koymuştur. Tezlerin önemli bir kısmında lisansüstü eğitime sahip öğretmenlerin hayat boyu öğrenme yeterlilik algılarının daha yüksek çıktığından öğretmenlerin lisansüstü eğitim için teşvik edilmesi ve hayat boyu öğrenme konusunda yetersiz olan öğretmenlere hizmet içi eğitim seminerlerinin verilmesi gerektiği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca, araştırma sonuçları ile doğrudan ilişkili olmayan birçok genel önerinin yapıldığı da ortaya çıkmıştır. Bu sonuçlara dayalı olarak bazı önerilerde bulunulmuştur.Öğe Yaratıcı Drama Temelli Etkinliklerin Kültürlerarası Duyarlılık ve Göçmen Algısı Üzerine Etkisi(2019) Aykaç, Murtaza; Aykaç, NecdetBu araştırmada drama temelli aktif öğretim yöntemleri ile uygulanan etkinliklerin katılımcıların kültürlerarası duyarlılıkları ve göçmen algıları üzerindeki etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Hem nicel hem de nitel araştırma desenlerinin bir arada kullanıldığı araştırmanın yöntemi karmadır. Çalışma grubu 23 – 50 yaş arası 21 kadın, dört erkek olmak üzere toplam 25 kişiden oluşmuştur. Araştırmanın verileri, “Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeği”, göçle ilgili dokuz sorudan oluşan “Görüşme Formu”, “Göç Algısına İlişkin Yarı Yapılandırılmış Günlük” formu ile toplanmıştır. Araştırma sonuçları genel olarak değerlendirildiğinde; hem nicel hem de nitel veriler ışığında yaratıcı drama temelli aktif yöntemlere dayalı etkinlik uygulamalarının katılımcılarda kültürlerarası duyarlılığı artırdığı, göçmenlere karşı empati kurmayı sağladığı, katılımcıların göçmenlere karşı önyargılardan kurtularak onlara karşı olumlu algı oluşturmalarında etkili olduğu söylenebilir. Bu sonuçlar ışığında göçmenlerin kültürel uyumunu sağlamaya dönük eğitimler verilebilir önerisi geliştirilebilir.Öğe Yaratıcı Drama Yönteminin Öğretmen Adaylarının Matematik Temel Becerileri’ne İlişkin Görüşleri Üzerindeki Etkisi(2018) Şahin, Baki; Aykaç, MurtazaBu araştırmanın temel amacı, ilköğretim matematik öğretmen adaylarının yaratıcı drama yöntemininkullanıldığı öğrenme ortamlarında matematik temel becerilerini ne derecede kazandıklarını ve süreçleilgili görüşlerini belirlemektir. Bu araştırmaya 2. Sınıfta okutulmakta olan seçmeli “Drama Yöntemi ileMatematik Öğretimi” dersini seçen 11 ilköğretim matematik öğretmen adayı katılmıştır. 13 hafta sürenuygulamada 20 saat hazırlanan ders planları uygulanmıştır. Uygulama öncesi ve sonrası öğretmenadaylarına matematik temel becerilerini belirlemek amacıyla 7 adet açık uçlu soru sorulmuş, ayrıca herders palanı uygulaması sonunda öğretmen adaylarının yönteme ilişkin görüşleri alınmıştır. Araştırmaverileri uygulama öncesi ve sonrası her soru için temalar oluşturulup, temaların frekans ve yüzdelerihesaplanarak analiz edilmiştir. Uygulama sonrasında öğretmen adaylarının matematik temel becerilereyönelik olarak yaşantılarından farklı örnekler verebildikleri, yeni kazanımlar elde ettikleri, farkındalıkdüzeylerinin arttığı gözlenmiştir.