Yazar "Önal, Nezih" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 12 / 12
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe A study on the development of a middle school students' attitudes towards mathematics scale(2013) Önal, NezihThe purpose of this study was to develop a "Likert-type scale" for middle school students' attitudes toward mathematics. Data were collected from 6th, 7th and 8th grade students (n=311) attending two private tutoring institutions in Cankaya, Ankara by using convenience sampling method. As a result of the analysis, it has been determined that this scale has 4 sub-compositions. As a result of factor analysis, the number of items has become 22 and in order to determine the coherence of this scale Cronbach Alpha coefficient has been calculated as 0.90. At the end of the confirmatory factor analysis, cohesion indices were calculated as GFI=0,91, AGFI=0,88, NFI=0,96, NNFI=0,98, CFI=0,98, RMSEA=0.050. According to the results of this study, middle school students' attitudes toward mathematic can be identified.Öğe BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ ÖĞRETMEN ADAYLARI MESLEKİ EĞİTİMLERİ İÇİN NELER DÜŞÜNÜYOR?(2018) Önal, NezihBu araştırmada, bilişim teknolojileri öğretmen adaylarının mesleki eğitimlerine ilişkin görüşlerini, bu süreçte kazandıkları bilgi ve beceriler çerçevesinde incelemekamaçlanmıştır. Nitel araştırma yöntemi fenomenoloji deseni ile gerçekleştirilenaraştırmaya İç Anadolu Bölgesi’nde bir üniversitede Eğitim Fakültesi Bilgisayar veÖğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü dördüncü sınıfta öğrenim gören 29 öğretmenadayı katılmıştır. Araştırmanın verileri katılımcılarla gerçekleştirilen yarı yapılandırılmış görüşmelerle toplanmıştır. Elde edilen verilerin içerik analiziyle çözümlenmesi sonucunda; katılımcıların aldıkları derslerin öğretmenlik mesleği ile ilgilibilgilerini artırıp becerilerini geliştirdiğini, derslerin alan bilgisi ve teknik becerilerkazandırma açısından yetersiz olduğunu ve pedagoji derslerinin kendilerine en fazlakatkı sağlayan dersler olduğunu düşündükleri gibi sonuçlar tespit edilmiştir.Öğe İngilizce Mobil Öğrenme Tutum Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması(2019) Önal, Nezih; Önal, NagihanBu araştırmanın amacı, Liu’nun (2017) Yetişkin Öğrenenler için İngilizce Mobil Öğrenme TutumÖlçeği’nin Türkçe’ye uyarlanmasıdır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2017-2018 eğitim-öğretim yılıbahar döneminde İç Anadolu Bölgesi’ndeki bir devlet üniversitesinde öğrenim görmekte olan 309lisans öğrencisi oluşturmaktadır. Ölçeğin yapı geçerliğini belirlemek için açımlayıcı (AFA) vedoğrulayıcı faktör analizleri (DFA) yapılmıştır. AFA sonucu ölçeğin dört faktörlü yapıda ve 21maddeden oluştuğu belirlenmiş ve DFA sonucu elde edilen uyum değerlerinin ölçeğin faktöryapısını doğruladığı görülmüştür. Sonuç olarak ölçeğin dört faktörlü yapıda olduğu ve 21 maddedenoluştuğu belirlenmiştir. Ölçeğin genelinin Cronbach ? güvenirlik katsayısı ise ?= .90’dır. Bubağlamda Türkçe’ye uyarlanan ölçeğin geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu ve İngilizce mobilöğrenme tutumunu belirlemek için uygun bir ölçme aracı olduğu söylenebilir.Öğe Investigating the Usability of Interactive Videos with 3D Content for Developing Spatial Skills(2019) Çalışkan, Erkan; Gökçe, Semirhan; Önal, NezihThe purpose of this study is to investigate the usability of interactive videos for developing spatialskills of students in geometric solids. For this purpose, it is aimed (1) to specify crucial steps for developing suchvideos viewed by web browsers, (2) to examine the interactive environment, which were developed inaccordance with the learning outcomes of geometric solids in Ministry of National Education elementary schoolmathematics curriculum, by experts based on Nielsen's heuristics and (3) to point out the opinions for usabilityof such videos in teaching of geometry. Experts evaluated the developmental process in which the exploratoryresearch method was used. Accordingly, heuristic evaluation was made by mathematics education experts basedon Nielsen heuristics to identify the usability of the video. The data obtained from the interviews werequalitatively analyzed and matched with Nielsen heuristics. The codes obtained in terms of the contribution ofthe interactive video to the teaching process and the student are presented in the themes and categories. At theend of the evaluation, the experts agreed on the usability of interactive videos in teaching of geometry fordeveloping spatial skills and showed positive attitude towards the development of such videos. For furtherdevelopments, it is suggested to provide such videos in students’ familiar media and interfaces, place interactivequestion-answer environment and associate the content of videos with daily life.Öğe INVESTIGATION OF HIGH SCHOOL STUDENTS’ EXPOSURE TO PHUBBING BEHAVIOR(2024) Alpaslan, Demet Turasan; Önal, NezihAs a social being, humans today have the opportunity to interact with different online users, access information quickly, and socialize thanks to advancing technology and the internet. However, excessive and uncontrolled time spent on the internet and the excessive use of cell phones, which can reach the level of addiction, bring about problems in social relationships, feelings of deprivation, and situations such as mobile device or technology addiction. The situation of not being able to live without a phone and consciously ignoring the people around oneself is beginning to be defined as \"phubbing\" (phone snubbing). Individuals exhibiting phubbing behavior experience problems in both their professional and social relationships. In order to propose the necessary solutions to these problems, it would be appropriate to determine the situation before working life. The aim of this study is to examine phubbing behavior among high school students in terms of different demographic variables (type of school, gender, grade level, family relationships, friendship relationships, duration of internet usage). The study was conducted based on a survey design, one of the quantitative research methods. The General Phubbing Scale was used as the data collection tool in the study. A total of 353 students from private and public high schools in a province in the Central Anatolia region during the 2022-2023 academic year participated in the research. In addition to descriptive statistics, tests examining differences between means [independent sample t-test and one-way analysis of variance (ANOVA)] were used for the analysis of the quantitative data obtained from the scale. When the findings of the study were examined, no significant difference was seen in terms of phubbing behavior according to the gender variable. However, significant differences were concluded in the cases of school type, duration of phone usage, and family and friendship relationships in terms of exhibiting phubbing behavior among students. In line with the data obtained as a result of the research, various suggestions were made to parents and young people to avoid this behavior.Öğe Mathematics lessons within a learning environment enriched with teaching materials: A phenomenology study(Sakarya University, 2017) Önal, Nezih; Tanik Önal, NagihanThe aim of the present study is to reveal the views of teachers and students regarding the impact of a mathematics course design enriched with teaching materials within the framework of the ADDIE model upon students’ motivation towards the mathematics course. The research design employed in the study is phenomenology, which is one of the qualitative research methods. The participants in the study were selected by means of the criterion sampling method. As a result, the study was conducted with 29 volunteer students in grades 5, 6, 7 and 8 and their teacher at a secondary school in a village within the province of Nigde. The data of the study was collected by semi-structure interviews held with the participants. One of the findings that the present study yielded was the students’ positive views about the use of the material in the mathematics lessons. The teacher who was interviewed in the study stated that since the very beginning of the mathematics lessons, both the concrete materials and the technology-enhanced materials in mathematics teaching had been effective in drawing students’ attention and that implementing games and various other activities were more effective in making learning more permament. In addition, the teacher reported that the use of materials in the mathematics class established a link between the educational objectives and daily life and, thus, prevented the formation of mathematical misconceptions. Thus, the teacher believed that the difficulties experienced in perceiving mathematical concepts could be overcome and eventually increase students’ mathematical success. © The Turkish Online Journal of Educational Technology.Öğe ÖZEL YETENEKLİ ÖĞRENCİLERİN EĞİTİMİNDE BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ KULLANIMIYLA İLGİLİ TÜRKİYE’DE YAPILAN ÇALIŞMALARIN SİSTEMATİK OLARAK İNCELENMESİ(2020) Önal, Nagihan; Önal, NezihBu araştırmada özel yetenekli öğrencilerin eğitiminde bilişim teknolojileri (BT) kullanımıyla ilgiliTürkiye’de gerçekleştirilen çalışmaların sistematik olarak incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmakapsamına alınan 26 adet çalışma; yayın yılı, yayın türü, makalelerin yayınlandıkları indeks, anahtarkelimeler, çalışmaların amaçları, araştırma yöntemi ve deseni, katılımcılar, veri toplama araçları ve verianalizi teknikleri temalarında incelenmiştir. Betimsel nitelikte bir tarama çalışması olan bu araştırmanınverileri doküman analizi yöntemi ile toplanmıştır. Ulaşılan sonuçlar konu ile ilgili çalışmaların 2004yılında başladığını ancak 2019 yılında yoğunlaştığını, yayın türlerine göre dengeli bir dağılım olduğunuve makalelerin çoğunlukla ulusal veri tabanlarında taranan dergilerde basıldığını göstermektedir. Ayrıcaaraştırma sonucunda konu ile ilgili çalışmalarda diğer paydaşların ihmal edilerek genellikle özel yetenekliöğrenci grubu ile çalışıldığı ve çalışmaların en fazla BT kullanımını değerlendirmek amaçlıgerçekleştirildiği tespit edilmiştir. Bu araştırmada incelenen çalışmaların verilerinin ölçek ve görüşmearaçları ile toplandığı ve verilerin çoğunlukla ortalamalar arasındaki farklara dayalı istatistiksel yöntemlerve içerik analizi ile çözümlendiği tespit edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre konu ile ilgili karmayöntemli araştırmaların artırılması ve örneklem grubunun farklılaştırılması gibi öneriler getirilmiştir.Öğe Sosyal Bilgiler Öğretmen Adayları Perspektifinden Bilim, Teknoloji, Öğretim Materyali, Bilgi-İletişim ve Öğretmenlik Algısı(2019) Uslu, Salih; Önal, Nezih; Çetin, MehmetBu araştırmada amaç, günümüz sosyal bilgiler öğretim programında vurgulanan beş temel kavram yardımıyla sosyal bilgiler öğretmen adaylarının kelime ilişkilendirme testi kullanarak bilişsel algılarını ortaya çıkarmaktır. Araştırmanın verileri 2017-2018 eğitim-öğretim yılı güz döneminde İç Anadolu Bölgesinde bir devlet üniversitesindeki 158 sosyal bilgiler öğretmen adaylarından toplanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan fenomenoloji deseni kullanılmıştır. Öğretmen adaylarına “Bilim”, “Teknoloji”, “Öğretim Materyali”, “Bilgiİletişim” ve “Öğretmenlik” olmak üzere beş kavram yöneltilmiş ve bu anahtar kavramların onlarda uyandırdığı çeşitli kelimelerle frekans tabloları oluşturulmuştur. Anahtar kavramlar arasındaki ilişki durumu incelendiğinde öğretmen adaylarının sadece iki anahtar kavram (Bilim ve Teknoloji) arasında doğrudan ilişki kurdukları, diğer anahtar kavramlar arasında doğrudan bir ilişki kuramadıkları sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmen adaylarının bu anahtar kavramlarla ilişkilendirdikleri kelime sayısının oldukça fazla ve geniş bir yelpazede olması sosyal bilgiler dersinin multidisipliner bir çalışma alanı olmasından kaynaklandığını kanıtlar niteliktedir. Bundan sonraki araştırmalar için sosyal bilgiler disiplinindeki farklı öğrenme alanlarından daha spesifik konuların ele alınarak bu konularla ilgili öğretmen ve öğretmen adayı algılarının ortaya çıkarılması önerilebilir.Öğe TEACHING SCIENCE THROUGH DISTANCE EDUCATION DURING THE COVID19 PANDEMIC(2020) Önal, Nagihan; Önal, NezihThe aim of the present study was to evaluate the views of parents regarding middle schoolstudents’ learning of science at home via the Educational Information Network, prepared bythe Turkish National Ministry of Education, during the course of urgent distance education towhich an immediate obligatory transition was made with the outbreak of the Covid-19pandemic. Of the qualitative research methods, the basic qualitative research model wasemployed in the present study. The participants of the study were the parents of 6th gradestudents attending a middle school in the Central Anatolian Region of Turkey. The maximumdiversity sampling method was utilized for sample selection in the study. Accordingly, thestudy was conducted with 17 parents of students, who possessed different features and werewilling to participate in the study. The results of the research study revealed that generallyparents believed that science education via EBA was beneficial for the students that the visualsand videos used during science instruction were arresting, that EBA was an enjoyable platform,and it had advantages such as the possibility to do experiments virtually.Öğe Uzaktan Eğitim Sürecini Değerlendirmeye Yönelik ÖlçekGeliştirme Çalışması(2021) Gökçe, Semirhan; Önal, Nezih; Çalışkan, ErkanBu çalışmanın amacı uzaktan eğitim sürecini deneyimleyen öğrencilerin uzaktan eğitime bakış açılarını öğrenme yönetim sisteminin özelliklerini de kapsayacak şekilde ele alan bir ölçek geliştirmektir. Çalışma kapsamında geliştirilen ölçek uzaktan eğitimin erişilebilirlik, kullanılabilirlik, tutum, teknolojik olanaklar ve özyeterlik alt boyutlarını içermektedir. Buna göre, 25 maddenin yer aldığı ölçeğin gerçek uygulamaları 1923 üniversite öğrencisinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Ölçme aracının yapı geçerliğinin kanıtı olarak SPSS ve R istatistik programlarının kullanıldığı açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri yürütülmüştür. Elde edilen bulgular ölçeğin beş faktörlü yapısı ile toplam varyansın %70.479’unu açıklayabildiğini göstermektedir. Ölçeğin güvenirlik katsayısı .954 olarak hesaplanmıştır. Model uyumu için gerçekleştirilen analizlerde ise RMSEA değeri .05, GFI değeri .93, AGFI değeri .92, SRMR değeri .04, TLI değeri .96, CFI değeri .96 ve NFI değeri ise .95 olarak elde edilmiştir. Bu değerler toplanan verilerin önerilen modele uyumunun sağlandığına yönelik bilgiler vermektedir.Öğe What are the opinions of prospective science teachers regarding the use of technology in education?(Sakarya University, 2017) Önal, Nagihan Tanik; Önal, Nezih; Büyük, UğurWith the consideration of the significant role teachers play in the use of technology in education, it is believed that addressing prospective teachers’ needs in this regard during their teacher education program can be effective in equipping them with the essential skills and knowledge in the use of technology in education. Accordingly, the present study aimed to reveal the opinions of prospective science teachers as regards the use of technology in science education. To this end, the present study investigated prospective science teachers’ stance towards novelties in the use of technology. The research design employed in the study was the phenomenology method of the qualitative research paradigm. The participants of the study were 51 prospective teachers, who were junior students majoring in Science Teacher Education at Erciyes University. The data collection tool utilized in the study was a document analysis form comprised of eight open-ended questions, which aimed to determine the participants’ opinions regarding the use of technology in science classes. The findings which the data analysis yielded indicated that the participants exemplified the technologies used in education as the interactive board (f=43), the projector (f=41), the computer (f=41) and laboratory equipment (f=35). The participants explained that they planned to use these educational technologies in their classes mostly for concretizing abstract science topics by means of visualization (f=51) and to enable the students to engage in effective and permanent learning (f=38). The participants emphasized that the use of technology in science classes had such benefits as follows: enabling students to learn effectively and permanently (f=45), being time-saving for both the teachers and students (f=40), increasing students’ motivation toward the subject (f=32), and facilitating students’ access to knowledge. On the other hand, the participants believe that the use of technology in the lessons has such limitations as the requirement of preparation before class (f=41), the difficulty of popularizing it to every school (f=37), and the disruption of classes when potential technical problems such as power cut was encountered (f=25). Accordingly, it can be maintained that the participants were of the opinion that overall the use of technology in education increased the quality of education and facilitated teaching despite the existence of limitations. © The Turkish Online Journal of Educational Technology.Öğe Zamanlar Bağlamında İngilizce Öğretimi İçin Bir Mobil Uygulama Tasarımı: Sos Tablosu(2018) Çevik, Kerim Kürşat; Önal, Nezih; Şenol, VeyselYabancı dil öğretiminin önemi tartışılmazdır. Ancak bu öğretimde birçok sorun yaşandığıbilinmektedir. İçinde bulunduğumuz teknoloji çağında dijital yerli neslin İngilizce özelindeyabancı dil öğrenmesi sürecinde bu sorunların çözümü için yeni arayışlar söz konusudur.Hedef kitle dijital yerli nesil olunca eğitimciler, yabancı dil öğretiminde teknolojidenyararlanmaya yönelmişlerdir. Teknolojiden yararlanarak yabancı dil öğretimigerçekleştirilmesine dayalı uygulamaların en dikkat çekici olanlarından biri mobil öğrenmedir.Buna paralel olarak literatürde mobil araç ve mobil uygulamaların öğrenme ortamlarına dâhiledilmesinin son zamanlarda yaygınlaştığı belirtilmektedir. Mobil cihazlarla beraber ceptelefonlarına yerleşen dijital uygulamalar ile istenilen zaman ve mekânda eğlenceli ve eğiticiuygulamalar gerçekleştirilmektedir. Bu uygulamalar, öğrencilere daha iyi bir öğrenmedeneyimi sağlayabilmektedir. Buradan hareketle ilgili bu çalışmada İngilizce dersi “zamanlar(tense)” konusu bağlamında İngilizce öğretimi için bir mobil uygulama (SOS Tablosu)geliştirilmiş ve tanıtılmıştır. SOS Tablosu mobil uygulaması günümüz mobil işletim sistemleripazar payı düşünülerek Android işletim sisteminde tasarlanmış ve Google Play Store’aeklenmiştir. Kullanıcıların uygulamayı mobil cihazlarına kurduktan sonra uzak veri tabanınakaydolması sağlanmıştır. Kayıtlı kullanıcıların programı kullanma verilerinin (soru sayısı,cevaplama sayısı, doğru ve yanlış cevap vb.) kayıt altına alınması ve böylece elde edilen buverilerin sonuçları ile kullanıcıların tasarlanan SOS Tablosu uygulaması sayesinde ne kadargelişme gösterdikleri takip edilmektedir.