Yazar "Gökçe, Semirhan" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 14 / 14
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe ARGUMENTATION-BASED LEARNING: AN EXAMPLE OF MATHEMATICAL QUESTIONS THROUGH ONLINE INTERACTIONS AMONG PROSPECTIVE TEACHERS(2020) Gökçe, Semirhan; Yenmez, Arzu Aydoğan; Çelik, TuğbaArgumentation is a process in whichwhether arguments are associated with data isconstructed with warrants that they are based on. Inthis process, mathematical arguments are of vitalimportance especially in problem solving. Producingvalid arguments or proofs and criticizing thearguments are inseparable parts of doing math.Therefore, if there is nothing done to developreasoning skills, mathematics will become justfollowing a sequence of operations and copying theexamples without thinking about their meanings. It isnecessary to direct argumentation-based learningenvironments well because students may find it hardto understand given arguments or have certainchallenges due to misunderstandings andmisunderstood arguments when sharing their ideaswith other students or during the stage of invalidatingthe ideas. This is why good direction of theargumentation process depends on living andexperiencing the process itself. This study is anapplication of teacher education developed in the lightof the idea that prospective teachers need toexperience their own processes of argumentation sothat they could handle the argumentation-basedlearning approach in their future classrooms. Traces ofpedagogical content knowledge exhibited by theprospective teachers in the online argumentationactivities which were designed through possiblestudent questions were examined, and the strengthsand weaknesses of the learning environment wereinvestigated in the study. Consequently, onlineargumentation method was found to have positiveimpacts on the improvement of prospective teacher’spedagogical content knowledge and their ownlearning. It is anticipated that these presentedpreservice education components will shape futurestudies to be carried out in the field of teachereducation.Öğe ÇEVRİM İÇİ MATEMATİK ÖĞRETİMİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ: ÖLÇEK GELİŞTİRME ÇALIŞMASI(2022) Gökçe, Semirhan; Yenmez, Arzu AydoğanBu çalışmanın amacı çevrim içi ortamda yürütülen matematik öğretim sürecini, öğrenci bakış açısıyla sosyal, öğretimsel ve bilişsel açıdan değerlendiren bir ölçek geliştirmektir. Çalışma kapsamında çevrim içi matematik öğretiminin sosyal yapısı altında etkileşim ve telebulunuşluk boyutları, öğretimsel yapısı altında öğretmen desteği ve günlük hayat ilişkilendirmesi boyutları ve bilişsel yapısı altında öğrenen özerkliği ve kişiselleştirme boyutları yer almaktadır. Ön uygulamalarda ortaokul 5, 6, 7 ve 8. sınıfta öğrenim gören 529 öğrenci yer almış, uygulamalar ise 805 öğrencinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Ölçme aracının geçerliğine kanıt olarak SPSS ve R istatistik programlarının kullanıldığı açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri yürütülmüştür. Elde edilen bulgular ölçeğin altı faktörlü yapısı ile toplam varyansın %75.841’ini açıklayabildiğini göstermektedir. Ölçeğin güvenirlik katsayısı .968 olarak hesaplanmıştır. Model uyumu için gerçekleştirilen analizlerde ise ?²/SD değeri 2.391, RMSEA değeri .071, CFI değeri .914, TLI değeri .907 ve SRMR değeri .048 olarak elde edilmiştir. Bu sonuçlar toplanan verilerin önerilen modele uyumunun sağlandığına yönelik önemli kanıtlar sunmaktadır. Geliştirilen bu ölçeğin çevrim içi eğitimin ilerleyen süreçte de önemli bir yaklaşım olacağı öngörüsüyle matematik eğitimi araştırmaları için önemli bir ölçme aracı olacağı düşünülmektedir.Öğe Interactive Evaluation of STEM Projects via Flipgrid Platform(Peter Lang AG, 2021) Yenmez, Arzu Aydoğan; Gökçe, SemirhanThe fact that changing living conditions bring skills such as effective communication, problem solving, critical thinking and interdisciplinary teamwork to an important point today has led the learning process to change towards educational processes that encourage individuals to ask questions, research, produce and inventions and reveal their talents and interests in these issues. One of the innovative training approaches in this direction is STEM. Emphasis on interdisciplinary cooperation in STEM education requires the opportunity for students to work in collaboration. In this study, pre-service teachers who have received STEM education have developed projects in interdisciplinary cooperation. In the study, formative evaluations of the STEM projects were carried out via Flipgrid platform. Flipgrid is a video discussion and feedback platform. The purpose of this study is to investigate the effectiveness of the Flipgrid platform based on the STEM project phases. For this purpose, case study* method, one of the qualitative research methods, was used in the study participants of the research are 202 pre-service teachers who are studying Co puter and Instructional Technologies, Science, Elementary Mathematics and Turkish Language Teaching and 4 faculty members working in these fields. Data collection tools consist of diaries of faculty members in each discipline, semi-structured interviews with faculty members, and written opinion forms filled in by prospective teachers. The analysis of the data was carried out in the form of processing of data, coding of data, editing of codes, identification and interpretation of findings. Given the importance of collaborative work in STEM projects and guidance from experts in all disciplines, the views of pre-service teachers and faculty members suggest that the Flipgrid platform can offer effective opportunities for formative evaluation of projects. With the results of this study, which examines the effectiveness of Flipgrid platform based on STEM project phases; is thought to create predictions to other studies, with positive/negative aspects of the platform focusing on project steps, in terms of acces convenience, participation, feedback, follow-up, collaborative work, compatibi accessibility and usability. © Peter Lang GmbH.Öğe Investigating the Role of Modeling Practices on Mathematical Literacy(2023) Yenmez, Arzu Aydoğan; Gökçe, SemirhanThe mathematical literacy or competence notion in PISA deals with the capacity of students to analyze, reason and communicate efficiently as they pose, formulate, solve and interpret mathematical problems in a variety of situations. The best way to improve mathematics literacy is that students have the necessary mathematical knowledge and different problem solving strategies, know when and how to use these strategies, and work with activities that involve different contexts of interest. When considered in this respect, teachers have an important role in the development of students' mathematical literacy. The aim of this study was to investigate the mathematics literacy status of pre-service mathematics teachers through PISA questions. The mathematical literacy status of pre-service teachers was examined within the scope of conceptual, operational and contextual questions and in terms of gender, academic grade point average and mathematical modeling. At the same time, semi-structured interviews have examined the difficulties that pre-service teachers experienced. Fully mixed concurrent equal status design was used. The participants were 113 pre-service mathematics teachers. Independent samples t-test and covariance analysis was used for the comparisons. Qualitative data analysis was conducted with content analysis. The research results, together with the suggestions, reveal important points for future studies.Öğe Investigating the Usability of Interactive Videos with 3D Content for Developing Spatial Skills(2019) Çalışkan, Erkan; Gökçe, Semirhan; Önal, NezihThe purpose of this study is to investigate the usability of interactive videos for developing spatialskills of students in geometric solids. For this purpose, it is aimed (1) to specify crucial steps for developing suchvideos viewed by web browsers, (2) to examine the interactive environment, which were developed inaccordance with the learning outcomes of geometric solids in Ministry of National Education elementary schoolmathematics curriculum, by experts based on Nielsen's heuristics and (3) to point out the opinions for usabilityof such videos in teaching of geometry. Experts evaluated the developmental process in which the exploratoryresearch method was used. Accordingly, heuristic evaluation was made by mathematics education experts basedon Nielsen heuristics to identify the usability of the video. The data obtained from the interviews werequalitatively analyzed and matched with Nielsen heuristics. The codes obtained in terms of the contribution ofthe interactive video to the teaching process and the student are presented in the themes and categories. At theend of the evaluation, the experts agreed on the usability of interactive videos in teaching of geometry fordeveloping spatial skills and showed positive attitude towards the development of such videos. For furtherdevelopments, it is suggested to provide such videos in students’ familiar media and interfaces, place interactivequestion-answer environment and associate the content of videos with daily life.Öğe INVESTIGATION OF PRE-SERVICE TEACHERS' AWARENESS OF STEM AND STEM TEACHING INTENTION(2021) Yenmez, Arzu Aydoğan; Aydede, Meryem Nur; Gökçe, Semirhan; Çelik, TuğbaSTEM education is aninterdisciplinary educational implementation, and can easily bedesigned viacollaborative efforts of teachers in order to provide students with comprehensive, meaningful and unique learning experiences.For effective STEM practices, the role of teachers is very important. The teachers who are able to handleSTEM education are supposed to integratedifferent disciplines in the teaching/learning situations in the achievement of course objectives. In this sense, awareness and intention of pre-service teachers have a very important placefor their future professional implementations. In this study, pre-service teachers' awarenessof andintention towards STEM education were examined. . The study adopted one group pre-test post-test research design. The participants were composed of 192 pre-service teachersin the departments of Computer Education and Instructional Technology, Science Education, Elementary Mathematics Education and Turkish Language Education in a state university in central Anatolia. The results revealed that the participants who could adopt STEM education, make use of interdisciplinary activities, and who were interested in developing their interdisciplinary knowledge were more aware of STEM and had positive intention towards STEM education.Öğe Investigation of Variables Predicting Response Time for PISA Mathematics Items(2020) Gökçe, Semirhan; Yenmez, Arzu AydoğanOne of the most essential contributions of technological developments in educational measurement is providing an environmentfor administering computer-based test items. Due to its technological infrastructure, computer-based tests have some advantagesover paper and pencil based tests such as fast score reporting, supporting innovative item formats and recording response time.The purpose of this study is to investigate student characteristics predicting the response time for different item types andmathematical processes in PISA 2012 mathematical literacy items. A computer-based testing environment have been developedand 26 released mathematics items were used. The participants of the study were 124 ninth grade students of a high school in theMediterranean region. Within the scope of the study, multiple linear regression analysis was conducted to predict the responsetime with gender, daily computer usage, mathematics exam score, Turkish Language and Literature exam score and averageresponse length (only for open-ended items). In the study, various models were tested regarding item type (multiple-choice andopen-ended) and mathematical processes (formulate, employ and interpret). The results of the study indicated that mathematicsexam score was not a significant predictor of response time in all models. Moreover, it was found that gender was a predictor ofresponse time and male students used less time for responding to the items than female students by holding the remainingpredictor variables constant.Öğe Mathematicians in the eyes of students: An image study(Ankara University, 2020) Yenmez, Arzu Aydoğan; Gökçe, SemirhanThe purpose of the study is to investigate elementary school students' images of mathematicians. The study group was composed of 1115 students attending four different schools in four cities of each of four regions in Turkey. The participants were the students attending the 5th, 6th, 7th and 8th grades of these schools. Two classes, a male classroom teacher and a female classroom teacher were selected randomly from each grade level. The students were within the age range of 12-15 years. The instrument used in this study was originally developed by Chambers (1983) (Draw a Scientist Test-DAST). According to the findings, there were mutual images of mathematicians despite small cultural differences in the regions and generally it can be said that students do not known who mathematicians are and what they do. It is anticipated that results and recommendations will shed light on integration of history of mathematics with courses, on pedagogical transformations and studies focusing on image transformation. © 2020, Ankara University. All rights reserved.Öğe Mobil uygulama destekli öğretimin ilkokul öğrencilerinin kesirler konusundaki akademik başarılarına etkisi(Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019) Turan, Büşra Nur; Gökçe, Semirhan; Kılıç, RemziBu çalışmanın amacı, mobil uygulama destekli öğretimin ilkokul öğrencilerinin kesirler konusundaki akademik başarısına etkisinin incelenmesidir. Yapılan bu çalışma deneme modelinde ve ön test- son test uygulama ve kontrol gruplu yarı deneysel desende uygulanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Van ili Edremit ilçe merkezindeki bir ilkokulun dördüncü sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Çalışma grubunu oluşturan sınıflardan biri deney (14) diğeri kontrol grubu (14) olarak belirlenmiştir. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından hazırlanan 'Akademik Başarı Testi' kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinden elde edilen sonuçlara göre; Deney grubu ve kontrol grubu öğrencilerine öğretim süreci öncesinde uygulanan akademik başarı testi ön test puan ortalamaları karşılaştırıldığında deney grubu ve kontrol grubu öğrencilerinin ön test puanları arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Bu sonuca göre, deney ve kontrol grubu öğrencilerinin kesirler konusundaki akademik başarı düzeyleri denktir. MEB Matematik Öğretim Programına ek olarak mobil uygulama destekli öğretim sürecinin yürütüldüğü deney grubu öğrencilerinin akademik başarı testi son test puanları, MEB Matematik Öğretim Programının uygulandığı kontrol grubu öğrencilerinin son test puanlarından anlamlı düzeyde yüksek çıkmıştır. Bu sonuç, mobil uygulama destekli öğretim sürecinin, kesirler konusunun öğretiminde etkili olduğunu göstermektedir. Anahtar kelimeler: Matematik, Kesir, İlkokul, Mobil Öğrenme.Öğe Öğrenci Gözünden Uzaktan Matematik Öğrenimi: Sentiment Analizi(2022) Yenmez, Arzu Aydoğan; Gökçe, SemirhanCovid-19 salgını sürecinde, ülkeler çeşitli önlemler almış ve bunun önemli bir yansıması da eğitim politikasında olmuştur. Salgın, dünya genelinde uzaktan eğitimi zorunlu kılmıştır. Bu zorunluluk kapsamında birçok ülke uzaktan eğitimin daha nitelikli yürütülebilmesi için arayış içerisine girmiştir. Çalışmanın amacı, öğrencilerin uzaktan eğitim sürecindeki matematik öğrenmeye yönelik algılarını metaforlar yoluyla belirlemektir. Metaforların duygu yükleri ile kullanılan öğretim yaklaşımı, matematik özyeterliği ve bilgisayar özyeterliği değişkenleri ile ilişkisinin ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Aynı zamanda, öğrenci görüşleri ile uzaktan eğitimde matematik öğrenmenin değerlendirilmesi hedeflenmiştir. Bu çalışmada betimsel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmanın katılımcılarını farklı bölgelerde öğrenim gören 201 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri Google Forms’ta tasarlanan veri toplama aracı ile elde edilmiştir. Analizlerde metaforların duygu yükü VADER ile belirlenmiştir. Öğrencilerin metafor sınıflandırması kullanılarak yürütülen tek yönlü ANOVA analizleri ile kullanılan öğretim yaklaşımı, matematik özyeterliği ve bilgisayar özyeterliği puanlarının ilgili sınıflandırmalar bağlamında anlamlı farklılık yaratıp yaratmadığı incelenmiştir. Öğrenci görüşleri ise içerik analizine tabi tutulmuştur. Uzaktan eğitimin gelecekte de hayatımızın vazgeçilmez bir parçası olacağı varsayıldığında öğretimin gerçekleştirileceği platformlarda olması gereken öğelerle ve öğrenme ortamının gereklilikleri ile bu araştırmanın sonuçlarının uzaktan eğitimin niteliği için önemli bulgular sunduğu düşünülmektedir.Öğe Ortaokul Matematik Ders Kitaplarındaki Dilsel ve Görsel Metinlerin Toplumsal Cinsiyet Rollerine Göre İncelenmesi(2019) Çelik, Tuğba; Yenmez, Arzu Aydoğan; Gökçe, SemirhanToplumsal cinsiyet, kişileri cinsiyetlerine göre toplum tarafından bazı kalıplara ve kabullere zorlayan, doğal olmayan üst kimliklerdir. Bu çalışmanın temel amacı 2017-2018 eğitim öğretim yılında Talim ve Terbiye Kurulu tarafından onaylanan 5, 6, 7 ve 8. sınıf ortaokul matematik ders kitaplarındaki toplumsal cinsiyet rollerinin nasıl göründüğünü incelemektir. Doküman incelemesi yönteminin kullanıldığı bu çalışmada, toplumsal cinsiyet alan yazınında yer alan kavramlar odağında ortaokul matematik ders kitaplarındaki metinler incelenmiştir. Çalışmanın bulgularında ortaokul matematik ders kitaplarında erkeğe ve kadına yüklenen rollerin ayrıştığı; kadınların ev içindeki işlerde özellikle yemek yapmakla, erkeklerin ise ev dışı toplumsal yaşamla ilişkilendirildiği görülmektedir. Ayrıca bu ders kitaplarında kadınlar iş gücü ortamlarına katılmayıp daha çok ev kadını olarak, erkekler ise iş gücünün temel öğesi olarak çok çeşitli mesleklerle nitelendirilmektedir. Sonuç olarak, Türkiye’deki ortaokul matematik ders kitaplarındaki kadın ve erkeklerin basmakalıp betimlemelerle sunulduğu ve bu kitaplardaki metinlerdeki kadınların iş gücüne katılma oranının erkeklere göre daha düşük olduğu belirlenmiştir.Öğe Teachers’ Opinions on Web 2.0 Tools used for Measurement and Evaluation Purposes in Distance Education(2021) Yenmez, Arzu Aydoğan; Gökçe, SemirhanTo limit the spread of the coronavirus, countries have favored distance education over face-to-face education. In Turkey,as well as around the world, technology has become an integral part of education. Technological tools are evolving anddeveloping on a daily basis as a result of rapid technological development. The development of Web 2.0 apps is one ofthese tools that can be considered a technological breakthrough that promotes progress by influencing teaching-learningenvironments. Teachers and students can use Web 2.0 apps to socialize along with creating, manipulating, and controllingcontent. These opportunities inspire students to contribute to the learning process and be active participants in theclassroom. An example of these technologies is the classroom response systems used for measurement and evaluation.Quizizz, Kahoot, and Socrative are examples of Web 2.0 tools that help teachers assess their students’ knowledge andskills effectively and efficiently within the context of classroom response systems. In this study, we aimed to comparethe opinions of mathematics teachers regarding the impact of Web 2.0 tools used for measurement and evaluation indistance education during the pandemic. This was a case study, which included 11 mathematics teachers. The results ofthe mathematics teachers’ opinions on the effects of Web 2.0 apps in distance education were categorized accordingto their contribution to teaching and the use of measurement tools. According to the findings, the teachers believedthat Web 2.0 apps had a positive impact on the distance education process. This study offers important applicationcomponents for future studiesÖğe Teknoloji Destekli Matematik Etkinliklerinin Değerlendirilmesinde SAMR Modelinin Kullanımı(2019) Yenmez, Arzu Aydoğan; Gökçe, SemirhanTeknolojik gelişmelerle, öğrencilerin kazanması gereken bilgi ve beceriler sürekli olarak gelişmekle birlikte ölçme ve değerlendirme araçları ve yaklaşımları da değişmektedir. Bu bağlamda, teknoloji destekli geliştirilen etkinliklerin bu bilgi ve becerileri ne düzeyde karşıladığının değerlendirilmesi gerekmektedir. Bu değerlendirmeye imkân veren yaklaşımlardan biri de SAMR modelidir. SAMR (Substitution, Augmentation, Modification, Redefinition) modeli, eğitiminde teknolojiyi seçme, kullanma ve değerlendirme konularında dört basamaklı bir yaklaşımdır. Bu çalışmada, matematik eğitimcilerinin geliştirdikleri teknoloji destekli etkinlikleri SAMR modeline göre değerlendirme sürecinin ve öğretime olası yansımalarının incelenmesi amaçlanmaktadır. Durum çalışması yönteminin kullanıldığı bu çalışmada öğretim üyelerinin görüşleri yazılı değerlendirmeler ve yarı-yapılandırılmış görüşmelerle alınmıştır. Analiz süreci içerik analizi ile gerçekleştirilmiştir. Bu çalışmanın, SAMR modeli ile teknolojinin eğitim ortamına entegre süreci değerlendirmesini örneklendirmesi ve 21. yüzyıl öğrenenleri için teknolojik yeterlilikler bağlamında değerlendirmesi açısından gelecekteki çalışmalara öngörü sunacağı düşünülmektedir.Öğe Uzaktan Eğitim Sürecini Değerlendirmeye Yönelik ÖlçekGeliştirme Çalışması(2021) Gökçe, Semirhan; Önal, Nezih; Çalışkan, ErkanBu çalışmanın amacı uzaktan eğitim sürecini deneyimleyen öğrencilerin uzaktan eğitime bakış açılarını öğrenme yönetim sisteminin özelliklerini de kapsayacak şekilde ele alan bir ölçek geliştirmektir. Çalışma kapsamında geliştirilen ölçek uzaktan eğitimin erişilebilirlik, kullanılabilirlik, tutum, teknolojik olanaklar ve özyeterlik alt boyutlarını içermektedir. Buna göre, 25 maddenin yer aldığı ölçeğin gerçek uygulamaları 1923 üniversite öğrencisinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Ölçme aracının yapı geçerliğinin kanıtı olarak SPSS ve R istatistik programlarının kullanıldığı açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri yürütülmüştür. Elde edilen bulgular ölçeğin beş faktörlü yapısı ile toplam varyansın %70.479’unu açıklayabildiğini göstermektedir. Ölçeğin güvenirlik katsayısı .954 olarak hesaplanmıştır. Model uyumu için gerçekleştirilen analizlerde ise RMSEA değeri .05, GFI değeri .93, AGFI değeri .92, SRMR değeri .04, TLI değeri .96, CFI değeri .96 ve NFI değeri ise .95 olarak elde edilmiştir. Bu değerler toplanan verilerin önerilen modele uyumunun sağlandığına yönelik bilgiler vermektedir.